مردم به دلایل مختلفی اقدام به پس انداز پول می کنند که رایج‌ترین آن، آمادگی در برابر رویدادهای آتی است. هنگامی که پول پس انداز می کنید، از آرامش بیشتری نسبت به بی ثباتی‌های احتمالی آینده برخوردار می شوید.

بسیاری از مشاوران مالی بر مساله پس انداز پول تاکید فراوانی داشته و به نقش آن در تامین امنیت مالی فرد، خانواده و یا کسب و کار اشاره دارند. از دیگر مزایای پس انداز پول، افزایش قدرت سرمایه گذاری است. در ادامه این مطلب برخی از دلایل پس انداز پول را بررسی می کنیم.

مدیریت امور مالی شخصی

به منظور مدیریت درست پول، نیازمند برنامه‌ای منسجم و قابل اجرا هستید. بر همین اساس، پس انداز پول این امکان را فراهم می کند تا بودجه بندی و برنامه مالی دقیقی را تنظیم کنید. این مساله از مخارج اضافی جلوگیری کرده و به همان میزان که در هر زمینه بودجه اختصاص داده‌اید، هزینه خواهید کرد. افتتاح حساب پس انداز، نقش مهمی در تحقق اهداف بلند مدت از طریق مدیریت کارآمد امور مالی ایفا می کند.

بازنشستگی

بازنشستگی امری اجتناب ناپذیر محسوب می شود. از این رو، چگونگی آماده شدن برای مواجهه با آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. امروزه بسیاری از کارفرمایان بخشی از حقوق کارمندان خود را به منظور مستمری بازنشستگی، کسر می کنند.

با این وجود، پول اختصاص داده شده، احتمالا برای تجربه زندگی آرام در دوران بازنشستگی کافی نخواهد بود. از این رو، می توانید مقداری از درآمد خود را به عنوان مکمل مستمری بازنشستگی پس انداز کنید. افتتاح حساب سپرده یکی از گزینه‌های رایج در این زمینه محسوب می شود. هرچه زودتر این اقدام را انجام دهید، سود بیشتری نصیب خود خواهید کرد.

شرایط اضطراری

بی شک ما از آینده و آنچه که رخ خواهد داد، آگاه نیستیم. در واقع، هنگامی که انتظار ندارید ممکن است با غیر منتظره‌ها مواجه شوید. از دست دادن شغل، بیماری یکی از اعضای خانواده و یا خسارات مالی دیگر از آن جمله‌اند. در نتیجه، پس انداز پول، امکان مقابله و عبور از این بحران‌ها را تسهیل می کند. بسیاری از مشاوران مالی بر این نکته تاکید دارند که بودجه اضطراری باید حداقل برابر با هرینه‌های چهار تا شش ماه فرد باشد.

خریدهای بزرگ

بی شک، برای خرید خانه به پول فراوانی نیاز دارید. از این رو، پس انداز پول یک ضرورت محسوب می شود. خانه یک نیاز پایه در زندگی انسان محسوب شده و هرچه پس انداز پول برای آن زودتر آغاز شود، بهتر خواهد بود. همچنین، موارد دیگر مانند هزینه تحصیل فرزندتان نیز می تواند ارقام قابل توجهی را شامل شوند. از این رو، با برنامه ریزی دقیق باید پس انداز برای هر بخش را به درستی انجام دهید. این مساله موجب می شود تا جریان مالی خود را به دقت دنبال کرده و نسبت به درآمدها و هزینه‌ها آگاهی کامل داشته باشید.

تعطیلات و خرید کالاهای لوکس

گذراندن تعطیلات به ویژه سفر به کشورهای دیگر، تجربه‌ای لذت بخش محسوب می شود. اما سفر معمولا فعالیتی پر هزینه بوده و برای تامین هزینه‌های آن باید مسیر پس انداز پول را دنبال کنید. البته، انجام پس انداز برای تعطیلات را می توان فعالیتی سرگرم کننده در نظر گرفت زیرا تمامی اعضای خانواده در آن نقش دارند. به عنوان مثال، می توانید با موافقت فرزند خود، برخی از هزینه‌های غیر ضروری وی را برای مدتی حذف کنید. خرید دیگر کالاهای لوکس مانند خودروهای اسپرت نیز نیازمند اتخاذ راهبردی مشابه بوده زیرا باید برای تهیه آنها حسابی هزینه کنید.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  دلایلی | موجه | برای | پس‌انداز | کردن | پول | ؟