تاریخچه چای سبز

مقدمه

استفاده از برگ چای در حدود 3000 سال پیش در جنوب غربی چین رواج داشته است و به احتمال زیاد در ابتدا به همراه غذا مورد استفاده قرار می گرفته است. با اضافه کردن برگ چای به آب جوش و تغییر مزه آب، استفاده از چای در پخت و پز گسترش یافت.

نخستین استفاده واقعی از چای سبز به 8 قرن پیش برمیگردد که روش بخار دادن برای ایجاد اکسیده چای کشف شد.از آن روزها تا کنون روش های تولید چای سبز تکامل یافته است.

 

دوره های مهم در تاریخ چای سبز

در دوره سلسله وی جین شمالی و جنوبی، محبوبیت نوشیدن چای افزایش یافت و کم کم از یک کالای لوکس به یک نوشیدنی مورد استفاده عموم مردم تغییر کرد.

در دوره سلسله تانگ، فرهنگ مصرف چای در چین ریشه دواند و مراسمی به نام "مراسم چای" به وجود آمد. همچنین روش های دیگری برای تولید مزه بهتر چای کشف شد.

در طول سلسله ی سانگ، نوشیدن چای دیگر به بخش جدایی ناپذیری از زندگی مردم تبدیل شده بود، همانطور که اتفاقی شبیه به همین برای فرهنگ انگلیسی ها در نوشیدن چای در بعد از ظهر ها افتاده بود. فرهنگ نوشیدن چای تا جایی پیش رفت که در مراسمی برای ادای احترام به امپراطور ها و  مقامات از آن استفاده می شد و به منبع بزرگی برای تامین مالیات چین تبدیل شد. نوع خاصی از این چایی که به چای مینلانگ معروف بود و در پاکت های زرد بسته بندی می شد در مراسم خاصی به امپراطور تقدیم می شد.

در طی سلسله ی مینگ، اولین امپراطور این سلسله، زو یانژانگ، سنت استفاده از چای را در مراسم بزرگ داشت پادشاهان لغو کرد . 

  کارستان

  مریم خدایی

  پزشکی، بهداشت و سلامت | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مد، زیبایی، تغذیه، تناسب اندام | دانش کامپیوتری، علمی، هنری و ...