رینولد و رایان زوج جوانی هستند که ۵ سال است شرکتی را در شیکاگو آمریکا تاسیس کرده‌اند. پیش از تاسیس شرکت، رینولد کار نقاشی خانه انجام می‌داد و همسرش نیز خانه‌دار بود. زوج جوان عاشق طبیعت‌گردی و مسافرت به مناطق بکر بودند و تقریبا هرگاه وقت و البته پولی به دست می‌آوردند، برای خود یک سفر هیجان‌انگیز ترتیب می‌دادند. در همین حال رینولد چندان از کارش رضایت نداشت و تنها برای گذران زندگی بود که کار می‌کرد تا این‌که بالاخره این زوج تصمیم سرنوشت‌ساز خود را گرفتند و مصمم شدند که از راهی که از آن لذت می‌برند، کسب درآمد کنند. آن‌ها شرکت خود را تاسیس کردند، شرکتی که خدمات طبیعت‌گردی ارائه می‌داد. کمی بعد خدمات آن‌ها به برگزاری مسابقاتی مانند عبور از گل و لای و رودخانه نیز گسترش یافت. رینولد و رایان اکنون نه تنها بیش از پیش به تفریح مورد علاقه‌شان می‌پردازند بلکه درآمد آن‌ها نیز به طور قابل توجهی افزایش یافته است. اما آیا پول درآوردن از کاری که واقعا از آن لذت می‌برید، همواره عملی است؟ اگر چنین قصدی دارید باید ابتدا نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:
۱) تنها به لذت بردن توجه نکنید. اگرچه اشتیاق برای شروع یک کسب و کار، عامل بسیاری مهمی است اما برای حفظ تجارت شما در بلند مدت کافی نخواهد بود. به همین خاطر پیش از شروع کسب و کار بهتر است یک بار دیگر به طور منطقی داشته‌های خود را مرور کنید و بسنجید که آیا ابزار لازم برای موفقیت را در اختیار دارید یا خیر. برخی اوقات اشتیاق شما را کور می‌کند، به همین خاطر وقتی نسبت به شغلی بیش از حد اشتیاق دارید، باید بیش از حد نیاز احتیاط کنید. شوق و ذوق زیاد نباید باعث شود که از داشتن استراتژی غافل شوید. هر کسب و کاری که راه بیندازید با مسایلی مانند مشتری، بازاریابی، حسابداری و صورتحساب‌ها سروکار خواهید داشت.
۲) افرادی را استخدام کنید که همچون شما شور و شوق زیادی نسبت به این شغل دارند. اگر شور و شوق برای شما دلیل اصلی راه‌اندازی کسب و کار بوده، پس هنگام استخدام کارمند نیز به میزان لذتی که کارمند شما از این شغل خواهد برد، توجه کنید. در این‌صورت شما و کارمندان‌تان درک متقابلی نسبت به یکدیگر خواهید داشت و در نتیجه اعتماد بیشتری میان شما شکل می‌گیرد. همچنین احتمال این‌که کسب و کار شما بهتر پیشرفت کند نیز افزایش خواهد یافت.
۳) لذت خود را تقسیم کنید. سعی کنید در مورد این‌که چرا از کسب و کاری که راه انداخته‌اید لذت می‌برید و این‌که کدام بخش آن در شما ایجاد شور و اشتیاق می‌کند با مشتری‌ها صحبت کنید. حتی هنگام بازاریابی نیز بر لذتی که از کارتان می‌برید تاکید کنید. اگر دیگران احساس کنند که شما به شغل‌تان عشق می‌ورزید، حساب جداگانه‌ای روی شما و محصول یا خدماتی که ارائه می‌دهید باز خواهند کرد.
۴) دچار روزمرگی نشوید. بسیاری از افراد کسب و کاری تلاش می‌کنند تا از یکی از سرگرمی‌ها و امور مورد علاقه خود شروع به پول درآوردن کنند اما کمی پس از این‌که این تفریح به شغل آن‌ها تبدیل شد، در اثر این‌که به طور روزمره به آن می‌پردازند، از آن کار خسته می‌شوند. چنین افرادی نه تنها در کسب و کار موفقیتی کسب نمی‌کنند بلکه یکی از تفریح‌های مورد علاقه خود را نیز از دست می‌دهند. به همین خاطر سعی کنید با رعایت کردن برخی نکات اجازه ندهید که شور و اشتیاق شما از بین برود. برای مثال هر چند وقت یکبار به خود یادآوری کنید که زمانی چقدر از تفریحی که اکنون به شغل شما تبدیل شده لذت می‌بردید یا این‌که اصلا چرا این شغل را انتخاب کردید. اگر دچار روزمرگی شوید آن‌گاه مزیت خود به عنوان کسی که از شغلش لذت بسیاری می‌برد را از دست خواهید داد.
۵) لذت خود را توسعه دهید. هنگامی که به خاطر علاقه به یک تفریح، کسب و کاری را راه می‌اندازید ممکن است گمان کنید که تا آخر باید به همان کار ادامه دهید اما همان‌طور که ممکن است لذتی که انسان از امور مختلف می‌برد به مرور زمان تغییر کند، شما نیز باید از توسعه و تغییر در کسب و کار خود نهراسید. مثال ابتدای مقاله این نکته را به خوبی شرح می‌دهد. رینولد و رایان اگرچه کار خود را با طبیعت‌گردی آغاز کردند اما خیلی زود دریافتند که برگزاری مسابقات نیز برای آن‌ها بسیار هیجان‌انگیز است و به همین خاطر بخشی از کسب و کارشان را به این سو سوق دادند. در واقع هنگامی که کاری را به خاطر لذتی که آن می‌برید، شروع می‌کنید، بهتر است نسبت به تغییرات آینده ذهن بازی داشته باشید و از تغییرات استقبال کنید.

منبع: مجله Startups

  کارستان

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | سرگذشت برندهای معروف | زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | فنون کاریابی و تقاضای استخدام | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های ضروری مدیران

  خلاقیت | در | کسب | درآمد | از | سرگرمی‌ها