اشاره:

پس از ارسال رزومه به شرکت موردنظر، نخستین مراحل ارزیابی سوابق شغلی و تحصیلی کارجویان آغاز می‌شود. مدیر پس از جمع‌آوری تمام رزومه‌ها، حداکثر بین 30 ثانیه تا 1 دقیقه هرکدام از آنان رامطالعه می کند. بازبینی نكات کلیدی مانند مدت سوابق شغلی، تعداد شرکت‌ها و موسساتی که قبلا درآن‌ها مشغول به کار بوده‌اید، عنوان پست سازمانی، تحصیلات و رشته تحصیلی از جمله مواردی هستند که مدیران به آن‌ها بیشتر توجه می‌کنند و دراولویت‌های کاری‌شان قرار می‌دهند.

 اولین تماس برای دعوت به همکاری

نخستین تماسی که از سوی شرکت برای دعوت به همکاری با شما گرفته می شود، نشان‌دهنده رضایت مصاحبه کننده و هیئت کارشناسان است. این ارتباط به نوعی تفاوت‌ها و ویژگی‌های کاری و شخصیتی شما را در قالب یک کارشناس و متخصص برای ورود به جمعی حرفه‌ای بیان می‌کند.

چگونه برای مصاحبه شفاهی آماده شویم؟

حساس‌ترین مرحله روند اشتغال هنگامی است که کارجو برای آخرین گام و مرحله نهائی، فعالیتش راآغاز می‌کند. حساسیت این مرحله به چندین دلیل موجب افزایش استرس‌های ناخودآگاه در کارجو می‌شود. اولین و مهم‌ترین دلیل بروز استرس اهمیت شغل و ترس از دست دادن موقعیت آرمانی آن برای فرد است، دومین دلیل نگرانی از نتوانستن اجرای صحیح وظایف و مسئولیت‌هايي است که به موجب فقدان تجربه و مهارت کافی در ذهن کارجویان شکل می‌گیرد.

اما به جز دو مورد فوق، اصلی‌ترین عاملی که استرس افراد را افزایش می‌دهد، آگاهی نداشتن از نحوه برگزاری مصاحبه‌های شغلی و بی‌اطلاعی از پرسش‌های مصاحبه کننده است. البته کارجویانی که مرحله اول و ارسال رزومه را با موفقیت انجام داده‌اند و پذیرفته شده‌اند، استرس کمتری نسبت به سایر رقباي خود دارند، مصاحبه شفاهی، گفت‌وگویی دوطرفه و کاملا جدی است که در راستای صلاحیت‌ها و آموزه‌های قبلی کارجو انجام می‌شود. در همین راستا مطالعه و افزایش اطلاعات به همراه اعتماد به نفس می‌تواند جریان پرسش‌ها را به شكل مثبتي تغییر دهد.

بايدها و نبايدهاي رزومه

 رزومه مهم‌ترين عامل تسريع‌كننده در اشتغال است. در واقع اولين گام براي استخدام در شغل مورد نظر نوشتن رزومه‌اي كاملا متناسب با استانداردها و قواهد نگارش حرفه‌اي است. با مطالعه‌اي اجمالي بر نحوه نگارش صحيح رزومه، اصلي‌ترين نكات يك رزومه ايده‌آل را بياموزيد و در شغل مورد نظرتان به كار گيريد.

مهم‌ترين نكات ويرايشي و محتوايي كه در نوشتن رزومه بايد رعايت كنيد به شرح زيرند:

* متن خود را با دقت بخوانيد و آن را از لحاظ دستور نگارش و تايپ بررسي كنيد.

* در صورت امكان از شخص ديگري درخواست كنيد كه رزومه شما را از نظر املائي و مفهومي بررسي كند.

* هدف خود را به طور مشخص شرح دهيد.

* مهارت‌هاي‌تان را براي مديران و كارفرمايان عنوان كنيد.

* روي استعدادهاي‌تان بيشتر مانور دهيد.

* درنگارش رزومه كاملا دقت كنيد. هر كارفرما به مدت 30 ثانيه روي هر رزومه وقت مي‌گذارد. كارفرمايان اغلب به تجربه‌هاي موفق كاري شما در گذشته اهميت مي‌دهند تا تحصيلات. به همين دليل مهم‌ترين تجربيات خود را ذكر كنيد.

* از كلمات اختصاري و اصطلاحات خاص حرفه‌تان استفاده كنيد تا نشان دهيد كاملا در كارتان تبحر داريد. اما دقت كنيد رزومه‌تان مملو از اين گونه كلمات نباشد.

* از آوردن ضمير اول شخص مفرد در رزومه جدا خودداري كنيد. مثلا "من".

* فونت‌ 12، رنگ قلم مشكلي و صفحه كاغذ A4 ايده‌آل‌ترين گزينه‌ها براي رزومه نويسي هستند.

اطلاعات و مطالب رزومه را حداكثر در 3 صفحه خلاصه كنيد.

*تجربه‌ها و سوابق شغلي مهم‌ترين بخش رزومه هستند. حداقل 3 و حداكثر 10 مورد از مهم‌ترين آن‌ها را ذكر كنيد.

*از اغراق و گزافه‌گويي در كاركردها و مهارت‌ها‌‌‌ي‌تان بپرهيزيد.

*هرگز نوع و ميزان حقوق خود را در رزومه تان مشخص نكنيد.

* خودتان را همان‌طوري كه هستيد معرفي كنيد.

* رزومه عناوين مشخص و محدودي دارد. بنابراين سعي كنيد هماهنگ با قالب رزومه و رعايت عناوين كاركردهاي‌تان را توضيح دهيد. مهم‌ترين عناوين به شرح زيرند:

مشخصات شخصي، مشخصات تحصيلي، سوابق شغلي، تجربه‌ها، استعدادها، مهارت‌ها، امتيازات تحصيلي و حرفه‌اي، مقالات، گواهينامه‌هاي معتبر از مراكز مختلف علمي و غيره...

*تمام نكات منفي را از رزومه خود حذف كنيد و به ياد داشته باشيد كه هر چه بيشتر توانايي‌ها و نكات مثبت در مورد خود را عرضه كنيد، موفق‌تر خواهيد بود.

 آن‌چه مديران و كارفرمايان بيشتر توجه مي‌كنند

ارزشيابي كارفرما از مصاحبه‌شونده يكي از مهم‌ترين مسائلي است كه هر مدير براساس اصول سازماني خويش به آن‌ها توجه مي‌كند و در سياست‌هاي خويش آن‌را به كار مي‌گيرد. مهم‌ترين آن‌ها عبارتند از:

*آيا فرد منتخب مي‌تواند در مشكلات شركت به ما كمك كند ؟

 كارفرمايان افرادي را نياز دارند كه به مشكلات كاري توجه نموده و راه حل‌هايي براي آن‌ها بيابند.

 به عبارت ديگر فردي مطلوب است كه تفكرات بنيادي داشته و در خدمت اهداف كاري كارفرمايان قرار گيرد.

*آيا تجربه كارجويان به گونه‌اي است كه در اجراي برنامه‌هاي راهبردي سازمان  بهره‌وري را افزايش دهد و موجب ارتقا و موفقيت طرح‌هاي توليدي شود؟

بهترين روش پاسخگويي به اين سؤال، داشتن يك رزومه ايده‌آل با ذكر كامل تمامي سوابق، سال اخذ سمت‌هاي سازماني و در نهايت نام شركت‌ها و سازمان‌هاي طرف قرار داد است. سوابق شغلي و عناوين سازماني، آشكارا عملكرد هر فرد را با خصوصيات خاص خودش معرفي مي‌كند.

*وجود چه خصوصيتي كارجويان را از يكديگر مجزا مي‌كند و آنان را در ليست برگزيدگان قرار مي‌دهد؟

 هنگامي كه يك برنامه كاري مشخص ارائه كنيد، كارفرما بيشتر بر قابليت‌هاي شما معطوف مي‌شود شايستگي‌ها و تجربه‌هاي‌تان را بررسي مي‌كند و شما را در تصميم‌گيري‌هاي سازمان شركت مي‌دهد.

* فرد چگونه در حل مشكلات مفيد خواهد بود؟

 كارفرمايان و مديران آينده‌نگرازاينكه بتوانيد براي برنامه‌هاي شركت مثمرثمر باشيد و در جهت بهبود و روند رو به رشد آنها گام برداريد، خشنود مي‌شوند.

مهم‌ترين خطاهايي كه نبايد در نگارش رزومه انجام داد

رعايت‌نكردن برخي از اصول، كيفيت ترجمه را كاهش مي‌دهد . اين امر موجب مي‌شود كه در نخستين گام از ساير رقيبان بازبمانيد. برخي اشتباهات كارجويان در نگارش رزومه به شرح زير است:

*مشخص نبودن هدف در رزومه.

*عدم پاسخگويي به نيازهاي كارفرما.

*نحوه نگارش و رعايت نكردن قواعد اوليه.

*ساختار غير حرفه‌اي رزومه.

*وجود اشكالات املايي و دستوري.

*استفاده از الفاظ غير‌متعارف و نادرست .

*بيان ننمودن تواناي‌‌ها،علائق و نيز اشاره‌نكردن به سوابق شغلي

*قيد نكردن آدرس و شماره تماس

*خطا در آدرس فرستنده و يا گيرنده.

*تايپ يا پرينت غير‌استاندارد.

*حجيم بودن نامه.

*استفاده از كاغذ نامناسب.

*ارسال رزومه به صورت دست‌نويس

نگارش رزومه‌هايي با ساختار متفاوت براي موقعيت‌هاي شغلي متفاوت.

اشتباهاتي كه نبايد در نوشتن رزومه مرتكب شد

برخي كارجويان هنگام نوشتن رزومه مرتكب اشتباهاتي جبران‌ناپذير مي‌شوند و ارزش رزومه خود را پايين مي‌آورند. اين اشتباهات موجب از بين رفتن رزومه يا اصطلاحاً ترتيب اثر ندادن به رزومه خواهد شد. پس بهتر است مطمئن شويد رزومه شما اطلاعات مناسبي را به شكل صحيح به كارفرما ارائه مي‌دهد. برخي از اين اشتباهات به شرح زيرند:

*درخواست مشاغلي كه متناسب با حوزه فعاليت‌ها، وظايف و توانايي‌هاي شما نيست. مثلا ارسال رزومه براي شغل مديريت مياني در حالي‌ كه شرايط احراز آن را دارا نيستيد.

* نوشتن كلمه "رزومه" با حروف بزرگ در مركز و بالاي صفحه.

*نوشتن اطلاعات شخصي مانند: وزن ، قد ، سن و نژاد و نسل .

* آشكار‌كردن وضعيت شغلي و تحصيلي خانواده

* تقاضا در مورد حقوق .

*حجم زياد صفحات رزومه .

*ارسال رزومه روي ديسكت همراه با نامه استخدامي و دستورالعمل استفاده از ديسكت و ديدن رزومه.

*اشاره به سال‌هاي وقفه كاري يا بيكاري

*اعتراف به اخراج از 3 شغل آخر خود .

*اشتباه املايي در مورد كلمات كليدي مثل تعليمات، تحصيلات و تجربيات  

 كلام آخر

فرصت‌هاي شغلي و مصاحبه‌هاي كتبي و شفاهي فرصتي براي خودآزمايي و ارزيابي توانايي‌هاي ما هستند. براي دست‌يابي به اهداف و آرمان‌هاي شغلي و تحصيلي همواره بايد با رقيبان به رقابت بپردازيد و مهارت‌هاي‌تان را به همگان نشان دهيد.

 

 

  بازار کار

  پری سا

  فنون موفقیت در مصاحبه شغلی

  پس | از | رزومه | | از | مصاحبه | تا | استخدام