در راستاي اجراي مفاد بند د ماده ۱۷قانون برنامه پنجم توسعه جمهوري اسلامي ايران و حمايت مالي از ايجاد و توسعه بورس ايده و بازار فناوري و همچنين استفاده از ظرفيت هاي علمي و پاسخگويي به نياز بخش هاي صنعت ،كشاورزي و خدمات، بستر شرايط معاملات اوراق بهادار شركت هاي سهامي خاص مبتني بر دارايي فكري از طريق بازار سوم فرابورس ايران فراهم شده است.

در بازار دارايي فكري تمام مخترعين مي توانند با مراجعه به شركت هاي تامين سرمايه و يا مشاور سرمايه گذاري داراي مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار ،درخواست مبني بر عرضه تمام يا بخشي از حقوق مادي ناشي از مالكيت معنوي متعلق به خود را ارايه دهند.

پس از ارايه درخواست متقاضي به همراه طرح كسب و كار(business plan) تهيه شده توسط شركت هاي تامين سرمايه يا مشاوران سرمايه گذاري و استعلام هاي لازم در خصوص احراز اصالت و هويت طرح و مخترع از اداره مالكيت صنعتي ،اين موضوع در كميته عرضه فرابورس ايران مطرح مي شود. سپس با تاييد كميته عرضه و اعلام موافقت اصولي به شركت تامين سرمايه يا مشاور سرمايه گذاري لازم است تا اقدامات لازم براي ثبت شركت با شخصيت حقوقي سهامي خاص انجام شود.

همچنين براساس توافقات حاصله با معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري امكان بهره مندي از بسته حمايتي آن معاونت براي طرح هاي داراي موافقت اصولي فرابورس ايران فراهم شده است.


لزوم ارايه اسناد ثبت شركت نزد مرجع ثبت شركت ها

مالكيت حق اختراع متعلق به مخترع است و بايد از شخص مخترع به شركت حقوقي تاسيس شده منتقل شود. در اين مرحله تعهدات لازم در خصوص منع رقابت با شركت از مخترع گرفته شده و تمام حقوق آتي ناشي از ديگر ثبتهاي مستقل و تكميلي نيز به شركت تازه تاسيس انتقال مي يابد.

ارزش گذاري سهام توسط شركت هاي تامين سرمايه و مشاور سرمايه گذاري انجام مي شود. با عرضه بلوكي سهام از طريق بازار سوم، هم به مخترعين در راستاي تجاري سازي ،عملياتي شدن طرح و تامين نقدينگي لازم كمك شده و هم بستر مناسب براي سرمايه گذاري متقاضيان فراهم مي شود.

اخذ تاييديه و مصوبات راه اندازي بازار دارایی فکری

مخترعيني كه اختراعات خود را به ثبت نرساندند، مي توانند با مراجعه به اداره كل مالكيت صنعتي نسبت به ثبت و ارائه گواهي مربوطه به شركت هاي تامين سرمايه و مشاوران سرمايه گذاري اقدام كنند.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | دانستنی‌های مهم بانکی | دانستنی‌های مهم حقوقی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام