اگر مشغول به کسب و کار بوده و قصد دارید روند رو به رشد فعالیت‌های خود را حفظ کرده و یا تصمیم به آغاز کسب و کاری جدید گرفته‌اید، تعیین هدف، اصلی کلیدی و ضروری محسوب می شود. با توجه به نوع نگرش افراد، تعیین هدف می تواند فعالیتی کسل کننده یا هیجان انگیز باشد، اما انتخاب نهایی بر عهده شما بوده و بدون اهدافی مشخص و بلندپروازانه، درصد موفقیت چندان زیاد نخواهد بود.

برای آنکه در مسیر تعیین اهداف بلندپروازانه خود و تحقق آنها موفق عمل کنید، باید زمان و انرژی کافی صرف کرده تا گام‌های مختلف خود را به دقت مشخص کنید. در ادامه این مطلب چند نکته ساده اما کاربردی برای طی کردن موفقیت آمیز این مسیر را بررسی می کنیم.

در گام نخست باید درباره هدف یا اهدافی که به پیشبرد کسب و کار و حفظ حرکت رو به جلوی آن کمک می کنند، تصمیم گیری کنید. اکثر کارآفرینان ایده‌ها و اهداف مختلفی را مد نظر داشته و از این رو، ممکن است با چالش چگونگی دسته بندی و ترتیب تحقق آنها مواجه شوند. در نتیجه، پیش از آغاز فعالیت‌های خود تمامی ایده‌ها و اهدافتان را یادداشت کرده و انجام آنها را اولویت بندی کنید.

در گام دوم باید دلایل خود برای انتخاب و دسته بندی اهداف مد نظرتان را مشخص کنید. همواره چهار عامل کلیدی را برای تعیین اهداف خود در نظر بگیرید که عبارتند از:

جسورانه و بلندپروازانه باشند زیرا هیجان لازم برای حرکت در مسیر تحقق آنها و کسب موفقیت را در شما ایجاد کنند؛ واقع بینانه باشند زیرا احساس عدم دسترسی به آنها را از بین می برد. خاص و ویژه باشند زیرا نتیجه مشخصی را از تحقق آنها برای خود ترسیم می کنید؛ دارای ضرب العجل باشند زیرا برای تحقق آنها برنامه ریزی مشخصی داشته و حرکت خود را تنظیم می کنید.

در گام سوم باید عامل و انگیزه انتخاب اهداف را برای خود مشخص کنید. بدون انگیزه و اشتیاق لازم ممکن است تنها وقت و انرژی خود را هدر دهید. پیش از آغاز مسیر خود باید مشخص کنید پس از تحقق اهداف تعیین شده، شرایط شما چگونه خواهد بود. در حقیقت، باید امتیازات و ارزش‌های ویژه‌ای که تحقق اهداف برای شما در پی دارند را مشخص کنید. تلاش کنید از آشفتگی فکری و پیچیده کردن شرایط پرهیز کنید.

در گام چهارم اهداف خود را در تقویم مشخص کنید. اگر درباره تکمیل موفقیت آمیز اهداف بلندپروازانه خود جدی هستید باید جزئیات هر اقدام خود را در تقویم مشخص کنید. این مساله موجب می شود تا نسبت به اعمال تمرکز لازم و حرکت رو به جلو در مسیر تحقق اهداف خود اطمینان حاصل کنید. همچنین، این اقدام کمبود یا در اختیار داشتن زمان اضافی را برای شما مشخص می کند. در نتیجه، به آسانی می توانید برنامه‌های خود را تنظیم کنید.

سپس، باید حرکت خود را آغاز کرده و مرحله به مرحله فعالیت‌های لازم تا دستیابی به هدف خود را بر اساس آنچه که برنامه ریزی کرده‌اید، دنبال کنید.

در نهایت، برخی از کارآفرینان پس از تحقق یکی از اهداف بزرگ خود به سرعت حرکت به سوی هدف بلندپروازانه بعدی را آغاز می کنند. بهتر است پیش از آغاز مسیری جدید، اندکی به خود استراحت داده و حتی پیروزی پیشین خود را جشن بگیرید. در همین راستا از تیمی که با شما همراه بوده‌اند، تقدیر کنید. این مساله انگیزه آنها برای آغاز مسیری جدید و کسب موفقیت‌های بیشتر و بزرگتر را بیش از پیش افزایش می دهد.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه

  قدم | به | قدم | در | مسیر | تعیین | هدف | و | کسب | موفقیت |