احتمالا این جمله را بارها شنیده‌اید که تعیین هدف، عامل کلیدی در کسب موفقیت محسوب می شود. احتمالا بارها نیز این جمله را نادیده گرفته و پس از آن، از کرده خود پشیمان شده‌اید. بی شک، هیچ گزینه‌ای نمی تواند جایگزین تعیین هدف در مسیر کسب موفقیت شده و این مساله در حوزه کسب و کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

تعیین هدف، حمایت عاطفی لازم برای حرکت رو به جلو و پیشرفت کسب و کار را ایجاد می کند. انگیزه، خوش بینی، شایستگی، اعتماد به نفس، باور، نگرش درست و توانایی پیش بینی آینده در تعیین اهداف و روند تحقق آنها نقش مهمی را ایفا می کنند. همچنین، رویاپردازی منطقی می تواند انگیزه‌های بسیاری را برای کسب موفقیت در فرد ایجاد کند.

در واقع، هنگامی که هدفی را تعیین می کنید، دلایل جدیدی را برای پیشرفت کسب و کار خود ایجاد می کنید. این در شرایطی است که اهدافتان را باید به طور مداوم و با آهنگ پیشرفت خود به روز رسانی کنید. در غیر این صورت، روند رو به رشد پیشرفت کسب و کار را از دست داده و در نهایت از مسیر کسب موفقیت نیز خارج می شوید.

حتا اگر اهداف بزرگی را برای خود تعیین کرده‌اید، آنها را باید به چند بخش کوچکتر تقسیم کنید. به عنوان مثال، این گام‌های کوچک می توانند اهداف روزانه یا هفتگی شما باشند که تحقق آنها مسیر دسترسی به اهداف بزرگ را هموار می کنند. از این رو، برنامه ریزی راهبردی و مدیریت، از اهمیت بسیاری در کسب و کار برخوردار می شوند.

برای شروع می توانید با یادداشت اهداف کوچک خود آغاز کنید. هر روز آنها را مرور کرده و شیوه‌های مبتکرانه‌ای که می توانند در تحققشان موثر باشند را بررسی کنید. همچنین، با همکاران یا کارکنان خود جلساتی را ترتیب داده و به بحث و تبادل نظر در این زمینه بپردازید. پس از آن، اقدام‌های ضروری را در دستور کار خود قرار داده و بر انجام دقیق آنها متمرکز شوید. نسبت به نتایج فعالیت‌های خود، خوش بین باشید. اگر گام‌های کوچک را با بررسی تمامی جوانب بردارید، در مسیر درست حرکت خواهید کرد.

افزون بر تعیین اهداف، زمانی را نیز به عنوان سررسید انجام آنها تعیین کنید. این مساله کمک می کند تا در بازه‌های زمانی مشخص، به آنچه در نظر دارید، دست یابید. در غیر این صورت، ممکن است مدت زمانی طولانی را برای تحقق آنها صرف کرده و در ادامه نیز از مسیر خود منحرف شوید.

در این میان، تعیین اهدافی که دست یافتنی هستند، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. تعیین اهداف غیر واقعی تنها موجب هدر رفتن زمان و کاهش اعتماد به نفس افراد می شود. از این رو، توانایی‌ها و ضعف‌های خود را پیش از تعیین اهداف به دقت شناسایی کنید. آگاهی از ظرفیت‌های بالقوه کسب و کارتان، در مسیر کسب موفقیت از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پس، هرچه اهدافتان واقع بینانه‌تر باشد، احتمال تحقق آنها در کوتاه‌ترین زمان ممکن بیشتر است.

افزون بر این، باید خطراتی که در مسیر پیش رو وجود دارند را مورد توجه قرار دهید. اگر خطرپذیری هدفی که در آغاز مسیر کسب و کار خود تعیین کرده‌اید، زیاد است، آن را تغییر داده و گزینه‌های دیگر را مد نظر قرار دهید. همچنین، باید از دلایلی که در پس زمینه اهدافتان قرار دارند، به خوبی آگاه باشید. در غیر این صورت، ممکن است نسبت به ضرورت تحقق آن احساس نیاز نکنید.

تعیین هدف و دنبال کردن دقیق مسیر تحقق آن، عاملی بسیار مهم در موفقیت کسب و کار است. بدون هدف نه تنها کسب و کار، بلکه زندگی شما بیهوده و پوچ خواهد بود.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه

  نقش | کلیدی | تعیین | هدف | در | موفقیت | کسب | و | کار | در | زندگی | ما | چیست؟