نگارش رزومه در واقع نوعي هنر است كه با استفاده از قالب‌هاي رايج خود،  تركيبي از اطلاعات جامع و ارزشمند كارجويان را در صفحاتي كوتاه اما پرمحتوا به نمايش مي‌گذارد، سبك‌ها، رشته‌ها و سوابق، هركدام نوع شغل و فعاليت را به جهتي خاص سوق مي‌دهند. شايد به بيان ديگر، نگارش رزومه نوعي سرمايه‌گذاري براي آينده شغلي باشد كه با مشاوره افراد متخصص براي رسيدن به ايده‌آل‌ها و اهداف به نقاط مختلف ارسال مي‌شود.

نگارش يك رزومه كامل و دقيق، نتيجه‌اي جز دعوت به همكاري و مصاحبه نخواهد داشت. رزومه‌هاي شغلي قالبي كاملا مشخص دارند و پيروي از اصول آن، شما را به شغل ايدة‌آل‌تان مي‌رساند.

ضرورت تحقيق درباره محل فعاليت

انتخاب شغل، يكي از سرنوشت‌ساز‌ترين مراحل زندگي است كه عليرغم توصيه‌ها و تاكيد‌هاي مكرر كارشناسان هنوز هم با بي‌توجهي‌هاي جوانان تحصيلكرده و جوياي كار، امروزه به معضلي جدي مبدل شده است. شايد اگر جلسات مشاوره شغلي با ديدگاهي جديد و مناسب درباره اين پديده اجرا مي‌شد، امروزه روند تغييرات شغلي مداوم و ناآرامي در فضاي كسب و كار به وجود نمي‌آمد.

تحقيق درباره شركت يا سازماني كه قصد ادامه همكاري با آن را داريد با نخستين جستجو‌ها از طريق اينترنت و يا يافتن موقعيت مكاني آن آغاز مي‌شود. پس از يافتن محل و مراجعه حضوري مي‌توانيد از كارمندان با سابقه درباره نحوه و نوع فعاليت‌هاي شركت اطلاعات كسب كنيد، بخشي از سوالات ارزيابي محل خدمت به شرح زيرند:

 با افرادي كه اطلاعاتي در خصوص شركت دارند صحبت كنيد و نظرشان را جويا شويد.

توليدات، عملكرد، تبليغات و ميزان رضايت‌مندي مخاطبان شركت را در همان منطقه و با شركت‌هاي ديگر مقايسه كنيد.

سابقه فعاليت شركت، ميزان بهره‌وري و خصوصيات و اولويت‌هاي مدير را ارزيابي كنيد.

ميزان حقوق ساير كارمندان نسبت به وظايف‌شان را بررسي كنيد.

نحوه مديريت و عملكرد شركت‌هاي دولتي و خصوصي با هم متفاوت هستند، در انتخاب‌‌هايتان دقت كنيد تا محيط كارتان مطابق با روحيات، مهارت‌ها و رشته دانشگاهي‌تان باشد.

دليل اصلي نارضايتي‌هاي شغلي، افسردگي، استرس، پرخاشگري و مشكلات عصبي، فقدان درك صحيح محيط شغلي است كه كارجويان تنها به دليل مسائل و مشكلات مالي، ناآگاهي از شغل و مهارت مورد نظر و يا با اصرار و اجبار خانواده آن‌را برمي‌گزينند و پس از مدتي فعاليت به اشتباه خود پي‌مي‌برند. 

اصلي‌ترين پرسش‌هايي كه در مصاحبه‌هاي شغلي عنوان مي‌شوند عبارتند از:

شغل و سمت ايده‌آل خود را عنوان كنيد؟
 چرا اين شغل و شركت را براي همكاري انتخاب كرديد؟
 تجربه‌ها، سوابق شغلي و تحصيلي خود را نام ببريد و اساسا چه ويژگي‌اي شما را از افراد ديگر متمايز مي‌كند؟
مهم‌ترين ويژگي‌ها و استعدادهاي خود را نام ببريد؟
 مهم‌ترين عناوين و سمت‌هاي خود را نام ببريد؟
در كدام بخش شركت يا سازمان مي‌خواهيد همكاري كنيد؟
 بحران‌ها و چالش‌هاي كاري را چگونه و با چه راهكاري رفع مي‌كنيد؟
 چه میزان حقوق درخواستی، در نظر دارید؟
چگونه و از چه طريقي با  شرکت ما، آشنا شديد؟
چه راهكاري براي توسعه فعاليت‌هاي شركت داريد؟

اکثر مدیران و مصاحبه‌كنندگان معتقدند که این پرسش‌ها، اغلب به منظور شناخت خصوصیات فردی كارجويان، شخصيت، عملكرد شغلي وشیوه‌های مدیریتی مطرح می‌شوند تا در جلسه اول با ديدگاهي كلي، تمام ابعاد روحي و حرفه‌اي كارجويان ارزيابي شود.

 شناخت ویژگی‌ها و خصوصیات فردی داوطلبان، کار بسیار دشواری است، اما این ویژگی‌ها، در بسیاری از موقعیت‌های شغلی، بسیار حائز اهمیت هستند. این نوع پرسش‌ها باعث می‌شوند که داوطلب کمی بیشتر درباره خودش و ویژگی‌هایی به جز سوابق کاری خود، صحبت کند. روند مصاحبه ممکن است به کمی احتیاط نیاز داشته باشد. در پرسش‌های مربوط به خصوصیات فردی و اخلاقی داوطلب، مباحث آزاد و اظهار نظر درباره مسائل مختلف، فرصت بسیار مناسبی برای آشکاركردن خصوصیات فردی كارجويان ايجاد مي‌كند.

وظايف و سوالاتي كه بايد پيش از مصاحبه از خود بپرسيد و در برابر مصاحبه‌كننده آماده كنيد
 مسووليت‌هاي شغل مورد نظر را با توانايي‌هاي خود ارزيابي كنيد.
 اصول اخلاق كاري شما چگونه است، به بيان ديگر اولويت‌ها و هنجارهاي شغلي شما را چه موضوعاتي تشكيل مي‌دهند؟
 چه روشي را براي ارزيابي و اجراي ايده‌ها و تصميم‌هاي كاري اتخاذ مي‌كنيد؟
 مسائل و مشكلات خودتان را چگونه حل مي‌كنيد؟
 مهم‌ترين معضل و دغدغه شما در آغاز فعاليت‌ شغلي چيست؟
ميزان مشاركت گروهي‌، تصميم‌گيري در شرايط بحراني، مديريت تيم و انتقاد‌پذيري شما در چه حدي است؟  
 تا چه اندازه‌اي به محيط كار، همكاران و مدير‌تان اهميت مي‌دهيد؟
 چه انتظاراتي از مدير و كارفرماي خود داريد؟
بيشتر علاقه‌مند هستيد تا در چه سمت‌ها و موضوعاتي كار كنيد؟
 چه دانش و تجربه‌اي در پست‌هاي قبلي كسب كرده‌ايد كه مي‌تواند در شغل جديد مفيد باشد؟


پرسش‌ها و پاسخ‌ها در مصاحبه
 بايد‌ها و نبايد‌هاي مصاحبه را رعايت كنيد.
اغراق نكنيد، خودتان را همان‌طوري كه هستيد عنوان كنيد، به گونه‌اي صحبت نكنيد كه آشفته به نظر برسيد. اما در همان حال، خيلي خلاصه‌گو و كم‌حرف نباشيد تا مصاحبه‌كننده فكر كند شما تمايلي به ارائه اطلاعات نداريد.
دقيقا به چشمان مصاحبه‌كننده نگاه كنيد و پرسش‌ها را بسيار شمرده و با تامل پاسخ دهيد.
با آگاه بودن از نكات فوق، تحقيقات قبلي در مورد شركت و آماده‌سازي براي مصاحبه، احتمال موفقيت خود را براي ايجاد يك تأثير مثبت در هنگام مصاحبه افزايش دهيد.

 

نگارش رزومه‌هاي شغلي

نحوه نوشتن رزومه و بيان سوابق شغلي و تحصيلي، فضاي لازم را براي فعاليت آماده مي‌كند، شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلفي رزومه ارسالي شما را ارزيابي و برحسب اولويت‌هاي خود آن را انتخاب مي‌كنند.

 

 شگردهاي مصاحبه‌كننده

آمادگي

پيش از تشكيل جلسه مصاحبه، لازم است مصاحبه‌شونده اطلاعات مربوط به مصاحبه كننده و شرايط احراز شايستگي مرتبط به شغل را بررسي كند و مصاحبه را بر اساس اطلاعات و مهارت‌هاي كسب‌شده انجام دهد. به نوعي ساختار مصاحبه، دستورالعمل و پرسش‌هاي آن، تا حدود زيادي به مطالعات مقدماتي وابسته هستند.


 آغاز مصاحبه و ايجاد ارتباط

 فشار و استرس ايجاد ارتباط  بر دوش مصاحبه‌كننده است فرض كنيد داوطلب كمي نگران است و علائم تنش رواني ديده مي‌شود، اگر مصاحبه‌كننده بر آن است كه به واقعيت‌هايي پي‌ببرد، بايد نخست كاري كند تا از ميزان تنش داوطلب كاسته شود و وي احساس آرامش و راحتي نمايد. 

 

 تبادل اطلاعات

در اين مرحله مصاحبه‌كننده بايد كوشش كند بر مبناي شرايط احراز، با دقت و ظرافت سوالاتي را مطرح كند تا ضمن جمع آوري اطلاعات مورد نياز، بتواند ديدگاه كلي مصاحبه شونده را نسبت به مسايل مربوط به كار و زندگي مورد ارزيابي قرار دهد. به طوركلي مصاحبه‌كننده بايد سوالات را به گونه‌اي مطرح كند تا بيشترين اطلاعات ممكن را در ارتباط با معيارهاي مربوط به گزينش، به دست آورد.


در واقع در اين مرحله مصاحبه كنندگان بايد بر مبناي برنامه از پيش تعيين شده، به طرح موضوعات مختلف بپردازند. بهتر است ابتدا از موضوعات ساده و روزمره شروع كنيد، مثلاُ درباره كار و فعاليت كنوني وي پرسيده شود، پس از اطمينان خاطر از آرامش مصاحبه‌شونده به مرور سوالات اساسي‌تر طرح شوند.

 

 روابط و سوابق كاري، زمينه‌هاي مورد علاقه و شرايط كلي، محورهاي اساسي هستند كه اگر سوالات بر پايه آنها طرح شوند، مي‌توانند اطلاعات نسبتا جامعي در مورد مصاحبه‌شونده و نتيجه گيري از مصاحبه ارائه دهند. 

 
 پايان مصاحبه
در اين مرحله از مصاحبه بايد آگاه بود كه هيچ گونه نشانه‌اي مبني بر پذيرش مصاحبه شونده به او داده نشود زيرا ممكن است مصاحبه شوندگان بعدي، داراي كيفيت برتري باشند و يا مصاحبه شونده در مراحل ديگر فرايند گزينش، نتواند موفق شود.


 پس از پايان مصاحبه،  مصاحبه كنندگان بايد برداشت كلي خود را همراه با تجزيه و تحليل پاسخ‌هاي مصاحبه شونده،  گزارش دهند، مصاحبه كنندگان براي اينكه بتوانند صحت، قابليت اعتماد و اعتبارمصاحبه هاي خود را ارتقا دهند، بايد با توجه به مهارت‌هاي مصاحبه‌شوندگان ارزيابي‌هاي خود را بيان كنند.     

 

  بازارکار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی

  كارگاه | رزومه‌‌ | نويسي