تجارت صنعت اپلیکیشن از فیلم سازی هالیوود سبقت گرفت

راساس آخرین گزارشی که توسط اپل منتشر شده است، فروشگاه اپ استور App store در سال ۲۰۱۴ در حدود ۱۰ میلیار دلار آمریکا بین توسعه‌دهندگان اپلیکیشن توزیع کرده است، بیشتر از مبلغی که از فروش بلیت فیلم‌های هالیوود در همان سال در آمریکا بدست آمده است!
شاید باور کردنی نباشد اما باید به خاطر داشته باشید که عدد بالا تنها مربوط به اپ استور و اپلیکشن‌های سیستم عامل iOS در بازار آمریکا است، اگر بخواهید فروش اپلیکیشن‌های دیگر سیستم عامل‌ها را به آن بیافزایید و در سراسر جهان این عدد را محاسبه کنید، مطمئناً با رقمی بزرگتر روبرو خواهید بود.

همچنین اگرچه هنوز گزارشات مربوط به سال میلادی ۲۰۱۴ منتشر نشده است اما با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته به نظر می‌رسد درآمد حاصل از فروش اپلیکشن و تبلیغات درون اپلیکیشن، چیزی حدود ۲۰ میلیارد دلار آمریکا باشد.

 

این صنعت همچنین توانسته است بازار کار بسیار بزرگی را ایجاد کند.
بر طبق اعلام شرکت اپل، اپ استور توانسته ۶۲۷ هزار شغل ایجاد کند، این درحالی است که هالیوود در سال ۲۰۱۱ توانسته بود تنها ۳۷۴ هزار شغل ایجاد کند. با توجه به اینکه ورود به صنعت اپلیکیشن آسانتر، بازار آن وسیع‌تر و رشد بازار سریع‌تری دارد، بی‌شک در آینده میزان شغل ایجاد شده در این صنعت به مراتب بیشتر از صنعت فیلم‌سازی خواهد بود.
490589c69

واقعیت این است که هر دوی این صنایع در زمینه سرگرمی فعالیت می‌کنند و زمانی بود که سینما محبوب‌ترین سرگرمی برای مردم به شمار می‌آمد، اما این روزها وب دارد به‌عنوان یک رسانه جای خود را به شدت باز می‌کند و بسیاری از صنایع را نابود و برخی را دگرگون کرده است. بخواهید باور کنید یا نه، وبِ امروز همان تلویزیون چند دهه قبل است و بازار آن بسیار وسیع‌تر خواهد بود.

در کشور ما هنوز بازاری برای صنعت اپلیکیشن به معنای واقعی و حرفه‌ای ایجاد نشده است و این فرصت را می‌بایست فعالان صنایع مختلف غنیمت شمرده و در آن سرمایه‌گذاری کنند. همچنین به‌نظر می‌رسد می‌توان به‌جای سرمایه‌گذاری کردن روی صنایع سنگین که بازگشت سرمایه و سرعت گردش مالی آن طولانی است، با استفاده از توان جوانان به رشد صنعت اپلیکیشن در کشور کمک کرد.

یکی از کشورهای موفق در این حوزه که به لطف نیروی کار جوان خود توانسته در این صنعت رشد بسزایی داشته باشد و در دنیا نیز برای خود جایگاهی دست‌و‌پا، کشور هند است. به‌نظر می‌رسد توجه مدیران ارشد و برنامه‌ریزان کشور به این حوزه می‌تواند افق‌های روشنی را برای بازار کار و کسب درآمد در کشور رقم بزند.

 

  کارستان

  محمد رضا کرمپور فیروزی

  منابع و اسناد کسب و کار | اخبار کسب و کار و اقتصادی | اخبار بانکی، مالی و مالیاتی

  صنعت اپلکیشن | شهم بازار اپلکیشن | تجارت اپلکیشن | بازار کار جهان | بازار کار ایران | فیلم ساز هالیوود | صنعت فیلم سازی