حقوق فردی به منظور ایجاد توازن در شـخـصـیت، آسایش خـاطـر و اجتناب از مورد سوء استفاده قرار گرفتن و نادیده  گرفته شدن شما توسط دیگران بسیار حیاتی می بـاشد. حـقوق فردی انتخابها، رفتار، ارزشها و نیـازهـای مـشـروع و به حـق شـما را بـعنوان یک فرد منحصر بفرد، ارزشمند و مـحترم روشن می گرداند. هیچ اهمیتی ندارد که شما در  چه سن و سال و موقعیتی باشید هـمه افراد منحصر بفرد  و ارزشمند و قابل احترام میباشـند. آگاهی یافتن از حقوق فردی کمک می کند تـا ما از عـقایـد کهـنه و بازدارنده و غیر سـازنـده پـیشینـیـان رهـایی یافـتـه و زنـدگی را پـر بـارتـر، منطقی تر و هدفمندتر به پیش بریم. آگـاهـی یافتن از این حقوق سبب می گردد تـا تـحــول عظیمی در زندگی شما بوجود آید اما بـخاطـر بـسپارید که همانگونه که شما از این حقوق برخوردار میباشید، دیــگران نیز دارای چنین حقوقی هستند بنابراین به حقوق دیگران احترام بگذارید. آگاه باشید که شما استعدادها،دانـش و انگیزه های منحصر بفردی را با خود به این دنیا آورده اید که تـا کنـون هیچ فرد زنده و یا درگذشته ای از آنها برخوردار نبوده است. اکنون با حقوق فردی خودتان آشنا گردید:

1- تـجـربـه تـمام احـساسات و هیجانات خویش: هیـجـانات بـخـش طبـیـعـی انـسانـیت هستند که شامل: ترس، دلتنگی، خشم، تردید، لذت، شهوت، امید، غرور، شادمـانـی و غیره میباشد. شما بد، ضعیف و خطا کار نبوده و نباید برای داشـتن چنـیـن هیـجاناتی احساس گناه کنید. چیزی بعنوان احساس منفی وجود ندارد.

2- شمـا حـق داریـد احـسـاس خـود را در صـورت لـزوم برای دیگران بیان کنید بدون آنکه احساس اجبار، شرمساری و گناه کنید. شما تنها مسئول این انتخاب می بــاشید و نه واکنش دیگران.

3- شـمـا حـق داریـد هـرگـاه احـسـاس خـطـر کردید و یا آمادگی نداشتید و یا آنکه صلاح نـدانستید پـاسـخ منفی داده و یا از واژه های " نه"، "نمی توانم" و " نمی دانـم"، بـدون احساس گناه، شرمـسـاری و اضـطراب بـی مــورد اسـتـفاده کـرده و مسـئولیـت عـواقب آنها را بعهده بگیرید.

4- شما حق دارید انتظارات دیگران نسبت به خـود را شـخـصـا تـعیین کرده و مثلا هرگاه مایـل نـبودید فردی را ملاقات کنید نیازی یه توجیه خود و یا احساس گـنـاه کـردن نـداریـد مگر آنکه به نسبت به دیگران تعهدی داشته باشید.

5- شما حق دارید دوستان و آشنایان خود را شخصـا برگـزیـده و آنـکه چگونه و چه زمان وقت خود را با آنها بگذرانید تصمیم بگیرید. و با افرادی که تـعمدا و یا سهوا شما را تحقیر کرده و مورد اهانت و سوء اسفاده قرار میدهند و یا سبب میگردند تا شما احساس گناه کنید قطع رابطه  کرده و آنها را ترک کنید.

6- شما حق دارید که در زندگی اشتباه کنید و از اشتـبـاهات خـود درس بگـیریـد.

7- شما حق دارید با احترام به دیگران اعلام کنید کـه اعـمـال و رفـتـار آنـها چه تاثیری بر شما میگذارد و هرگاه رفتار ناعادلانه و بدی از دیگران دیـدید، خشمگین شوید و اعتراض کنید.

8- شما حق دارید تا برای خودتان احترام قائل گردید بدون آنکه وابسته به نظرات دیگران باشید. بین خویشتن حقیقی خود و تصور دیگران نسبت به خودتان تفاوت قائل شوید و به اظهار نظرهای غیر منصفانه دیگران اهمیتی قائل نگردید.

9- شما حق دارید از دیگران درخواست کمک کرده وکمک آنها را بدون آنکه احساس گناه و شرمساری کنید، بپذیرید.

10- شما حق دارید مسـئـول رفتـار، اعـمـال، عقاید، تصمیمات، احساسات و مشکلات دیگران نبوده و می باید مسئولیت آنها را به خودشان واگذار کـنـید بدون احساس گناه و شـرمسـاری. قبـول کـردن مسئـولیـت مشـکلات دیـگران مـانـع رشـد اعتـماد بنفس آنها میگردد

 11- شما حق دارید خود انگیخته و شاد باشید و از زندگی لذت ببرید.

12- شما حق دارید در یک محیـط امن و سالم رشد دهنده باشید و فعالانه بدنبال افراد، مکانها، روابـط و موقعیتهایی باشید کـه شما را بـرای دستیابی به یک زندگی خوب یاری می کنند.

13- شما حق دارید تلاش و کوشش خود را ستوده و از موفقیت هـای زندگی خود لذت ببرید بدون احساس گناه و شرمساری. غرور به معنای گناه نیست.

14- برخورداری از دوران استراحت، تجـدیـد قـوا و تـفـریح و سرگرمی بدون احساس گناه حق شماست.

15- شما حق دارید تنها مسئولیت کارهایی که در توان شما می بـاشد را قبول کنید و هرگاه احساس کردید که کاری بیش از ظرفیت شما، از شما درخوست می گردد، بـدون احساس گناه آن را رد کنید.

16- شما حق دارید خود را به اندازه افرادی که برایتان عزیز می بـاشند دوسـت بدارید و ارزش بنهید. خودخواه بودن (توجه و رسیدگی به نیازهای شخصی) تا زمانی که حقوق دیگران را کوچک نشمرده و مورد بی احترامی قرار ندهید طبیعی و ضروری میباشد.

17- شما حق دارید الویت ها و محدودیت های زندگی خود را شخصا انتـخـاب کـرده و از ارزشها و استانداردهای خودتان پیروی کنید.

18- شما حق دارید اهداف و مسیر زندگی خود را انتخاب کرده و بدون احساس گناه و شرم از آنها پیروی کنید.

19- شما حق دارید فضیلت، برتری و موفقیت درهـر زمینه ای از زندگی را شخصا تعیین و برای دستیابی به آنها تلاش کنید.

20- شما حق دارید با احتـرام بـه دیـگران اعـلام کنـیـد کـه چـه انـتـظاراتی از آنها دارید و متوجه آن نیز باشید که دیگران اختیار دارند آنها را برآورده سازند و یا خیر.

21- شما حق دارید که تصمیم بگیرید چگونه و چه وقت به طرز مسـالـمت آمیز نیازهای معنوی خودتان را برآورده سازید حتی اگر آنها با ارزشهای دیگران مغایرت داشته باشند. شما حق ندارید عقاید، ارزشها و آداب مذهبـی و معـنـوی خود را به دیگران تحمیل کنید دیگران نیز این حق را ندارند.

22- شما حق دارید حریم شخصی فیزیکی، معنوی و احساسی برای خود قائل گردید.

23- شما حق دارید به ندای درون و حدس و گمان خود اعتماد کنید.

24- شما حق دارید بر مبنای احساسات و قضاوت خودتان تصمیم گیری کنـیـد و هــرگاه صلاح دیدید تصمیم خود را تغییر دهید.

25- شما حق دارید در فعالیتها و رفتارهای نابخردانه والدین و دیگران مشارکت نکنید.

26- شـمـا حـق داریـد کـه در مورد مسائلی که بروی زندگی شما تاثیر گذار می باشند پرسش کنید.

27- شما حق دارید از نظر فیزیکی، معنوی، احساسی و ذهنی خود را پرورش دهید.

28- شمـا حق دارید بـرای تـصمـیمات و خط مشی خود در زندگی به هیچ فردی توضیح نداده و خود را توجیه نکنید.

29- شما حق دارید بطرز مسالمت آمیز و توام با احترام، قوانین و شرایطی که احساس می کنید برای خود و دیگران غیر منصفانه و ناعادلانه می باشد را تغییر دهید.

30- شـمـا حـق دارید از دیگران بخواهید به افکار، احساسات، نیازها، آرزوهـا و مـنـزلـت شما احترام بگذارند.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | ویژه دانش‌آموزان و دانش‌جویان | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | مهارت‌های ضروری مدیران

  حقوق | فردی