آيا تا كنون در كسب‌و كارتان به مرحله‌اي رسيده‌ايد كه نياز به سرمايه بيشتر، اصلي‌ترين دغدغه‌تان شود و براياجرايي‌كردن و  رسيدن به اهداف‌تان مجبور شويد طرح‌هاي مختلفي را بررسي كنيد؟طرح‌هاي كسب‌و كار از نخستين مراحل شكل‌گيري ايده‌اوليه تا به‌ثبت ‌رساندن شركت نياز به تحقيقي دقيق، ارزيابي تمامي ابعاد و استانداردهاي تجاري دارند. در اين مقاله قصد داريم تا به طور اجمالي نحوه آغاز به كار و مراحل اجراي يك طرح كسب‌و كاررا بررسي كنيم.

ديدگاه

اغلب افراد ديدگاه‌هاي متفاوتي درباره طرح‌هاي كسب‌و كار دارند. شايد متفاوت‌انديشيدن و مهارت‌هاي هر فرد درباره تجارت دليلي آشكار بر اثبات تنوع ايده‌ها و طرح‌ها باشد. 

توضيح اجمالي طرح

با بررسي زواياي مختلف طرح، سرمايه‌گذاران از ميزان ارزش طرح كسب‌وكار، سرمايه‌گذاري و موفقيت يا شكست آن مطلع مي‌شوند. البته تمام اين تصميم‌گيري‌ها به ميزان مهارت و دانش شما در ترسيم ايده‌هاي ذهني وابسته است. در واقع طرحي كه براي اجرا به نزد متخصصان فرستاده مي‌شود، بايد كاملا حرفه‌اي و حساب‌شده باشد تا نظر آنان را جلب كند.

هدف اجراي طرح

هدف اصلي شما از راه‌اندازي شركت چيست؟ قصد داريد چه نوع كالايي و با چه كيفيتي توليد كنيد؟ مخاطبان و مشتريان شما چه قشري هستند؟ آيا از وضعيت بازاركسب‌وكار و رقابت اطلاع داريد؟ سوالاتي اينچنيني تا حدود زيادي قالب اصلي طرح را براي معرفي و سرمايه‌گذاري، پيش روي كارشناسان قرار مي‌هد. آن‌ها نيز با ارزيابي ابعاد مختلف طرح و قابليت اجرايي‌شدن، صلاحيت اجراي آن را تائيد مي‌كنند.

سرمايه‌گذاري منطقي

هر سرمايه‌گذاري براي آغاز هر طرحي، برآوردها و ارزيابي‌هاي خاص خودش را دارد. هيچ فردي تمام سرمايه‌اش را تنها به يك پروژه محدود نمي‌كند. محافظه‌كاري و آينده‌نگري از الزامات سرمايه‌گذاري است.

تحليل بازار كسب و كار و رقيبان

مهم‌ترين موضوع در اجرايي‌كردن طرح‌هاي كسب‌وكار، آگاهي از شرايط بازار تجارت و بررسي محصولات رقيبان است. كيفيت و خدمات پس از فروش، ويژگي‌اي است كه اغلب مخاطبان و مشتريان به دنبال آن هستند. به سبك‌هاي نوين تبليغات و بازاريابي رقيبان توجه كنيد. از آنان در فعاليت‌هاي‌تان الهام بگيريد. جهان تجارت امروز، مملو از برندهاي مختلف است كه با پيشينه‌اي دراز مدت و محصولاتي با كيفيت، بخش عظيمي از بازارهاي جهاني را تصاحب كرده‌اند.
تجربه‌اندوزي و سرمايه‌گذاري منطقي، به شما در جايگاه مدير و كارآفرين جديد، كمك خواهد كرد تا ايده‌آل‌هاي شغلي‌تان را در مدت بسيار كوتاه‌تري به حقيقت تبديل كنيد.

تعريف طرح

محصول، قيمت و محل تجارت را تحت عنوان طرحي تجاري عنوان مي‌كنيم. طرح‌ها برحسب سرمايه اوليه، تخصص، توانايي تحليل ، پيش‌بيني وضعيت محصولات، بازاريابي، تبليغات و راهكارهاي مناسب براي رويارويي با رقيبان به مرحله اجرا گذاشته مي‌شوند. به ياد داشته باشيد، طرح‌هاي كسب‌وكار ريشه‌اي عميق در تجربه‌ها و علايق شما دارند. به بيان ديگر هر طرح، بخشي از هويت شماست كه از هنگام تحصيل در دوران دانشگاه تا پس از فارغ‌التحصيلي و رسيدن به مرحله انتخاب شغل با بينشي عميق و پشتوانه مالي مطمئن به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

قالب طرح

ساختار و يا قالب شركت، سازمان و كارگاه كارآفريني شما بايد مبتني بر قواعد و مقرراتي باشد كه طبق باورها و ذهنيت خودتان بنيان نهاده شده است. شركت براساس ميزان بودجه بنا مي‌شود. مهم‌ترين اركان شركت شما را كارمندان تشكيل مي‌دهند كه برحسب تخصص‌ها و وظايف مختلف با معيارهاي‌تان تعيين خواهند شد. در رابطه با كيفيت محصول، بازاريابي و تبليغات نيز خودتان بايد با راهنمايي مشاوران و كارآفرينان، بهترين راهكارها را انتخاب و اجرايي كنيد.

مديريت تيم

تمامي دانش، مهارت و تجربه خودتان را بايد در اين قسمت كه در واقع مهم‌ترين بخش و كليدي‌ترين پست سازماني است به معرض اجرا گذاريد. مديريت، هنر هدايت، تشخيص خطاهاي خود با بهره‌گيري از تجربه و تحصيلات عاليه است كه تنها محدود به دستور‌دادن و رياست نمي‌‌شود. شرايط حساس كارمندان را درك كنيد و آنان را در مواجهه با مشكلات مختلف ياري نماييد. براي ايجاد رابطه‌اي دوطرفه پيشقدم باشيد. اين اقدام نه‌تنها هيچ خدشه‌اي به جايگاه‌تان در شركت وارد نمي‌كند، بلكه بهره‌وري كارمندان در اجراي پروژه‌ها و دايره ارتباطات شما را نيز افزايش خواهد داد.

   طرح کسب و کار

طرح، برنامه و الگويي است كه وضعيت اجرايي‌كردن حرفه‌اي خاص را با ميزان توليد، توزيع و سرمايه‌گذاري در يك سال فعاليت‌ نمايش مي‌دهد. طرح‌هاي كسب‌وكار معمولا در یک دوره مشخص و به طور معمول شامل فهرست دقیقی از خطرپذيري‌ها،عدم قطعیت‌ها و تحلیل آن‌ها هستند.
علاوه بر اين، طرح برنامه‌اي جامع و مکتوب است که به طور مشخص و روشن اهداف توسعه یک کسب و کار موجود یا جدید را تشریح می‌کند
.
به صورت مختصر طرح کسب و کار باید به سئوالات چه چیزی؟، چرا؟، چه موقعی؟، توسط چه کسی؟، و چگونه؟ پاسخ‌های روشنی ارائه دهد
.
اهداف بلندمدت و کوتاه‌مدت طرح، برنامه‌های پیشنهادی براي توسعه توليد و راهكارهاي مديريت بحران و بازاريابي نيز از جمله مواردي هستند كه در طرح‌هاي كسب‌وكار به چشم مي‌خورند. برخي از طرح‌ها براي جذب سرمايه نوشته مي‌شوند كه شرحی از شرکت، استراتژی‌های آن، و پیش‌بینی‌های مالی را شامل مي‌شوند.
معمولاً چشم انداز، وضع موجود، نیازهای پیش‌بینی‌شده، بازارهای تعریف شده و نتایج پیش‌بینی‌شده برای کسب و کار، اجزای طرح کسب و کار را تشکیل می‌دهند
.

 مرحله اجرايي‌كردن طرح

طرح کسب‌و کار دربرگیرنده بخش‌هایی نظیر مدیریت، نیروی انسانی- مالی، تولید، بازاریابی است. طرح به تحلیل بازار و صنعتی می‌پردازد که کسب و کار شما در آن فعالیت خواهد کرد.
اجراي طرح و اخذ تائيد، دشوارترين مرحله است. بسياري از مديران و كارآفرينان در همين مرحله پاياني تصميمات جديدي اتخاذ مي‌كنند كه ناشي از فقدان اعتماد به نفس، ترس از شكست طرح، ناهماهنگي در برنامه‌ريزي‌ها و در نهايت فقدان سرمايه است. اما به جز اين مشكلات، طرح بايد طبق برنامه زمان‌بندي‌شده و با مشاوره كارشناسان جريان يابد. هر وقفه‌اي به هر دليلي، نه‌تنها شما را از روال منطقي برنامه زماني دور مي‌كند، بلكه از انگيزه‌تان نيز مي‌كاهد.
طرح کسب و کار شامل مجموعه‌ای از اجزای مرتبط به هم است که در مجموع تصویر نسبتاً کاملی از یک کسب و کار ارائه می‌دهند. اگرچه بر آینده تمرکز دارد و عمدتاً به بیان برنامه‌ها می‌پردازد، باید گذشته و وضع موجود کسب و کار را نیز به خوبی منعکس کند
.

 ضرورت مكتوب‌كردن طرح كسب‌وكار

نخستين و يا به بياني مهم‌ترین دلیل نوشتن طرح کسب‌و کار، بررسی امکان‌پذیری و توجیه‌پذیری اجراي يك فعاليت تجاري است. پیش از هر کس دیگری، کارآفرین باید نسبت به سودآور‌بودن فرصت تجاری پیش‌رو اطمینان حاصل نماید. بیشتر کارآفرینان تصوری مبهم و کلی نسبت به خوب‌بودن یک فرصت دارند و به واسطه تعدد متغیرهایی که در فضای کسب و کار وجود دارد، ممکن است به بعضي از مسائل توجه نكنند. مکتوب‌کردن اطلاعات کسب‌و کار در یک چهارچوب از پیش تعیین‌شده امکان تحلیل جامع‌تر را برای کارآفرین به وجود مي‌آورد.
نوشتن طرح کسب‌و کار علاوه بر این که به تحلیل شرایط کمک می‌کند، در تصمیم‌گیری در خصوص نحوه اجرا نیز بسیار مؤثر است. با توجه به این که طرح کسب‌و کار یک برنامه اجرایی است، نوشتن درباره زوایای مختلف کسب‌و کار باعث می‌شود که مشکلات بالقوه اجرا و ناسازگاری‌های موجود مابین بخش‌ها شناسایی و راهکارهای لازم برای آن‌ها اندیشیده شود
.
طرح برنامه و نموداري مشخص از فعاليتي است كه بايد با بازبيني و بررسي كارشناسان، تائيد و اجرايي شود. به این معنا که امکان ارائه آن به ذینفعان درون و برون سازمانی وجود دارد. مکتوب‌کردن ایده به این شکل امکان انتقال آن به دیگران و متقاعد کردن آن ها نسبت به ضرورت یا بازدهی مناسب کسب و کار را فراهم می‌آورد. تا هنگامی که یک ایده به شکل مناسبی مستند نشده باشد، امکان بررسی، تحلیل، نقد و در نهایت پذیرش یا رد آن وجود نخواهد داشت.

كلام آخر

طرح‌ها حاصل ايده‌هايي هستند كه در مواجهه با رويدادهاي مختلف زندگي به وجود مي‌آيند. هر طرحي حاصل ايده‌اي متفاوت است كه در وراي آن فردي با انديشه و ديدگاهي خاص وجود دارد.
شايد در نگاه اول نوشتن و اجرايي‌كردن طرح كسب‌وكار ساده به نظر رسد. اما هرچه به مرحله پايان و اجرا نزديك مي‌شويم، موانع و مشكلات به يك‌باره ظاهر مي‌شوند. در واقع شروع فعاليت‌هاي بزرگ، هميشه به راهنمايي و تجربه متخصصان نياز دارند. بنابراين براي تحقق ايده‌ها و آرمان‌ها بايد به باورهاي ذهن خلاق‌تان اعتماد كنيد و انديشه‌هاي‌تان را بر صفحات كاغذ به نگارش درآوريد تا طرح تجاريَ‌تان متولد شود.

 

  بازار کار

  پری سا

  آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | خواندنی‌های مکمل کسب و کار

  نگاهي | اجمالي | بر | فرايند | آغاز | تا | پايان | طرح | كسب‌ | وكار