اجراي طرح كسب و كار و به ثمر رساندن اهداف كــوتاه و بلند مدت به پيش‌زمينه‌ها و تحلـــــيل‌هــايي همه جانبه نياز دارد تا مرحله به مرحله و طبق بررسي‌ها پيش رود.
اما فضاي تئوري و ارقام آماري هميشه ضريب خطايي گوناگون از خود به جاي مي‌گذارند و در مواجهه با فضاي واقعي عرصه كسب و كار باز مي‌مانند.

هدف از ارائه طرح، بــازبيني و صحت واقــعي بــرآوردهــاي منابع مالي، انساني و درنهايت يافتن ظرفيتي براي بروز خلاقيت‌هاي رقابتي است تا از اين منظر و با استفاده از تجربه‌هاي كارشناسان، سبكي نوين ارائه گردد و محصولي باكيفيت روانه بازاي داخلي و خارجي شود.

برنامه ريزي سازماني

با استفاده از نتايج حاصل از تجزيه و تحليل اطلاعات جمع‌آوري شده و باتوجه به اهداف و مقتضيات شرکت مي‌توان راهكارهاي اساسي توسعه اهداف تجاري را به اجرا درآورد.

برنامــــه‌ريزي، اهداف بلند‌مدت را مشخص مي‌كــــند و راه رسيدن به آن‌ها را هموار مي‌ســــازد؛ اما همواره موانعي سر راه برنامه‌ريزي يک طرح وجود دارند که به برخي از آن‌ها اشاره مي‌شود:

خطاي زماني در برنامه‌ريزي؛

فقدان كنترل همه‌جانبه در اجراي صحيح برنامه؛

مشكلات و ضعف‌هاي برنامه از نظر مجريان و افراد ذينفع؛

بالا بودن هزينه‌هاي برنامه‌ريزي؛

در بخش طرح و پيش از اجرايي‌كردن برنامه‌هاي كسب‌و كار نيز پرسش‌هايي مطرح مي‌شود كه بررسي آن‌ها تا حدود زيادي پيشبرد اهداف سازماني را هموارتر خواهـــد كرد. مهم‌تـــرين اين پرسش‌ها به شرح زيرند:

اهداف و بــرنامــه‌هاي كوتاه و بلـــند‌مدت شــرکت را چه مواردي تشكيل مي‌دهند؟

آيا طرح‌هاي كسب‌و كار همسو با نياز جامعه تنظيم شده‌اند؟ براي رقابت با رقيبان چه راهكاري را در پيش گرفته‌ايد؟

کداميک از بخش‌هاي برنامه بايد مجددا بازبيني شوند؟

پيش‌نيازهاي طرح را چه مواردي تشكيل مي‌دهند و چگونه بايد تحقق يابند؟

 

ظرفيت‌هاي منابع انساني

مهم‌ترين ركن هر سازمــان را نيروهــاي متخصص آن در حوزه‌هاي مختلف تشكيل مي‌دهند. اگر در همان هنگام كه رزومه‌‌ها و مصاحبه‌ها بررسي مي‌شوند، منابع انساني متخصص نيز با آزمون‌هاي كتبي و عملي ظرفيت‌هاي خودشان را نزد مديران به اجرا گذارند، بخش بسيار گسترده‌اي از طرح‌ها و برنامه‌هاي شركت اجرايي خواهد شد.

ارزيابي کارآيي نيروي فروش به نحوه آموزش وابسته است. در اين راستا مي‌توان با برگزاري دوره‌هاي آموزشي تئوري وعلمي، همچنين انتخاب افرادي با شرايط ويژه در بدو استخدام به همين منظور، گام موثري در راستاي کــارآيي منـــابع انساني در اين بخش برداشت.

 

نقش تبليغات تجاري در جذب مخاطبان

 ايجاد ارتباط با مشتري به منظورمطلع کردن و تاثيرگذاري بر نگرش وي ازطرف يک سازمان كه اغلب براي ايجاد تقاضا، افزايش فروش و سهم بــــازار صـــــورت مي‌گيرد، تبليغات مي‌نامند.

امروزه در عصر ارتباطات و فناوری‌های نوین، تبلیغات به شکل درست می‌تواند فروش محصولات را هدایت کند. مخاطبان در سراسر دنیا با استفاده از پدیده ارتباطات با یکدیگر تماس برقرار مي‌کنند و فرآيند چرخه توليد، بازاريابي، تبليغات، فروش و سوددهي ادامه مي‌يابد.

کافی است که محصول همانند تبلیغش با کیفیت،‌ متنوع و به موقع توزیع شود. رضايتمندي مخاطبان و کسب اعتماد آنان بزرگ‌ترین سرمایه یک کارآفرین است. زیرا پس از مدتی مخاطبان و مشتریان شما به بزرگ‌ترین مبلغان محصولات‌تان تبدیل خواهند شد.

اگر فروش به صـــــورت اينترنتي و آنلانين نيز اجرا شود، نه‌تنها وسعــــــت حوزه فروش افزايـــــش مي‌يابد، فرصت‌ها و ظرفيـــت‌هاي جديـــــدي برای كســــــب‌و كــــار فرآهم خواهد آمد.

 مخاطبان نقش فوق‌العاده تاثيرگــــــذاري بر کیفیت محصولات و زمان تحــــویل آن‌ها دارند. بنابراین از زمان سفارش اینترنتی کالا تا واریز وجه، دریافت آدرس و درنهایت تحویل آن باید کاملاً دقت کرد تا در زمان تعیین شده به دست مشتری برسد.

 

ابزار تبليغات

ابزارهاي تبليغاتي متفاوتند و تفکيک آن‌ها به طبقات مختلف مشکل است. اما به طورکلي مي‌توان آن‌ها را بـــه سه نـــوع آگهي‌هاي تجاري، ارتباطات و روابط عمومي و فروش ويژه تقسيم کرد.

مهم‌ترين پرسش‌ها در ارائه يك تبلــــيغ موثر به شرح زيرند:

چه مقدار بودجه براي تبليغات درنظرگرفته‌ايد؟

اساسا تبليغات با چه هدفي اجرا مي‌شوند و چه محدوده سني را دربر مي‌گيرند؟

چه معيارها و روش‌هايي براي ارزيابي تاثير برنامه تبليغات بايد استفاده شوند؟

تبليغ‌ها تا چه اندازه با كيفيت كالاي واقعي مطابقت دارند؟

سبك كسب‌وكار تحولي بزرگ در عرصه اشتغال

 پس از ارزيابي طرح بازاريابي، زمان اجراي اصول سازماني در برنامه بلندمدت فرا مي‌رسد. در اين مرحله بايد فرم و ميزان تبليغات براي مخاطبان، همچنين كانال‌هاي توزيع و محدوده آن‌ها مشخص شوند.

بازتاب اطلاعات به دست آمده از اجراي سيستم شامل نقاط ضعف، قوت، کمبودها و ويژگي‌ها در جايگاه اطلاعات اوليه وارد سيستم بازاريابي خواهند شد تا در گام بعدي ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري مشخص شوند.

 

جايگاه استراتژي و اهميت آن در طرح‌هاي كسب‌وكار

اجرايي‌كردن طرح‌هاي كسب‌و كار در بازارهاي داخلي و بين‌المللي مستلزم توسعه شركت‌ها و ايجاد فضاي رقابتي است. رويكردي كه مي‌تواند براي سازمان‌ها مزيت رقابتي خلق كند استراتژي است. در واقع جهش‌هاي اقتصادي و اشتغالزا به واسطه حضور در فضاي پررقابت، مواجهه با محيط‌هاي پرچالش و اتخاذ استراتژي‌هاي متفاوت اجرايي خواهد شد.

در واقع سه نوع استراتژي يا راهكار براي طرح‌هاي كسب‌و كار و پروژه‌هاي مختلف وجود دارد.

برنامه‌هاي راهبردي.

برنامه‌هاي راهكاري.

برنامه‌هاي عملياتي.

در برنامه‌هاي راهبردي كه معمولا توسط مديران عالي صورت مي‌گيرد، طرح‌هايي با مدت اجـــراي بيش از 5 سال با استفاده از دانش مديران و متخصصين اجرايي مي‌شـود. پيش‌بيني عوامل محيطي و مديريت بحران ازجمله تصميماتي است كه در اين طرح‌ها توسط تيم حرفه‌اي طرح و بررسي مي‌شود و درنهايت پس از تاييد نهايي مدير براي اجرا كليد مي‌خورد.

مديران عالي با همكاري مديران مياني، قواعد و دستورالعمل‌هاي لازم را براي طرح‌هايي با فاصله زماني يك تا پنج سال اجرايي مي‌كنند.

اين اهداف با همكاري مديران مياني و متصديان هر بخش تعيين و توسط كاركنان قسمت‌های مختلف اجرايي مي‌شود. سادگي و فاصله زماني كمتر از يك سال از ويژگي‌هاي اين طرح محسوب مي‌شود.

استراتژي

استراتژي در حوزه كسب‌و كار به مجموعه اقداماتي نظير جذب مشتري، چگونگي ورود به بازارهاي داخلي و بين‌المللي، توزيع محصولات، رضايتمندي مخاطبان و مشتريان، تبليغات، بازاريابي، اجراي راهكارهاي صحيح در توسعه و مديرت بحران محدود مي‌شود.

اساس تفكر در خصوص اين موارد، ماموريت سازمان است كه ما اين موضوع را در جایگاه يكي از محــورهاي اصلي استراتژي بنگاه مورد مطالعه قرار داديم.

آيا در يك سازمان، مديران ارشد تفكري هدایت‌کننده و براساس برنامه‌هاي كوتاه مدت و بلندمدت دارند؟ نتايج تحقيقات نشان می‌دهد شركت‌هاي توليدي كه در ماموريت خود بر مشتري‌گرايي ، رضايت‌منــدي و ارائه بهتـــرين كـــيفيت، تاكيد خاصي داشتند سودآوري و رشد پايدارتري را نسبت به بقيه گزارش كرده‌اند.

موضوع دوم و مهمي كه در حوزه استراتژي بررسي می‌کنیم چگونگي تعيين استراتژي در بنگاه‌ها است. به اين معنا كه سازمان‌ها از چه فرآيندي براي تدوين استراتژي‌هايشان استفاده مي‌كنند؟ طي اين فرآيند چه عوامل موثری در تعيين و توسعه استراتژي‌ها بررسي شده‌اند؟ ماهيت محصول نهايي فرآيند كه تحت عنوان استراتژي از آن نام مي‌برند چيست؟ و در پايان اينكه چه كساني تصميم‌گيرنده اصلي در سازمان براي تعيين استراتژي هستند.

 

مديريت كسب‌وكار

 اهداف و سياست‌هاي طرح مديريت بازار بايد در راستاي اهداف شركت باشند.

 مغايرت هرکدام با ديگري به شکست طرح منجر خواهد شد. از اين رو، کنترل در تمامي مراحل، ازجمع آوري اطلاعات تا اجراي طرح مي‌تواند مديران را از تطابق اهداف موسسه با برنامه در دست طرح مطمئن سازد .

بدين منظور ابتدا بايد اهداف سازماني طراحي و سپس طرح بازاريابي را در قالب آن قرار داده و به يک ترکيب مطلوب دست يافت.

 

ارزيابي طرح

فعاليت‌هاي بخش بازاريابي جهت همگوني با برنامه‌ها و طرح‌هاي بازاريــــابي، تحت بررسي و ارزيابي قرار مي‌گيــــرد. با طراحي فرم‌هاي موردنياز و جمع آوري نتايج حاصله مي‌توان مستندات کاملي را براي ارزيابي نتايج فرآهم کرد و بستري براي توليد به وجود آورد.

طراحي برنامه بازاريابي مستلزم کاربرد و تلفيق هماهنگ منابع و اطلاعات بازاريابي براي حصول اهداف است. يک برنامه بازاريابي شامل بررسي محيط بازاريابي با توجه به عوامل داخلــي وخارجي، اهداف و استراتژي‌هاي همه جانبه درمورد مسئوليت‌ها، زمان اجراي برنامه و هزينه اجراي آن خواهد بود.

 اين برنامه‌ريزي توسط مشاوران و مديران سازمان با توجه به اهداف كوتاه و بلند مدت طراحي و دراختيار کليه سطوح سازماني برحسب لزوم گذاشته مي‌شود.

اين برنامه‌ريزي‌ها نه‌تنها پشتوانه‌اي بسيار ثمربخش در هدايت پيشبرد اهداف كسب‌و كار ايجاد خواهد كرد، با ارزيابي و سنجش بازارهاي رقابتي پويايي بازار را افزايش مي‌دهد.

 

  بازار کار

  پری سا

  ویژه کارآفرینان و مدیران | منابع و اسناد کسب و کار | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل

  پيش‌زمينه‌هاي | اجراي | طرح‌های | تجاري