مُد از بین رفتنی است اما استایل جاودان. فقط ذهن های توانمند می توانند استایلی ساده را بپذیرند!

 

اخیراً خیلی در مورد مُد و استایل فکر میکنم...شاید این قضیه بیشتر به مد پاییز 1386 برگردد که زیاد توجهم را جلب نکرده بود.

از همان موقعی که در کلاسهای طراحی مد شرکت کردم و بعد که وارد این صنعت شدم و در آن فعالیت می کردم، همیشه سوالات زیادی درمورد کل صنعت مد و استایل در ذهنم وجود داشت و اینکه مد و استایل چه شباهت ها و چه تفاوت هایی با هم دارند.

وقتی در مورد مد یا همان فشن  (fashion) فکر می کنم، یک بیزینس و صنعت خیلی بزرگ در ذهنم می آید که تمام توجه آن به سودآوری است حتی به قیمت انسانها: انسانهایی که این محصولات را در کشورهایی دور می سازند، انسانهایی که فکر می کنند نیاز دارند که این محصولات را خریداری کنند چون فکر میکنند باید امروزی به نظر برسند. خساراتی که تولید و مصرف این محصولات به کره زمین وارد می کند که دیگر جای خود دارد. همه کمپانی ها و طراحان این تاثیر را تجربه نمی کنند اما خیلی های آنان اینطور هستند.

من خودم هم لباس های روی مد می خرم، طبق مد پیش می روم اما از دیدگاه فلسفی سعی می کنم استایل خاص خودم را هم داشته باشم. وقتی در مورد استایل فکر میکنم، ذهنم متوجه یک فرد خلاق می شود که واقعیت، شخصیت و اعتبار را می توان در آن ملاحظه کرد. در مورد چیزی فکر می کنم که کاملاً تک و منحصربه فرد است، در حالیکه ممکن است از جنبه های دیگر شبیه به چیزهای دیگر هم به نظر برسد. فکرم به چیزی خیلی انسانی، کوچک و البته گرانقدر منعطف می شود.

اینها فقط چند فکر سریع و ساده بودند که از ذهنم عبور می کرد. هیچ چیز قطعی نیست. اما با این وجود فکر می کنم دوست دارم تفاوت هایی که بین صنعت مد به طور کل و استیل یک فرد می بینم را به زبان بیاورم. همه اینها از این واقعیت نشئت می گیرد که من میل عجیبی به سوال کردن و راه انداختن بحث دارم. می خواهم در مصرف خودم به تعادل برسم و تمایلم را به چیزهایی معطوف کنم که با فکری کاملاً هوشمندانه و آگاهانه خلق شده باشند. همه این سالها عقاید و افکار مختلفی در ذهنم بوده و با گذشت زمان تغییر کرده و اصلاح شده اند. می خواهم محتویات مغزم را برای شما هم خالی کنم.

***

مد یعنی اجازه بدهیم خرده فروشان، طراحان، مجلات و کمپانی های بزرگ دیگر که تنها هدفشان سودآوری است، محصولاتی را برایمان عرضه کنند که آنها را دنبال کنیم.

استایل یعنی میل خودتان را وارد کار کنید، الهام و اندیشه خودتان را دنبال کنید، و دیگران را با خلاقیت و اعتماد به نفستان تحت تاثیر قرار دهید.

مد یعنی اجازه بدهید بقیه به جای شما فکر کنند.

استایل یعنی در مورد همه چیز فکر کنید. سوال کنید و ریسک کنید. صادقانه به خود نگاه کنید. نترسید، و در چارچوب زندگی خودتان تجربه کنید.

مد یعنی چیزی که فصل به فصل تغییر می کند. توسط بیزینس های بزرگ هدایت می شود و شما را وادار می کند فکر کنید که باید محصولی جدید بخرید.

استایل یعنی چیزی که رشد می کند، بالغ می شود و در مدت زمان های متفاوت تغییر می کند. تحت تاثیر سن، جنسیت، فرهنگ، ملیت، محل جغرافیایی، علایق، سیاست، مذهب، و عوامل بسیار زیاد دیگر است.

مد یعنی چیزی که به طور انبوه تولید می شود نه چیزی تک، خاص و فردی.

استایل یعنی یک فرد و درست مثل DNA که در هر کدام از ما متفاوت است، در افراد مختلف تفاوت می کند. هیچ دو نفری نیستند که به یک شکل به دنیا نگاه کنند و کمد لباسهایشان را یک شکل پر کنند.

مد یعنی با جدیت به مجلات، هنرپیشه ها، وب سایت ها و هر چیز دیگر که به مسائل ظاهری می پردازد نگاه کنیم.

استایل یعنی کاری که خودمان خلاقانه انجام می دهیم. این مسئله به فردی بودن استایل می پردازد.

مد یعنی با گذر هر فصل تغییر کنیم.

استایل یعنی دنبال کردن سبک هایی که با شخصیت شما، سنتان، اندامتان، سبک زندگی تان و علایقتان جور باشد.

***

نظر شما چیست؟ به نظر شما مد و استایل چه تفاوت هایی با هم دارند؟ آیا ایندو یک چیز هستند؟ مد چیست؟ استایل چیست؟

چرا تعریف استایل اینقدر دشوار است؟ آیا به این دلیل است که خیلی شخصی و فردی است؟ عنصر جادویی که بعضی ها را ذاتاً با استیل می کند چیست؟

***

لباس پوشیدن چیزی فرای سبک هایی است که خودتان را به آنها منحصر کرده اید. مفهومی بسیار بسیار عمیق تر دارد.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | ویژه دختران و پسران جوان | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی | مد، زیبایی، تغذیه، تناسب اندام

  مُد | در | مقابل | استایل