اصولاً خجالت یا كم روئی یك عاطفه اجتماعی است كه در شخص ظاهر می‌شود. این حالت از احساس خود كم بینی صورت می‌گیرد و در برخی موارد آنقدر شدت می‌یابد كه تمامی شخصیت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد این شخص از انجام فعالیت‌های روزانه خود باز می‌ماند و از حضور در یك جمع هراس دارد بطوری كه بسیار خشك و سرد برخورد می‌كند و حتی چیزهایی را كه برای گفتنشان برنامه ریزی كرده بود را با حضور در جمع فراموش می‌كند این شخص مورد هجوم یك نوع احساس است كه آنرا ترس از حضور در جمع می‌نامند. پس این دیگران هستند كه باعث اضطراب وی می‌شوند.
▪ اثرات خجالت: خجالت مانع از تجلی افكار عالی است و از پیشرفت افراد جلوگیری می‌كند. فرد خجالتی همیشه با ترس زندگی می‌كند و هرگز شهامت گفتن واقعیت را ندارد. فرد خجالتی از ناراحتی تنفسی رنج می‌برد و در نتیجه كلمات به طور ضعیف و بیمار گونه به گوش می‌رسد. انقباض و انبساط رگ‌های بدن باعث سرخی یا رنگ پریدگی می‌شود. خجالتی بودن فرد عدم توانایی در تطبیق فرد با محیط بیان می‌شود. او آسیب پذیراست و مانند قلعه ای از هزاران راه نفوذ دارد و هركس به آسانی می‌تواند صدها تیر به سوی او پرتاب كند. كم رویی در دوره بلوغ بیشتر از دختر ها در پسرها رایج است چرا كه پسرها باید گام نخست را به سوی جنس مخالف بردارند بساری از افراد كم رو با دیگران دوستی نكرده و برخی از آنها تا پایان عمر نیز ازدواج نمی‌كنند. در جامعه سه عامل بزرگ برای محدود كردن انسان وجود دارد كه اگر برخورد ما با آنها از راه صحیح و اصولی انجام نشود می‌تواند باعث خسارت و آسیب شوند:زندگی خانوادگی و تحصیلی ـ مذهب در صورت برداشت نادرست از آن ـ جنسیت هنگامی كه بدآموزی شناخته شود و تبعیز نادرستی دركار باشد به كلی می توان گفت %۹۰ از عقده‌های حقارت و به این ۳ عامل بستگی دارد . علت بنیادی بیشتر انواع خجالت را می توان در سختگیری‌های نابه جای والدین و مربیان ردیابی كرد كه قدرت ذهنی كودكان را درك نكرده اند . بسیاری از یادگیری‌های مذهبی بر پایه ترس از اعمال خطا و مجازات زندگی دنیا و آخرت است . بسیاری از والدین خدا و شیطان را برای فرزندانشان ترسناك جلوه می دهند آن‌ها را همیشه حاضر تصویر كرده‌اند. افراد كم رو همیشه دچار تردید و دو دلی هستند و از اجتماع دوری می‌كنند در نتیجه به ناراحتی و افسردگی دچار خواهند شد.
▪ درمان جسمی خجالت : این درمان بیشتر برای غلبه بر حالت فوق عاطفه صورت می‌گیرد. این نوع عاطفه به طور ناگهانی در ایجاد كم روئی تاثیر زیادی دارد . عاطفه به شكل‌های دیگر نیز می‌تواند آشكار شود. آشفتگی شدید عصبی ـ حالت خستگی عمومی در بدن ـ مستی یا مسمومیت ـ تغییرات بیولوژیكی. استراحت و استفاده درست از دارو و تمركز حواس همگی به عنوان درمان شخص فوق عاطفی بكار می‌رود.
● روان درمانی : این درمان از دو راه عملی است . ۱ـ خود درمانی ۲ـ به كمك روانپزشك
آنچه كه باید از آن دوری كنید . ۱ـ ناراحت شدن و بخاطر سپردن مسایلی كه نتیجه مهمی ندارد ۲ـ با كوچكترین صدا از جا جستن ۳ـ زود عصبانی شدن ۴ـ قضاوت سریع ۵ـ احساساتی شدن ۶ـ اشتیاق برای همدردی ۷ـ سطحی اندیشیدن . هیچ گاه خجالتی نباشید .
۱ـ فقط مطالب جدی را جدی بگیرید . ۲ـ فقط بعد از یك واكنش آرام عمل كنید. ۳ـ از نظر دیگران سریع دلگیر نشوید شاید درست باشد . ۴ـ اخلاقتان را كنترل كنید و آسوده و آرام باشید . ۵ـ به خود متكی باشید . ۶ـ به مسائل مهم توجه كنید ۷ـ قاطع و سریع عمل كنید .

  ویستا

  Elnur Naghinezhad

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مهارت‌های ضروری مدیران

  شخصیت | روانشناسی | تحلیل | روحیه | مردان | زنان | روابط | رابطه | خجالت