در رزومه معمولاً بايد تعريف كامل و مشخصي از خود ارايه دهيد و اين يكي از مهمترين مسائل در شناسنامه كـاري شماست.رزومه يك خلاصه ي دو يا سه صفحه اي از شما و مهارتها، دستاوردها، تجارب كاري و تحصيلاتتان است كه هـــدف آن جلب نظر صاحب كار آينده تان است.
رزومـه هـم مثل خود زندگي است. دچار تغييرات و تحولات زياد مي شـود. بايد مداوماً به روز شود و اطلاعات جديد به آن اضافه شود. اگر مي خواهيد براي چند شغل در صنعت هاي مختلف تـقـاضـاي كـار دهـيـد، بـهتر است رزومه هاي مختلف درست كنيد كه در هر كدام به مـهارت هــاي خاص شما در رابطه به آن صنعت اشاره شده باشد.
هدف اين مقاله اين است كه شما را با نكات مهمي در زمينه ي تدوين يك رزومه ي خوب آشنا كنيم.
هروقت كه مي خواهيم يك رزومه بنويسيم، بايد خودمان را جاي استخدام كننده و كارفرمايي بگذاريم كه رزومه ها را بررسي مي كند. او بايد از ميان چندين رزومه، آن كه از همه مناسب تر است را انتخاب كند.
شما بايد كاري كنيد كه ابتدا آنها از رزومه ي شما خوششان بيايد و بعد هم همه ي مطالب درج شده در رزومه را به آنها ثابت كنيد.  

متن رزومه
بايد سعي شود كه متن رزومه هر چه خلاصه تر باشد. فقط كافي است در آن خلاصه ي كوتاهي از خودتان بدهيد، كه نبايد بيشتر از يك صفحه باشد. اطلاعات نبايد به هيچ وجه در رزومه تكرار شوند. اين صفحه بايد حداكثر از سه پاراگراف به شكل زير تشكيل شده باشد:
پاراگراف اول:
 نبايد بيش از دو يا سه جمله باشد. در آن مقدمه ي كوتاهي در مورد خودتان و اهداف كاريتان مي دهيد. همچنين مي‌بايست در مورد طريقه ي اطلاع يافتن شما از آن شركت توضيحي بدهيد، چه روزنامه باشد يا آشنايي در همان شركت.
پاراگراف دوم:
  در اين پاراگراف بايد اطلاعات مربوطه در مورد ميزان تحصيلات، مهارتهاي تخصصي و توانايي هايتان كه براي شركت مورد نظر مفيد خواهد بود را ارائه دهيد.
پاراگراف سوم: 
 اين پاراگراف آخر بايد اطلاعات شخصي شما را به كارفرما ارائه دهد كه در صورت نياز بتوانند با شما تماس بگيرند. حتماً اسم، شماره ي تماس، ايميل و شماره ي فكستان را ذكر كنيد.
آدرس ايميلتان بايد كامل و واضح باشد. مثلاً اگر اسمتان "علي اسميت" است، آدرس ايميلتان بايد چيزي مثل  
ali@email.com  باشد.
بايد در رزومه اطلاعاتي درج شود كه حتماً به كار آن شركت و پستي كه مي خواهند براي آن استخدام كنند بيايد. اطلاعات بايد واضح و مرتبط باشد.
يك رزومه معمولاً از 5 جزء تشكيل شده است:
اهداف كاري
تجارب كاري
ميزان تحصيلات
اطلاعات اضافي
منابع

اهداف كاري
اهداف كاري به عنوان پيش درآمدي براي يك رزومه ي خوب و اصولي است كه همه ي اطلاعات با قاعده و ترتيب منظم شده است. در اين بخش بايد كارفرما را با اهداف كوتاه مدت و بلند مدت خود در زمينه ي كاري آشنا كنيد. و بيان كنيد كه پيشرفت كاريتان تاكنون در چه حدي بوده است.
اين قسمت ارجحيت هاي كاري شما را به طور خلاصه و مرتب با ساير قسمت هاي رزومه بيان مي كند مي تواند فرصت خوبي براي ابراز توانايي هايتان در همان اول رزومه باشد. 
به ياد داشته باشيد كه از تكرار موارد جلوگيري كنيد.

تجارب كاري
اين قسمت تا حد زيادي مي تواند بگويد كه چه كارهايي مي توانيد انجام دهيد و چطور و در كجا براي اين كارها آموزش ديده ايد. ممكن است از مهارت هاي مورد نياز براي يك شغل باخبر باشيد، اما بيان اين مهارت ها مي تواند به رئيس آينده تان نشان دهد كه شما شايسته ي پستي حتي بالاتر هستيد.
به ياد داشته باشيد كه حتماً تجربه هاي كاريتان را به ترتيبي معكوس از نظر تاريخي بنويسيد. براي هر كار موارد زير را نيز مشخص كنيد:
عنوان پست
عنوان سازمان
محل كار
تاريخ استخدام
كارفرما وقتي در مورد تجربه هاي كاريتان بداند بسيار راغب خواهد بود تا با ميزان تحصيلات و آموزش هاي شما هم آشنا شود.

ميزان تحصيلات
اگر تجربه هاي كاريتان زياد نبوده باشد، اين قسمت اهميت زيادي پيدا خواهد كرد. براي نوشتن از همان ترتيب معكوس تاريخي استفاده كنيد.
در زير جنبه هاي اصلي كه بايد در اين قسمت به آن اشاره شود را يادآور مي شويم:
درجه ي تحصيلات
موسسات و دانشگاه ها
تخصص/فوق تخصص
سمينارها، كارگاه ها و آموزش هاي  ويژه
ميانگين معدل

اطلاعات اضافي
اين قسمت از رزومه مي تواند شامل چند زير مجموعه مثل علايق، دانش هاي رايانه اي، فعاليت ها، مهارت هاي زباني و...باشد. در اين قسمت بايد به آن دسته از توانايي هايتان اشاره كنيد كه در دو بخش قبلي ذكر نشده بود.
علايق:
  در اين قسمت ميتوانيد به علايقتان در زندگي اشاره اي داشته باشيد. اگر به دوچرخه سواري يا هر نوع ورزش ديگر علاقه داريد، مي توانيد ذكر كنيد، با اين كار كارفرماي شما متوجه خواهد شد كه فردي هستيد كه از زندگي نهايت استفاده و لذت را مي بريد.
اطلاعات كامپيوتري:
 بعضي از شغل ها نيازمند داشتن دانش ها و آگاهي هايي در زمينه ي بعضي برنامه هاي كامپوتر هستند. اگر اطلاعاتي در اين زمينه داريد مي توانيد در اين قسمت ذكر كنيد.
فعاليت ها:
 در اين زمينه مي توانيد به فعاليت ها و دستاوردهاي غير كاري خود اشاره كنيد.
تخصص هاي زباني:
  اگر قادريد كه به زبان هايي غير از زبان خود مكالمه كنيد يا هر تخصصي در يكي از زبان هاي خارجي داريد بايد در اين قسمت به آنها اشاره كنيد. 

منابع
اگرچه بردن نام افراد در رزومه ضروري نيست اما با اينكار، كارفرماي شما مي تواند به طور مثال با رئيس سابقتان در مورد شما گفتگو كند و اطلاعاتي كسب كند. اگر مايل نيستيد كه نام كسي را ذكر كنيد مي توانيد در اين قسمت  اشاره اي داشته باشيد كه در صورت نياز يا تقاضا قادر به ارائه ي منبع هستيد.
اگر خواستيد از افراد در رزومه خود نام ببريد، حتماً به ياد داشته باشيد كه قبلش با خود آنها هماهنگي هاي لازم را انجام داده باشيد و كسب اجازه كنيد. 
حال كه با نحوه ي تدوين يك رزومه ي خوب و كامل آشنا شديد، خود را براي مصاحبه آماده كنيد...

 

  بازارکار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  روش | تدوين | يك | رزومه | مناسب | ؛ | رزومه | خود | را | به | روز | كنيد