صلاحیت حرفه ای اعضای هیئت مدیره و مدیر عامل ناشر اوراق بهادار و نهادهای مالی و تشكل‌های خود انتظام منوط به احراز شرایطی برای اعضای هیئت مدیره ناشر اوراق بهادار مانند داشتن حداقل مدرك تحصیلی كارشناسی مرتبط با موضوع فعالیت ناشر، تعیین شده است.

براساس مصوبه هیأت وزیران، داشتن پنج سال سابقه كار مفید و مرتبط با موضوع فعالیت ناشر و برای مدیر عامل ناشر اوراق بهادار، داشتن حداقل مدرك تحصیلی كارشناسی مرتبط و داشتن حداقل پنج سال سابقه كار مفید و مرتبط با موضوع فعالیت ناشر از دیگر شرایط و صلاحیت‌های ذكر شده در این مصوبه است.

بر این اساس، این احراز صلاحیت برای اعضای هیات مدیره نهادهای مالی و تشكل‌های خود انتظام، داشتن حداقل مدرك تحصیلی كارشناسی مرتبط و داشتن حداقل سه سال سابقه كار مفید و مرتبط تعیین شده است.

همچنین شرایط احراز صلاحیت برای مدیر عامل نهادی مالی و تشكل‌های خود انتظام داشتن حداقل مدرك تحصیلی كارشناسی مرتبط و مدارك قابل قبول دال بر آشنایی با مبانی مدیریت، اقتصاد، حسابداری و قوانین و مقررات مرتبط و داشتن حداقل پنج سال سابقه كار مرتبط تعیین شده است.

بر اساس این مصوبه، سازمان در مواردی از هر یك از مدیران اشخاص تحت نظارت سلب صلاحیت می كند كه این سلب صلاحیت در صورتی كه مشخص شود مدیر انتخاب شده یا تایید صلاحیت شده از ابتدا فاقد یكی از شرایط صلاحیت حرفه ای بوده یا محكومیت قطعی كیفری موثر داشته است، انجام می شود.

همچنین سلب صلاحیت در صورتی كه مشخص شود مدیر انتخاب شده یا تایید صلاحیت شده یكی از شرایط صلاحیت حرفه ای را از دست داده یا به موجب حكم صادره از مراجع ذی صلاح قضایی محكومیت قطعی كیفری موثر پیدا كرده است.

علاوه بر این، در صورت محكومیت قطعی مدیر به هر یك از جرایم مالی شامل كلاهبرداری، ‌اختلاس، ‌خیانت در امانت، ‌جرائم موضوع فصل 6 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، ‌سرقت، جعل، استفاده از سند مجعول، پولشویی، ورشكستگی به تقلب و دریافت و پرداخت رشوه منجر به سلب صلاحیت می شود.

بر اساس این مصوبه مدیران اشخاص تحت نظارت در صورت ارتكاب تخلفات با تصمیم سازمان سلب صلاحیت می شوند كه این سلب صلاحیت در صورتی كه مشخص شود مدیر انتخاب شده یا تایید صلاحیت شده یكی از شرایط صلاحیت حرفه‌ای را از دست داده یا به موجب حكم صادره از مراجع ذی صلاح قضایی محكومیت قطعی كیفری موثر پیدا كرده است.

همچنین در صورت محكومیت قطعی مدیر به هر یك از جرایم مالی شامل كلاهبرداری، اختلاس، خیانت در امانت، جرائم موضوع فصل 6 قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران، سرقت، ‌جعل، استفاده از سند مجعول، ‌پولشویی، ورشكستگی به تقلب و دریافت و پرداخت رشوه صورت می گیرد.

بر این اساس، در صورت سلب صلاحیت از هر یك از مدیران اشخاص تحت نظارت، ‌مرجع انتخاب كننده راسا موظف است نسبت به بركناری وی ظرف یك ماه اقدام كند.

همچنین در صورت عدم بركناری، سازمان نسبت به ارسال اخطار بركناری مدیر سلب صلاحیت شده به آن مرجع اقدام خواهد كرد.

در صورت عدم بركناری مدیر سلب صلاحیت شده ظرف 15 روز از تاریخ ابلاغ اخطاریه، مرجع انتخاب كننده متخلف محسوب و به تخلفات وی، حسب مورد طبق آیین نامه اجرایی ماده 14 قانون رسیدگی می شود.

این در حالی است كه در صورتی كه سازمان از مدیری سلب صلاحیت كند، مدیر مزبور می تواند ظرف 10 روز از تاریخ ابلاغ، نسبت به تصمیم متخذه به هیئت مدیره سازمان اعتراض نماید، نظر هیئت مدیره سازمان در این خصوص قطعی و لازم الاجرا است.

بر این اساس، كسانی كه قبل از ابلاغ این آیین نامه به عنوان مدیر یكی از اشخاص تحت نظارت انتخاب شده اند، باید صلاحیت حرفه‌ای موضوع این آیین نامه را داشته باشند.

اشخاص تحت نظارت مكلفند حداكثر تا یكسال پس از ابلاغ این آیین نامه نسبت به انتخاب افراد دارای صلاحیت حرفه ای به جای آن دسته از مدیرانی كه شرایط صلاحیت حرفه ای موضوع این آیین نامه را ندارند، ‌اقدام كنند و در غیر این صورت مطابق ترتیبات مقرر در این آیین نامه اقدام می شود.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | مراحل اجرایی امور اداری | دانستنی‌های مهم حقوقی | دانستنی‌های مهم بازرگانی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام