سازمان بورس هر سال یک بار موسسات حسابرسی معتمد این سازمان را بر اساس معیارهای عادی شامل معیارهای ارزیابی شرکا، کارکنان موسسه، ساختار و سازمان موسسه، تنوع ارائه خدمات، اطلاع رسانی و موقعیت در بازار حرفه ای و کیفیت خدمات و معیارهای تخلفانی شامل سوابق تخلفاتی موسسه و سوابق تخلفاتی شریک موسسه طی 5 سال اخیر ارزیابی و طبقه بندی و نتایج آن را به عموم اعلام می کند.

موسسات حسابرسی معتمد سازمان بورس به ترتیب بیشترین امتیاز، در چهار طبقه اول، دوم، سوم و چهارم قرار می گیرند که حد نصاب امتیاز طبقه اول مساوی یا بیشتر از 700 امتیاز، طبقه دوم مساوی یا بیشتر از 600 امتیاز و کمتر از 700 امتیاز، طبقه سوم مساوی یا بیشتر از 500 امتیاز و کمتر از 600 امتیاز و طبقه چهارم کمتر از 500 امتیاز خواهد بود.

بر اساس این دستورالعمل، در صورتی ­که موسسه حسابرسی معتمد به هر دلیل از جمله عدم ارائه اطلاعات، اسناد و مدارک، امکان ارزیابی را فراهم نیاورد، در طبقه ˈچهارمˈ طبقه بندی قرار می گیرد.

شرکت مکلف است با توجه به طبقه خود که بر حسب معیارهای ذکر شده در ماده 5 تعیین می شود، حسابرس مستقل و بازرس قانونی را از میان موسسات حسابرسی معتمد که در همان طبقه یا طبقات بالاتر قرار دارند، انتخاب کند.

موسسات حسابرسی معتمد مکلف هستند بر اساس طبقه موسسه، در صورت برخورداری از توانایی لازم متناسب با اندازه شرکت، و با رعایت سقف خدمات مجاز موضوع «آیین نامه سقف مجاز ارائه خدمات تخصصی و حرفه ای توسط اعضای جامعه حسابداران رسمی ایران» و مقررات ذیربط، اقدام به پذیرش کار حسابرسی نمایند. موسسه حسابرسی نمی تواند به شرکت هایی که در طبقه ای بالاتر از طبقۀ موسسه قرار دارند خدمات حسابرسی ارائه نماید.

مسئولیت صحت اطلاعات مربوط به وضعیت فعالیت مؤسسه و شرکای آن و سایر اطلاعات مربوط که از طریق سامانه کدال یا به طرقی که سازمان اعلام می نماید، ارسال می گردد بر عهده هیئت مدیره مؤسسه حسابرسی می باشد و در صورت ارائه اطلاعات خلاف واقع، مطابق ماده 16 دستورالعمل مؤسسات حسابرسی معتمد اقدام خواهد شد.

  کارستان

  سمیه خدایی

  قوانین و مقررات عمومی کاری | مراحل اجرایی امور اداری | دانستنی‌های مهم حقوقی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام