بیشتر افراد، کارشناسان و یا مردم معمولی، از هیپنوتیزم به عنوان یک پدیده ی خطرناک و مرموز یاد می کنند. نوع ابتدایی آن، بیشتر در مورد بیمارانی که حالات روحی نامتعادل دارند استفاده می شود که تنها در این حالت افکار مخرب انبوه در ذهن خود را رها کنند. امروزه هیپنوتیزم برای دستیابی به اهداف درمانی، مخصوصا" روان درمانی کاربرد دارد. برخی افراد مایلند با یادگیری هیپنوتیزم و انجام آن بتوانند تغییراتی مثبت در روند زندگی خود کسب کنند.

هیپنوتیزم حالتی هوشیارانه از ضمیر درونی شما است که شما را به سوی وضعیتی آرام و دلپذیر و حس رهایی سوق می دهد. ضمیر درونی شما آگاه است ولی در این حالت از عالم بیرونی و وقایع آن به دور هستید، مثل یک مسافری که در صندلی اتومبیلی نشسته است و براحتی فارغ از هر چیزی، در ذهن خود گذری می کند. در حالت هیپنوتیزم ذهن و جسم شما تا حدی از اختیار شما خارج است و قابل انعطاف می شود. در نوع ابتدایی آن، تنها به حرف زدن طوطی وار می پردازید در حالی که امروزه از این فن به عنوان یک نوع بیهوشی قبل از عمل های جراحی استفاده می کنند.

نظریه های متفاوتی در مورد نحوه عملکرد این علم وجود دارد. اما در مجموع نظریات، هیپنوتیزم به نظر می رسد نوعی جدایی و آزاد شدن است. در این حالت بخشهایی از حافظه مربوط به ناهنجاری های شخصیتی، فراموشی خاطره و .. از دیگر بخشهای حافظه آزاد می شود. تئوری کنترل حافظه ی آزاد شده از ذهن در هیپنوتیزم (Bovers 1992 ) معتقد است که در هیپنوتیزم، موقتا" بخش های اجرایی و دستوری مغز را از قسمتهای کنترل کننده احساسات و عواطف مغز جدا می کند. در این حالت بطور موقت قسمت دستور دهی مغز کند می شود، با تضعیف قدرت دستور دهی مغز، در این حالت فرد بدون فکرکردن و دلیل و منطق روی پاسخ دهی ها اجازه می دهد تا هیپنوتیزم  روی مغز او تسلط کافی را داشته باشد.

درصدی از خطرات بالقوه در چگونگی انجام هیپنوتیزم پیشرفته وجود دارد و این در صورتی است که غیر علمی و توسط افرادی ناوارد و غیر متخصص انجام شود و یا به اجبار فرد را مجبور به انجام آن کرده باشند که این رویه از قبل از شروع هیپنوتیزم در فرد ایجاد ناآرامی می کند. در انتخاب مرکز ارائه خدمات هیپنوتیزم و کارشناسان مربوطه دقت کنید که الزاما" دوره های مخصوص را گذرانده و در این زمینه کارآمد باشند، توجه داشته باشید که ابتدا با مراجعه به متخصصین روانشناسی خود را درمان کنید و در نهایت وقتی به طرف هیپنوتیزم بروید که روانشناس شما قبلا" تمامی احتمالات و معالجات خود را جهت بهبودی، روی شما امتحان کرده باشد .

با دیدی مثبت و استفاده بهینه از این فن روانکاوی، می توانید در راه پرورش ذهن خود از آن استفاده کنید، همچنین با انجام تمرین های ابتدایی هیپنوتیزم و ممارست بر آن  می توانید خود را از نگرانی ها، عدم اعتماد به نفس به دور می کنید و در جهت تقویت کنترل احساسات، افزایش باورها و تواناییهایمان پیش می رویم.

لازمه های اصلی هیپنوتیزم توسط خودتان، قرار گرفتن در محیطی بسیار آرام است که هیچ صدایی نباشد، در حالتی آرام بنشینید یا دراز بکشید. بدن و ذهن خود را در حالتی آزاد و رها قرار دهید ( البته مراقب باشید تا  خوابتان نرود )، رفته رفته این حالت رهاسازی و تمدد اعصب را عمیق تر کنید، همزمان از شماره  100 به صورت معکوس شروع به شمارش کنید، به آرامی در افکار خود احساس می کنید که در زمین غرق می شوید، در حالتی که به نهایت سکون و آرامش می رسید، تنها تصورات زیبا و خاطرات خوش شما در ذهن تداعی می شود و هیچ اثری از ناراحتی و استرس ها وجود ندارد. در این حالات، موفقیت های قبل و عوامل آنها که همیشه در گذشته باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شده است را با خود تکرار کنید. حقیقت این است که هر انسانی بالاخره در گذشته هایی از زندگی خود، قبل از ابتلا به ناآرامی، افسردگی، فردی موفق بوده و برای خود شایستگی هایی  را هر چند کوچک دارا بوده است. برای اتمام هیپنوتیزم، به آرامی بلند شوید. در این حالت با خود تصاویر زیبایی در ذهن خود دارید و همواره بعد از تمرین ها، احساس سرزندگی و شادابی می کنید.

با مطالعه بیشتر روی موضوع هیپنوتیزم به روی خود در منابع معتبر اینترنتی و ... می توانید اطلاعات بیشتری کسب کنید.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | ویژه دانش‌آموزان و دانش‌جویان | دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مهارت‌های ضروری مدیران

  خودتان | را | هیپنوتیزم | کنید!