برآورد سرمايه اوليه و ايجاد طرح، نخسين گام در اجراي ايدهها و اهداف تجاري محسوب ميشوند. تشخيص نوع کالاي توليدي و شناسايي مشتريان، برنامه و چارچوب اصلي سياست شرکت را شکل ميدهد. به تبع اطلاعات آماري و شاخصهـاي اصلي توليد نيز در همان راستا اجرا خواهند شد. در واقع نوع ومدل کسب و کار، دوره کوتاه و بلند مدت، منابع انساني، ظرفيتها و توسعه طرح كسبوكار را تعيين ميکنند.

 

فهرستی از اولویت‌های شغلی تنظیم کنید

ابتدا براســاس رشـــته دانشــگاهی ویا مهــارت‌هـایی که کسب کرده‌اید، باید نوع کسب و کار و سپس مــدل تجاری خودتـان را انتخاب کنید. درگام‌ بعدی طبق سرمایه اولیه و طرحی که برای نحوه تخصیص منابع مالی، انسانی و تجهیزات مورد نیاز ارزیابی کرده‌اید، مرحـله به مرحله طبق اســـتانداردهای اولیه تولید پیش‌روید. نکته قابل توجهی که باید در آغاز هر کسب و کاری به آن پرداخت، اجرای طرح کسب و کار به صورت انفرادی یا گروهی است. اگر نیازی به شریک تجاری ندارید و قصد دارید تا به طور مستقل محصولات‌تان را به بازار عرضه کنید، قطعا باید از تجربه و مهارت کافی برخوردار باشید.

 

نقش موقعيت مكاني در كسب‌وكار

موقعیت جغرافیایی، رقیبان تجاری، مدل‌های عرضه و تقاضا؛ تولید و توزیع؛ نحوه بازاریابی و تبلیغات و درنهايت طیف مشتریان و مخاطبان؛ عوامل موثری هستند که در اغلب پروژه‌های تجاری تاثیر گذارند.

مثلا به دلیل هزینه‌های بالای خرید لوازم کامپیوتر و نرم‌افزارهای مرتبط، امروزه تولید کنندگان این نوع محصـولات به دليل تداوم روند توليد و تمركز بر مناطق مختلف، نيازهـــاي هر منطقه را ارزيابي و اقدام به توليد مي‌كنند. مثلا در شمال کالیفرنیا با توجه به جمعیت دانش‌آموزان، دانشجویان و کاربران اینترنت، نرم افزارهای ارزان قیمت تولید و به بازارهـــای بین‌المللی عرضه مي‌شود.

 

تمرکز

قطعا تولید کننده، کارآفرین و مدیری هستید که نمی‌توانید برای تمام طبقات جــامعه، گروه‌هـــای ســـنی متفاوت محصولی یکنواخت، جذاب و مورد نیاز تولید کنید. بنابراین باید تنها روی قشر خاصی از مخاطبان سرمایه‌گذاری نمایید.

تخصصی‌کردن تولید نه تنها به کسب و کارتان لطمه‌ای نخواهد زد، انحصار تولید و بازاریابی مطمئن را برای معاملات تجاری به ارمغان خواهد آورد. همواره به یاد داشته باشید، مخاطبان به تنوع تولیدات، کیفیت و خدمات پس از فروش اهمیت می‌دهند.

بنابراین سعی‌کنید تا با رقابت، بازاریابی و تبلیغات مناسب اعتماد مخاطبان را جلب کنید و با تولید چندین نوع محصول متفاوت هم سطح کیفیت کارتان را افزایش دهید و هم مسئولیت و مشتری مداری‌تان را به اثبات برسانید.

 

دیدگاه مشتریان

فالکنشتاین، مدیر یکی از شرکت‌های تجاری معتقد است اگر از دیدگاه مشتریان به نحوه تولید و کیفیت کالاها بنگریم، نه‌تنها ساختارهای توسعه تغییر خواهند کرد، تنوع و رقابت‌پذیری نیز افزایش خواهد یافت.

طبق همین اصل مشتریان و مخاطبان در جایگاه داوراني منصف به ارزش تولیدات شرکت تجاری واقفند و براساس معیارهـــايي که مبتنی بر کیفیت، کمــیت، قیـمت و خدمات پس از فروش و در نهایت نحوه توزیع است، ارزش سطح کالای هر شرکت را تعیین می‌کنند.

در واقـع مشــتریان و مخـاطبـان بهترین مبلـغان تولـیدات هر شرکت محسوب می‌شوند. اگر مدیران بتوانند به این مرحله از موفقیت برسند و رضایت مخاطبان را جلب کنند، قطعا نام آن شرکت به برندی بین‌المللی مبدل خواهد شد.

 

خلاقیت

تولید کالای متفاوت و جدید با توجه به نیاز مشتریان نه تنها موجب افزایش فروش خواهد شد، درعرصه رقابت نیز بستر بهتری برای توسعه صادرات پدید می‌آورد. در واقع این خلاقیت از استعداد و ظرفیت‌های علمی مدیر ناشی می‌شود.

مطالعه و تحقیق از جمله ابزارهای پیشرفت مدیران در توسعه کسب و کار و زمينه‌اي مناسب برای ارتقای شرکت است. ترکیب محصولات مختلف، تنوع فروش، اجرای سبک‌های متفاوت و در نهایت ارائه خدمات، دنیای مبادلات را دگرگون خواهد کرد.

 

اهميت طرح كسب و كار

ماهيت طرح كسب و كار، متقاعد‌كردن سهام‌داران اســـت. در واقع در گام نخست بايد درك درستي از نيازهاي برآورده شده و برآورده نشده مشتريان داشته باشيم.

 گام بعدي شناخت نقاط ضعف و قدرت رقيبان است. مي‌توان در اين قسمت براساس اولويت‌هاي توليد، توزيع و تنوع كالاها درصد فروش را افزايش داد و با جلب رضايت مشتريان سهم بيشتري از بازار كسب كرد.

 گام ســـوم آگاهي از مهارت‌ها و قابليت‌هــايي اســت كه در جايگاه كارآفرين و مدير شركت داريد. رشته مرتبط دانشگاهي و تجربه كاري مي‌تواند راهكارهاي موثري را پيش روي مديران جوان قرار دهد.

استفاده از سرمايه‌گذاران و جذب آنان نيز پشتوانه مالي و سرمايه شركت را افزايش خواهد داد. بدين طريق مي‌توانيد از منابع انساني متخصص و طرح‌هاي بهتر براي پيشبرد اهداف تجاري استفاده كنيد.

 مهم‌ترين مساله‌اي كه در طرح كسب و كار بايد در نظر گرفت، جلب رضايت تمام ســهام‌داران اســت. در واقع مخاطبان، سهام‌داران و اعضاي گروه در ارتباطي نزديك با مدير شركت و در جهت برآوردن راهبردهاي وي مي‌كوشند. اما در اين ميان مشتريان نيز نقش مهمي در روند توسعه شركت ايفا مي‌كنند. همواره به ياد داشته باشيد؛ خريد هر كالا نشانه موفقيت مقطعي مدير شركت در رضايتمندي مشتريان است.

علاوه بر اين، وضعيت خاص هر مدير و ميزان آگاهي وي نســـبت به بازارهـــاي بين‌المللي و مشــتريان، گـامي موثر در جهت پيش بردن اهداف كسب و كار محسوب مي‌شود. بايد سرمايه‌گذاران را مطمئن كنيد كه بازده بيشتري نسبت به ديگر طرح‌ها خواهند داشت، به همين دليل بايد ارزش طرح خود را به آنان نشان دهيد.

 

موانع كسب و كار

شايد مهم‌ترين مانعي كه در آغاز اجراي طرح‌هاي كسب و كار با آن مواجه خواهيد شد، پذيرش و اهميت آن از ســوي مخاطبان؛ و در گام بعدي تضمين موفقيت و سودآوري طرح باشد.

 آيا بازار‌هاي تجاري به محصول‌ شما نياز دارند؟ كالاي توليدي بر اساس چه معيارهايي و با هدف كسب چه اهدافي توليد و توزيع خواهند شد؟ تصور مي‌كنيد چه قشر خاصي از افراد جامعه محصول‌تان را خريداري خواهند كرد؟

 بايد به طور مفصل توضيح دهيد چه ويژگي‌هايي كالاي شمارا از ديگر شركت‌هاي معتبر و صاحب سبك متمايز خـواهند كـــرد. چه مراحلي بايد سپري شود، تا افكار، تصورات و ايده‌هـــا از دنياي تئوري به فضاي واقعي و كاربردي برسند. بايد مشخص كنيد چگونه و با چه ســـبكي قصـد داريد تا وارد بازار شـــويد و چه افرادي رقباي اصلي شما خواهند بود.

 در طرح مقدماتي، بايد مشخص شود كه ميزان سرمايه‌گذاري چقدر خواهد بود و درعوض چند درصد به سرمايه‌تان افزوده خواهد شد. در صورتي كه همه اين موارد را ارزيابي و تحليل كرديد، بار ديگر آن‌ها را با سهام‌داران، مشاوران و اعضاي گروه بررسي كنيد. از ديدگاه‌ها، پيشنهاد‌ها و انتقاد‌هاي افراد كارشناس بهـره بگيريد و طــرح را آگاهانه و با پشـــتوانه مالي مطمئن به اجرا درآوريد.

 

ارزیابی

واقعيت اين است كه فرصت‌هاي مناســب در طول زمان به وجود خواهند آمد. كاري كه سرمايه‌دار طرح انجام مي‌دهد، تزريق مقدار اندكي سرمايه به طرح است. در واقع به كارآفرين اجازه مي‌دهند كه وارد فضاي بازار شود و سپس با توجه به كارايي و ظرفيت منابع مالي و انساني طرح ادامه مي‌يابد.

معمولا پس از اجرای هر طرح تجاری طبق یک زمان مشخص پس از 6 ماه تا 1 سال، نقاط ضعف و قدرت طرح از طریق نمودارهای فروش مشخص خواهد شد. دراین مرحله مدیر با تشکیل گروهی متخصص، چالش‌ها و فرصت‌های موجود را بررسی می‌کند و با توجه به نیازهای مشتریان، انتقادها و پیشنهادها، طرحی جدید برای فروش آتی به اجرا می‌گذارد.

شاید استفاده از سبک‌های متداول و سنتی نتواند خواسته‌های مدیران را تحقق بخشد. بدین منظور فروش فصلی و مناسبت‌های ویژه با کاهش مقدار کمی از قیمت اصلی می‌تواند مخاطبان را مشتاق به خرید کند. در نهایت باکنار هم قراردادن نمودارهای عرضه، تقاضا و فروش وضعیت تجاری خودتان را تحلیل کنید و بهترین راهکار را به اجرا گذاريد.

 

  بازار کار

  پری سا

  منابع و اسناد کسب و کار | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | مهارت‌های ضروری مدیران

  مراحل | تبديل | ايده | به | کسب | و | کار