ظاهر و پوشش افراد به عنوان «کارت ویزیت» آن‌ها در دنیای خارج نقشی تعیین‌کننده به خصوص در محیط کاری آن‌ها ایفا می‌کند. با توجه به این‌که تصویری که از خود ارائه می‌دهیم عموما براساس اولین برخورد ما با دیگران و شاید تنها در عرض هفت هشت ثانیه شکل گرفته شود، کارشناسان توصیه می‌کنند که افراد باید در اولین لحظه ملاقات پیام مدنظر خود را به طرف مقابل منتقل کنند و منتظر نباشند که دیگران به جای آن‌ها این کار را انجام دهند. برای رسیدن به این هدف حتی درخیلی از دوره‌های مدیریت بازرگانی دانشگاه‌های معتبر اروپا و آمریکا کارگاه‌های آموزشی تحت عنوان «لباس پوشیدن با هدف تاثیرگذاشتن» گنجانده شده تا مدیران راهکارهای هرچه مفیدتر و تاثیرگذارتر تاثیر‌گذاری بر روی مخاطبان خود را فراگیرند. در این کارگاه‌های آموزشی بیش از هرچیزی بر روی مفهوم signature look تاکید شده که درواقع از آن به معنای داشتن ظاهری به عنوان امضا و معرف و منعکس‌کننده شخصیت افراد ازنظر ظاهری، روحی و ذهنی حرف زده می‌شود. از آن‌جا که ظاهرافراد جزئیات زیادی را دربرمی‌گیرد، جنبه‌های زیادی را باید مدنظر گرفت و به آن‌ها توجه کرد. مثلا دروهله اول تاکید فراوانی به حفظ بهداشت فردی و ظاهری درمورد پوست، مو، دندان‌ها و ناخن‌ها و حتی اصلاح محاسن و… وجود دارد و استفاده از بهترین محصولات بهداشتی برای افراد توصیه می‌شود. کارشناسان به مدیران توصیه می‌کنند که درصورت امکان و با دقت زیاد، یک عطر یا خوشبوکننده خاص برای خود برگزینند و به نحوه آرایش موی خود توجه داشته باشند. درمورد خانم‌ها هم داشتن پوششی ساده و طبیعی و مناسب با شخصیت خود افراد و محیط کاری آن‌ها توصیه شده است. همین معیارها البته در وهله دوم باید برای داشتن یک «کد پوششی» مشخص درنظرگرفته شوند. درزمان حضور درجلسه ملاقات یا مذاکره کاری حتی وقتی که افراد در موقعیت‌هایی پایین‌تر از جایگاه مدیریتی قرار دارند هم رعایت این موارد ضروری است.

درجه‌بندی سبک‌های پوششی

کارشناسان معتقدند که یک ظاهرمشخص کلی با ارزش جهانی در دنیای مشاغل وجود ندارد ولی می‌توان در بین مشاغل گوناگون و درمحیط‌های کاری مختلف، تمایل افراد به یک نوع خاص لباس پوشیدن را تشخیص داد. مثلا در جمع وکلا و سیاستمدارها و درمحیط‌های اقتصادی عموما کت وشلوار یک دست سرمه‌ای یا خاکستری  موسوم به Corporate خیلی رواج دارد. در محیط‌های آکادمیک و آموزشی و حتی تجاری هم سبک Business Appropriate که شامل شلوار و کت با رنگ‌های جداگانه است، عمومیت پیدا کرده و در محیط‌های خلاق نظیر محیط‌های روزنامه‌نگاری یا تبلیغاتی هم معمولا از نحوه پوشش به سبک Corporateپیروی می‌شود.  سبک Business Casual هم شامل تلفیق یک دست لباس راحت با لباسی که کمی حالت رسمی دارد، می‌شود.

الگوی الهام‌بخش

علاوه بر الهام گرفتن از هریک از سبک‌های اشاره شده، کارشناسان درمورد انتخاب یک الگوی مشخص برای الهام‌گیری در نحوه پوشش هم تاکید می‌ورزند. یعنی انتخاب الگویی که هرگز از نظر استیل و سبک پوشش هیچگاه برای فرد از مد نمی‌افتد.

انتخاب یک کمد برای لباس‌های کاری

بعد از اهمیت و توجه لازم به ظاهر شخصی باید درمورد رسیدگی به یک کمدلباس مناسب که درعین حال تمیز برنامه‌ریزی کرد. اولین گام انتخاب و دسته‌بندی لباس‌های داخل کمد حداقل دوبار درسال خواهد بود. به طوری که باید لباس‌های کهنه و غیرقابل استفاده، از مد افتاده و  با سایزهای تغییر کرده و نامناسب برای محیط کاری را از سایر لباس‌ها جدا کرد. درمرحله بعدی باید تعدادی لباس محدود را مشخص و گلچین کرد تا در زمان آماده شدن برای رفتن سرکار استرس انتخاب لباس مناسب را نداشت. در این مرحله انتخاب لباس‌های با جنس مناسب و لباس‌های که بتوان آن‌ها را با لباس‌های بیشتری ست کرد هم توصیه می‌شوند. درهر کمد لباس لزوما باید هفتاد درصد لباس‌های قدیمی و سی درصد لباس‌های برطبق مد روز وجود داشته باشد.

توجه به زیورآلات

به طور معمول کارشناسان توصیه انتخاب کت وشلوار یک دست را برای مدیران مرد توصیه می‌کنند که البته دردست گرفتن یک کیف متناسب با موقعیت و جایگاه شغلی افراد هم باید به آن اضافه کرد. ضمن این‌که برای استفاده از کفش و کلاه بر لزوم یک رنگ بودن آن‌ها تاکید می‌شود.

شست وشوی مرتب لباس‌ها

توجه به شست وشوی مرتب لباس‌ها و حاضر شدن در محیط کاری با پیراهن‌های همیشه شسته شده و اتو شده و بستن مرتب دکمه‌ها و کفش‌های تمیز هم ضروری است.

اولویت کیفیت برکمیت

ضمن این‌که از نحوه خرید خوب لباس و اولویت بخشیدن کیفیت به کمیت هم نباید غافل شد. به عبارتی دیگر، شما نباید دنبال لباس‌های بیشتر باشید، بلکه به بهترین لباس‌ها برای معرفی هرچه بهتر شما در محیط کارتان نیازدارید و لزوما نباید بودجه زیادی برای لباس‌های خود کنار بگذارید.

توجه درانتخاب جنس و رنگ

برای جنس لباس‌های خود بهتر است پارچه‌های کتان و پیراهن‌های سبک را برگزید و برای انتخاب رنگ هم بهتراست روی رنگ‌های تیره و شیک تاکید کنند. رنگ مشکی مثلا نسبت به همه رنگ‌های دیگر برتری دارد و رنگ آبی جنبه خوش برخوردی و مهربانی شخصیت شما را نشان می‌ دهد و رنگ خاکستری تاکید برظرافت و دقت و تیزهوشی افراد است.

انتخاب ظاهر کلی

درمورد برش و دوخت لباس‌ها هم بهتراست از مدل‌های عجیب وغریب که جیب‌های متعدد و اپل‌های بزرگ و دکمه‌های بزرگ دارند پرهیز کرد و انتخاب لباس‌هایی با جیب‌های خیلی ساده توصیه می‌شود.  درمورد زیورآلات نظیر ساعت، کیف، کفش، کمربند، عینک  هم همان طور که اشاره شد، با توجه به این‌که زیورآلات نقش مهمی در ظاهر فرد دارند، بهتر است دنبال مدل‌های به روز رفت. چراکه دراین صورت این زیورآلات حتی به یک ظاهر ساده متوسط هم چهره‌ای مقبول‌تر می‌دهند.

پرهیز از خودنمایی

کارشناسان همچنین توصیه می‌کنند که مدیران حتما باید یک خیاط خوب دراختیار داشته باشند تا درمواقع ضروری بتوانند از لباس‌های قدیمی اما تروتمیز خود که برش و دوخت خوبی داشته‌اند، لباس جدیدی برای آن‌ها دربیاورند. ضمن این‌که به مدیران توصیه شده که از به معرض نمایش گذاشتن لوگوی برندها به منظور شناساندن آن‌ها به دیگران خودداری کنند. بدین ترتیب حتی استفاده از کیف‌های خیلی گران قیمت و پرزرق وبرق و عینک‌های آفتابی خیلی بزرگ که مد شده‌اند هم در محیط‌های کاری به هیج وجه توصیه نمی‌شود. اما نسبت به استفاده از یک ساعت خوب و شیک که نماد اهمیت فراوان شما به مدیریت وقت و زمان است، به شدت توصیه شده است.

پوشش ظاهری در زمان ماموریت

در زمان سفر مدیران برای یک ماموریت کاری آماده‌کردن دقیق چمدان سفر و قراردان وسایل مورد نیاز در کیف‌های مناسب و حضور در محل با انتخاب یک پوشش مناسب و متوسط و حفظ کد پوششی رسمی به منظور احترام به تفاوت‌های فرهنگی موجود چه در پوشش و چه درآداب و رفتار ضروری است. درزمان اوقات فراغت چه درخانه و چه در جلسات کاری درجریان سفرها، اهمیت به ظاهر مناسب واستفاده به جا و با دقت از شلوارهای جین و عینک‌های آفتابی لازم است.

چند توصیه برای مدیران مرد

ازپوشیدن ژیله‌هایی که خط‌های راه راه خیلی کلفت دارند پرهیز کنید.

هرگز کفش‌هایتان از رنگ لباسی که برتن دارید، روشن‌تر نباشند. از پوشیدن جوراب‌های ورزشی و چکمه‌های کوتاه خودداری کنید.

ازجوراب‌های بلند و تیره استفاده کنید.

مدیران چگونه لباس می‌پوشند؟

با این‌که پوشش مدیران عموما باید حالت رسمی داشته باشد ولی هیچ چیز مانع ازاین نمی‌شود که افراد ظاهر فردی و خاص خود را هم در زمان لباس پوشیدن حفظ کنند. مد درواقع ابزاری برای استفاده در این چارچوب است. درغیراین صورت همه چیز حالتی کسل‌کننده خواهد داشت و حتی جوانان هم شبیه افراد مسن به نظر خواهند رسید.

لباس مورد نظر برای مدیران در روزهای کاری

عموما افراد به منظور اجتناب ازهرگونه اشتباه در ترکیب رنگ‌ها روی یک رنگ خاص تمرکز می‌کنند و به ندرت در پوشش خود تغییر و تحول ایجاد می‌کند. درخیلی از روزهای کاری که جلسه و ملاقاتی برای آن درنظرگرفته نشده، می‌توان سراغ این تنوع‌ها رفت. ضمن این‌که اندازه و سایز لباس‌هایی که مدیران انتخاب می‌کنند هم اهمیت زیادی دارد. حتی افرادی که با خیاطان ویژه خود کار می‌کنند باید توجه داشته باشند که حتی بهترین خیاط‌ها هم علاقه زیادی به گشاد دوختن لباس نشان می‌دهند. برای همین ممکن است لباسی برای آن‌ها دوخته شود که به هیچ وجه ازنظر سایز واندازه پاسخگوی نیازهای آن‌ها نباشد.

انتخاب پیراهن

در انتخاب پیراهن باید از کلیشه‌های قدیمی بلوز آبی و سفید فاصله گرفت. می‌توان برای پیراهن رنگ‌های خیلی روشن تری برگزید که رنگ آن‌ها با رنگ یقه‌ها ومچ دست‌ها کنتراست داشته باشد.

تنوع در روزهای عادی، رسمی در روزهای ملاقات

می توان کت وشلوارهای کلاسیک را برای روزهایی که جلسات کاری مهم در آن‌ها گنجانده شده درنظر گرفت و درروزهای خلوت‌تر هفته سراغ تنوع‌های رنگی در پوشش رسمی رفت. البته به شرطی که این تیپ‌های کلاسیک درواقع با مدهای روز  آمیخته شوند. دراین صورت شما ظاهری امروزی خواهید داشت.

نحوه انتخاب لباس غیررسمی

اخیرا در خیلی از کشورهای خارجی مد شده که در روزهای جمعه که پیش از تعطیلات آخرهفته کشورهاست، مدیران نوعی پوشش غیررسمی برای خود انتخاب می‌کنند. البته دراین شرایط خطر اشتباه‌کردن زیاد می‌شود. با توجه به این‌که چنین چیزی پدیده‌ای نسبتا تازه دراین کشورها محسوب می‌شود، هنوز یک کد پوششی قطعی برای آن دیده نشده و هرکس بنا به سلیقه خود هرچه دوست دارد برتن می‌کند. درحالی‌که حتی در لباس‌های غیررسمی هم قوانینی برای رعایت‌کردن وجود دارند. می‌توان کت وشلوار را کنار گذاشت. اگرچه درخیلی از موارد به هیچ وجه نمی‌توان کت را از پوشش کلی حذف کرد. کاپشن لزوما به معنای شیک‌پوشی و رسمی بودن نیست و مدل‌های اسپورت آن‌ها هم وجود دارند. می‌توان کاپشن‌ها را با یک شلوار کتان و با رنگ‌های مختلف ست کرد. این نوع لباس پوشیدن به معنای پوشش غیررسمی است. در صورتی که قصد انتخاب پولیور دارید، فراموش نکنید که حتما باید آن را با پیراهن مناسب بر تن کنید و به هیچ وجه همراه با پولیور بلوز‌های سه دکمه نپوشید.

پوشش لازم برای ملاقات کاری درجلسات شام

همه چیز دراین مواقع به این‌که محل صرف شام درچه رستورانی است مربوط می‌شود. ضمن این‌که نوع ملاقات برای صرف شام هم مهم است. اگر ملاقات غیررسمی است می‌توان ازلباس‌های رسمی وکت وشلوار اجتناب کرد. ولی اگر این ملاقات در یکی از رستوران‌های مهم و معروف درحال برگزاری است، بهتر است که از کت و شلوار یک دست تیره استفاده کرد. اما اگر ملاقات کاملا رسمی صورت می‌گیرد، درنهایت تفاوت زیادی درنحوه لباس پوشیدن وجود نخواهد داشت.

توجه لازم به کفش

اگردرطول روز کفش‌های روشن به پا کرده‌اید، درصورتی که شب دریک جلسه کاری حاضر هستید، حتما رنگ کفش خود را تیره کنید. هرگز دریک مراسم شام رسمی یا غیررسمی با کفش‌های قهوه‌ای رنگ حاضر نشوید.

لباس‌های مورد نیاز در سفرهای کاری

یک کت وشلوار سرمه‌ای و یک دست پیراهن سفید یا مشکی کافی است. این تعداد لباس برای بیست وچهارساعت ماموریت شما کافی است. ضمن این‌که از آن‌جا که در چمدان کوچک شما جایی برای کفش نمی‌ماند، ترجیحا یک جفت کفش مشکی انتخاب کنید.

پوشش در محیط‌های کاری

درمحیط‌های کاری عمومی نوعی کد پوششی وجود دارد که همه کارمندان و مدیران خود را با آن‌ها وفق می‌دهند. درمحیط‌های تجاری انتخاب لباس‌های رسمی و کت وشلوار به ظاهر افراد نوعی جدیت می‌دهد و درمحیط‌های خلاقانه و فعال، عمومی مدل‌های شیک و مدرن به چشم می‌خورند. عموما نحوه لباس پوشیدن افراد، گویای رده‌بندی شغلی آن‌هاست. به همین خاطر خیلی راحت می‌توان مدیران را از برنامه‌ریزان و مدیران پروژه و گرافیست‌ها و حتی منشی‌ها تشخیص داد. حتی خیلی‌ها با انتخاب یک پوشش مناسب سعی در کسب احترام بیشتر و محیط کاری خویش و درنقشی که به آن‌ها محول شده، هستند و تنها زمانی که به جایگاه مورد نظر خود در محیط کاری دست یافتند، به خود اجازه اغراق در پیروی از مدهای مختلف را می‌دهند. یک بررسی انجام شده نشان داده که دربین جوانان نوعی بی اعتمادی درمورد ظاهر آن‌ها برای حضور درمحیط‌های اداری به چشم می‌خورد. درواقع توجه به نحوه پوشش وظاهر از اولین جلسات و ملاقات‌های برای درخواست کار شروع می‌شوند. جوانان می‌دانند که براساس لباسی که برتن کرده‌اند، دریک شرکت یا محیط کاری مورد ارزیابی قرار می‌گیرند و می‌دانند که دراین محیط‌ها به لباس آن‌ها نه تنها به عنوان یک موضوع زیبایی بلکه به عنوان نشانه‌ای از شخصیت آن‌ها نگریسته می‌شود.

برای همین از دیرباز انتخاب یک ظاهر کلاسیک متشکل از کت وشلوار به عنوان معیار و مبنا در استخدام افراد درنظرگرفته می‌شد.خودداری‌کردن از رنگ‌های تند و استفاده از رنگ‌های خاکستری، مشکی، آبی و قهوه‌ای تا نحوه آرایش مو و اصلاح صورت و رنگ جوراب‌ها همگی درهمین راستا قرار می‌گرفت. اما طی سال‌های اخیر تحولاتی در شکل ظاهری و پوششی ایجاد شده و طبق یک گزارش منتشر شده ، مد امروزی حتی درمحیط‌های کاری هم به یک نوع پوشش غیررسمی که البته به تک تک جزئیات آن توجه لازم شده، تغییر کرده است.

البته برای مدیران بلندپایه همچنان استفاده از پوشش رسمی که هنوز ۷۸درصد مدیران از آن استفاده می‌کنند، اجباری است. دربین کارمندان استفاده از شلوارهای جین حدود ۲۰درصد افزایش یافته است. اگرچه درمحیط‌های کاری نمی‌توان از وجود افرادی که صرفا با هدف به معرض نمایش گذاشتن زیورآلات یا لباس‌های خود در دفتر کار حضور می‌یابند هم غافل شد.

کشف  بزرگ دراسترالیا

 اختراع جادویی برای مدیران گرفتار

برای مدیرانی که علاوه بر کم‌سلیقی زمان کمی دراختیار دارند، استرالیایی‌ها اختراعی تحت عنوان شاورسوئیت که درواقع لباسی است که خود به خود زیر دوش شسته می‌شود، تهیه کرده‌اند. این اختراع حاصل تجربه‌های محققان  Australian Wool Innovation  است و همان طور که از قبل قابل پیش‌بینی بود، در کشوری همچون ژاپن طرفداران زیادی پیدا کرده و بعد ازاولین سری سفارش‌ها معادل ۱۷۰هزاردست کت وشلوار، بلافاصله ۲۵۰هزار دست دیگر سفارش داده شدند. این لباس یک کت و شلوار خیلی ساده مردانه است که البته در بافت پارچه آن یک سیستم  hi-techمخصوص کارگذاشته شده که به سادگی در عرض سه یا چهاردقیقه خودش را زیر دوش می‌شوید. البته صابون و سیستم اتوکشی برای این لباس ممنوع هستند. این لباس در مدت چند ساعت با دمای محیط خشک می‌شود و روز بعد درست مثل این‌که به تازگی خریداری شده برای مدیرانی که درسفرهای کاری متعدد حضور دارند، آماده استفاده خواهد بود. با توجه به موفقیت مدل مردانه این لباس، سازندگان اولیه آن اعلام کرده‌اند که درحال آماده‌سازی مدل‌های دیگر آن هم هستند.

  خلاقیت

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران | اخبار بانکی، مالی و مالیاتی

  پوشش | ایده‌آل | برای | ظاهر | مدیران