مي‌گويد: «كروكوديل يك حيوان دوست‌داشتني است؛ فقط كافي است يك هفته با آن سر و كار داشته باشيد.» اين حرف شايد عجيب به نظر برسد اما اگر بدانيد گوينده آن نخستين كسي است كه در ايران مزرعه

ترك يار و ديار مژگان روستايي و بهروز سالاروند براي ايجاد مزرعه پرورش كروكوديل خود، از تهران به قشم رفتند. سالاروند قشم را جزيره‌اي آرام مي‌داند كه براي كار و زندگي محل مناسبي است و مي‌توان با آرامش در آن كسب و كار جديدي را راه‌اندازي كرد؛ اين دقيقا همان كاري است كه او و همسرش انجام دادند. به گفته خودشان از آنجا كه هدف و انگيزه مشخصي داشتند اين نقل مكان براي آنها چندان سخت نبوده است. 2 سال است كه عضو تازه‌اي نيز به زندگي آنها وارد شده؛ با همه عشق و علاقه‌اي كه مادر به اين پسر كوچك دارد حضور او باعث نشده از شغل خود هم دست بكشد و اين را به خاطر حضور مثبت همسرش مي‌داند. روستايي مي‌گويد: زماني كه فرزندمان به دنيا نيامده بود، محفل خانواده را بيشتر حس مي‌كرديم اما همسرم تا مدتي همه كارهاي مزرعه را به تنهايي انجام داد و من توانستم به فرزندم برسم. پس از آنكه كمي از آب و گل درآمد من هم دوباره به سر كار بازگشتم. او درباره مزيت كار خانوادگي مي‌گويد: من و همسرم ساعت كاري يكساني داريم و مشكلات و خستگي‌هاي همديگر را كاملا درك مي‌كنيم. به همين دليل مشكلي از اين لحاظ در زندگي ما رخ نمي‌دهد.

پرورش كروكوديل ايجاد كرده ديگر تعجب نمي‌كنيد. مژگان روستايي و همسرش از سال ۸۶ تلاش خود را براي ايجاد اين مزرعه آغاز كرده‌اند و حالا با گذشت حدود ۷ سال و صرف يك ميليارد تومان هزينه از كارشان رضايت دارند.

از تهران به سوي قشم
روستايي، كارشناس جانورشناسي است و همسرش مهندس كامپيوتر. بين اين همه كاري كه هر يك از آنها مي‌توانستند سراغ آن بروند چرا پرورش كروكوديل؟ او در پاسخ به «كسب و كار» مي‌گويد: دوست داشتم وارد يك كار توليدي شوم كه هم جديد باشد و هم با رشته دانشگاهي‌ام منطبق باشد. با مطالعاتي كه در دوران دانشگاه داشتم، مي‌دانستم كه پرورش كروكوديل جاي رشد بسياري دارد و در ايران هم زمينه بكري محسوب مي‌شود. ايده ايجاد اين مزرعه را با همسرم در ميان گذاشتم و او هم پذيرفت.
زوج جوان مي‌توانستند هر جايي مزرعه خود را احداث كنند؛ حتي نزديك شهر محل اقامتشان يعني تهران. اما براي اينكه كار آنها مقرون به صرفه‌تر باشد بايد محلي را انتخاب مي‌كردند كه از نظر آب و هوايي براي پرورش كروكوديل مناسب باشد بنابراين عازم قشم شدند.

واحد كروكوديل نداشتند!
مديرعامل تنها مزرعه پرورش كروكوديل در ايران سخت‌ترين مرحله كار را همان قدم نخست مي‌داند؛ زماني كه براي گرفتن مجوزهاي لازم به اداره‌ها و سازمان‌هاي مختلف مراجعه مي‌كردند و هيچكدام از آنها آيين‌نامه خاصي در زمينه كروكوديل نداشتند. روستايي با خنده مي‌گويد: واحدي به نام كروكوديل در هيچ اداره‌اي وجود نداشت. مدتي طول كشيد تا آيين‌نامه‌هاي لازم در اين زمينه تدوين شد و ما توانستيم مجوز كار را بگيريم. ولي از زماني كه كار احداث مزرعه را آغاز كرده‌ايم همه‌چيز كمابيش خوب پيش رفته است. اين زن كارآفرين ادامه مي‌دهد: در ايران هيچ قانون و برنامه حمايتي خاصي براي پرورش كروكوديل وجود ندارد به همين دليل تسهيلاتي كه براي ايجاد و گسترش كار از بانك‌هاي مختلف دريافت كرديم از آن دسته تسهيلاتي نيستند كه دوره تنفس و مهلت بازپرداخت خوبي دارند. او و همسرش براي ورود كروكوديل به كشور نيز با مشكل مواجه بودند. آنها تصميم گرفته بودند بهترين نژاد كروكوديل پرورشي را از مالزي و تايلند وارد كنند اما شركت‌هاي هواپيمايي تصور مي‌كردند ورود اين جانواران به پروازها امنيت آنها را به خطر مي‌اندازد. در نهايت با اصرارها و توضيحات زياد توانستند متصديان امر را قانع كنند كه حمل كروكوديل‌ها با رعايت نكته‌هاي ايمني صورت مي‌گيرد.

سرمايه‌گذاري روي بچه كروكوديل
همسر مژگان روستايي نيز از ابتداي كار همراه او بوده است. بهروز سالاروند، مدير داخلي مزرعه پرورش كروكوديل است. او كار پرورش اين جانور را كاري ديربازده مي‌داند كه به ثمر رسيدن آن صبر و حوصله مي‌خواهد. سالاروند مي‌گويد: ما در حال حاضر در مرحله سرمايه‌گذاري هستيم. كروكوديل‌هايي كه وارد كرده‌ايم صاحب بچه شده‌اند. اين بچه كروكوديل‌ها نوعي سود و سرمايه محسوب مي‌شوند ولي براي اينكه سودآوري مادي ملموس براي ما داشته باشند به ۳ تا ۵ سال زمان نياز است.
مدير داخلي تنها مزرعه پرورش كروكوديل در ايران ادامه مي‌دهد: برنامه ما براي آينده توليد انبوه‌ بچه‌ كروكوديل، فروش آنها به ديگر مزرعه‌هايي كه در كشور ايجاد مي‌شوند و صادرات بچه كروكوديل به كشورهاي ديگر است. همچنين قصد داريم در زمينه فروش پوست كروكوديل براي توليد چرم نيز فعاليت كنيم.

بهره‌گيري از گردشگري
سالاروند در پاسخ به اين سوال كه تا زماني كه اين برنامه‌ها عملياتي شود، مزرعه پرورش كروكوديل چه سودي براي آنها دارد، مي‌گويد: ما چند سالي است كه وارد بحث گردشگري شده‌ايم. مزرعه اصلي ما در جزيره هنگام است. در قشم محلي را براي بازديد از كروكوديل‌ها ايجاد كرده‌ايم. بازديدهايي كه از اين پارك انجام مي‌شود هزينه‌هاي جاري ما اعم از حقوق پرسنل و هزينه نگهداري حيوانات را تامين مي‌كند.

آينده روشن است
آنها به آينده كار خود اميد بسياري دارند. مژگان روستايي مي‌گويد: ما از برنامه‌اي كه براي خود داشتيم جلوتر هستيم. تعداد بچه كروكوديل‌ها رو به افزايش است. از سوي ديگر حداقل ۲ مزرعه ديگر قرار است در ايران مجوز پرورش كروكوديل بگيرند و ما مي‌توانيم تامين‌كننده نياز آنها باشيم. مديرعامل نخستين مزرعه پرورش كروكوديل در ايران مي‌افزايد: به‌زودي زمين بزرگ‌تري به پارك كروكوديل ما اختصاص مي‌يابد. در اين صورت مي‌توانيم فضاي بيشتري به اين جانوران اختصاص دهيم و به جنبه گردشگري كار رونق ببخشيم. به گفته او كارآفرينان زندگي خود را روي كار مي‌گذارند و اگر دولت به خوبي از آنها حمايت كند مي‌توانند موفق شوند. روستايي به افرادي كه قصد نوآوري و ايجاد كسب و كار جديد دارند، توصيه مي‌كند: بايد كفش آهني به پا كنيد و راه‌ بيفتيد. كار شما ۱۰ برابر كارهاي معمولي و تكراري زحمت دارد پس نبايد خسته شويد.

  کارستان

  خلیل رضوی

  گلچین اخبار روز ایران و جهان | اخبار کسب و کار و اقتصادی | زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی

  پرورش | کروکودیل | در | ایران | برای | ثروتمند | شدن