مصاحبه مهم‌ترین بخش ورود به عرصه اشـتغال اســــت. هر شغلی بر حسب دیدگاه و اصول ساختاری مدیر، آزمونی مجـزا در قالب مصاحبه دارد. ارسال رزومه نخسـتین کلیدهـــای اتصال کارجو به کارفرما را در شرایطی رقابتی برای تعیین برترین‌های این عرصه مهیا خواهد کرد. با رعایت اصول اولیه نگارش رزومه و آگاهی از نحوه اجرایی موفق در مصاحبه شغلی به ایده‌آل‌های خود خواهید رسید. برای آشنایی بیشتر با نحوه ارسال رزومه و برگزاری جلسـه مصاحبه اســـتخدامی با مــا در این مقاله همراه شوید.

 

جست‌وجوی ایده‌آل‌ها

یافتن شغل متناسب با رشته دانشگاهی و مهارت در حوزه‌ای خاص، نخستین امتیاز هر کارجوی متخصص، فارغ‌التحصیل و یا دانشجویانی است که همزمان به دنبال تحصیل و اشتغال هستند. اولویت‌های شغلی و ایده‌ها، هدف نهایی هر فردی برای اشتغال محسوب می‌شوند. اما رسیدن به این جایگاه آرمانی به تجربه و مهارتی فوق‌العاده نیاز دارد. در چنین فضایی و برای دست‌یـابی به حداقل‌ها باید انتخاب‌های خود را افزایش دهید. برای حـل این معضل که اغلب فارغ‌التحصیلان و متخصصین را درگــیر کرده است، راهکارهای مختلفی وجود دارد.

شاید در گام اول فقدان تجربه کافی و یا ناتوانی در اجرای پروژه‌های شغلی دلیلی آشکار بر نرسیدن به ایده‌آل‌ها به شمار آید.

فقدان سابقه کافی نیز از عواملی اسـت که همـــواره در حوزه‌های مختلف وجود دارد كه موجب تأخیر واختلال در راه‌یابی متقاضیان به اولویت‌های شغلی می‌شود.

بنابراین جست‌وجوی شغلی هر فرد باید مطابق با صلاحیت‌ها و میزان مهارت کسب‌شده‌اش باشد. مشاغل پاره‌وقت، شرکت در پروژه‌های گروهی، تحقیق‌های دوران‌ دانشجویی و درنهایت همایش‌ها و جلسه‌های راهبردی، بستری مناسب برای اشــتغال را فراهم خواهند آورد. از این منظر برای آغازی موفق در اشـتغال و یا حتی ادامـه تحصیلات دانشـــگاهی باید با کارشناســـان هر حوزه مشوت کرد و راهکارهای مختلف را ارزیابی و بررسی نمود. راهکارهای زیر تا حدودی می‌توانند شرایط لازم را برای حضوری موفق و ایجاد زمینه‌های اشتغال به وجود آورند:

1- ارزیابی و آگاهی از روند تحصیل و کسب آموزش‌های لازم برای اشتغال.

2- مطالعه و تحقیق درباره رشته دانشگاهی و شناسایی بازارکار مرتبط.

3- آگاهی از علایق و استعدادها و تلاش برای رشد آن‌ها در فضایی مطلوب.

4- مشاوره و حضور در پروژه‌های مختلف کاری.

5- انتخابی کارشناسانه و مبتنی بر منطق (هر فرد براساس صلاحیت‌ها، دانش و تجربه خود) مطابق با بازارکار شغلی را برگزیند و در همان رشته تجربه‌های لازم را فرا گیرد.

 

نگارش رزومه

رزومه بهترین و سریع‌ترین راهکاری است که به واسطه آن کارجو با کارفرما ارتباط برقرار می‌کند و می‌تواند با رعایت چارچوب‌های منطقی عملاً وارد فضای اشتغال شود. اما نحوه و سبک نگارش رزومه نیز در تأيید صلاحیت‌ها و یا رد سوابق و جایگاه آرمانی متقاضیان نیز تأثیر فراوانی دارد. از این منظر باید اصول نگارش رزومه را بدانید و مطابق با آن سوابق شغلی و تحصیلی خودتان را به درستی بنویسید.

 

مهم‌ترین اجزای ساختاری رزومه

هر رزومه از دو بخش محتوایی و سـاختار طراحی تنظیم شده است. محتوای رزومه شامل اطلاعات شخصی، سوابق شغلی و تحصیلی می‌شود.

 

سوابق شغلي

 مهم‌ترین کارکردها و در واقع شناسنامه کاری هر فرد در بخش سوابق شغلی مشخص خواهد شد. بخشی که اغلب مدیران و کارفرمایان از آن در جایگاه هویت اصلی و نماد هر کارمند یاد می‌کنند. سوابق شغلی به دوره‌های فعالیت و کارکردهای مثبت کارمندان در حوزه‌های مختلف، سمت‌ها و عناوین شغلی متفاوت و در‌نهایت ظرفیت‌های آنان اطلاق می‌گردد. در این بخش سال‌هاي خدمت، عناوین و مسئولیت‌ها، با ذکر نام محل شرکت در رزومه درج خواهـد شد. نکته قابل توجـــه درباره این بخش کیفیت و میزان سوابق است که همواره توجه اغلب مدیران را جلب خواهد کرد. به بیان دیگر سوابق شغلی نخستین بخشی است که از دیدگان هر مدیری می‌گذرد و وی تنها با نگاهی اجمالی به همین بخش صلاحیت و توانمندی کارجویان را برای کسب عناوین شغلی تأیید می‌کند.

 

سوابق تحصیلی

رابطه بسیار نزدیکی میان تحصـیلات و سوابق شـــغلی وجود دارد. به طوری که هر یک موجب ارتقاء و رشد دیگری خواهند شد. بی‌شک نوع رشته تحصیلی و انتخاب رشته طی یک پروسه سرنوشت‌ساز و منطقی در قالب یک رشته دانشگاهی و کاری مرتبط با آن به وجود می‌آیند. هر چه میزان تحصیلات دانشگاهی بیشتر باشد، احتمال پذیرش و کسب مهارت‌های شغلی نيز بهتر مهیا خواهد شد. البته در این خصوص نباید از تجربه حضور عملی و شرکت در پروژه‌های مختلف کاری غفلت نمود. زیرا اکثر مدیران، کارمندانی با سابقه و تحصیلات عالیه نیاز دارند. شاید دوره‌های کوتاه‌مدت مهارت‌آموزی و تجربه حضور در عرصه‌های مختلف کاری، فقدان تجربه فعالیت را بپوشاند و فرصتی برای ارائه تجربه‌ها ایجاد کند. بنابراین پس از تجربه و سوابق کاری که از دیدگاه برخی مدیران به منزله کلید اشتغال محسوب می‌شود، از نقطه نظر سایر مدیران اصل تحصیلات مهم‌ترین شرط پذیرش است.

 

ساختار طراحی در رزومه

اغلب تأکیدها و دستورالعمل‌های این بخش درباره ساختار و قالب نگارشی رزومه است. رزومه باید استاندارد و مطابق با تعاریف بین‌المللی به نگارش درآید، هر حوزه و هر رشته متناسب با مدیرش از سبکی مجزا و پرسش‌هایی متفاوت استفاده می‌کند، اما قالب اصلی رزومه در مرحله اولیه یک نوع سبک دارد. مهم‌ترین اجزای ساختار طراحی در رزومه به شرح زیر هستند:

1- استفاده از کاغذ A4، بدون حاشیه و قلم مشکی

2- نقطه‌گذاری‌ها، پاراگراف‌بندی‌ها، تعاریف و موارد تشریحی کاملاً مطابق با یک الگوی استاندارد باید تنظیم شوند.

3- فونت 12 ، مطابق با نامه‌هاي رسمی، بدون برجسته‌سازی و کاملاً ساده باشد.

4- غلط‌های املایی، ستون‌های هر بخش و فاصله بین کلمات از مهم‌ترین مواردی هستند که باید رعایت شوند.

5- بازخــوانی و اصلاح غلـط‌های نگارشــی نیز در نهایت به کیفیت اثر و احتمال پذیرش رزومه اعتبار خواهد بخشید.

 

چگونه در جلسه مصاحبه حاضر شویم

کلیه رفتارها، حرکات و حتی نوع لباس پوشیدن هر داوطلب در نـوع پذیـرش و کارکــردش از نقطه نظر مصــاحبه‌کننده حائز اهمیت است. لباس رسمی، حضور به موقع در جلسه مصاحبه، نحوه پاسخگویی به پرسش‌ها و در نهایت پذیرش در آزمون کتبی و شفاهی اصول و قواعد ساده‌اي هستند که باید کاملاً رعایت شوند. یکی از مشکلاتی که اغلب کارجویان را از اجرای صحیح بازمی‌دارد، استرس و فقدان اعتماد به نفس است که به دلایل و اشکال مختلف در روند مصاحبه تأثیر منفی می‌گذارد.

اما همیشه راهکارهــــایی نیز برای مقابله با این معضــل وجود دارد. تحقیق و کسب اطلاعات لازم می‌تواند بسترهای مناسبی برای حضوری موفق در مصاحبه‌ای شغلی فراهم آورد. همچنین بازبینی و بازخوانی روند رزومه‌ها و مصاحبه‌های شغلی، طرح پرسش و آمادگی از جمله ابزارهای مقابله با این بحران به شمار می‌روند.

 

یک توصیه

مصاحبه‌های شغلی همیشه در طول زندگی و برای کسب مقاطع بالای علمی وجود خواهند داشت. شرط موفقیت در این مصاحبه‌ها و بسیاری دیگر از جلسه‌های ارزشیابی، آمادگی و به روز کردن جریان اطلاعات است. هميشه مطالعه با كاهش استرس، زمينه‌ساز بستري مناســب‌بوده و جريان مصـــاحبه را به سمت دلخواه هدايت مي‌كند.

 

كلام آخر

روند آزمون‌ها و مصاحبه‌هاي شغلي در تمام مراحل زندگي و براي همه افراد اتفاق خواهد افتاد. اما ديدگاه و واكنشي كـــه هر فرد در مقابله با اين رويداد از خود نشان مي‌دهد، ادامه مسير و رسيدن به هدف نهايي را مشخص خواهد كرد. بدترين موضعي كه در پايان هر مصاحبه و پذيرفته نشدن مي‌توان گرفت، نااميدي و پذيرش شكست است. كارجويان با هر آزمون با‌تجربه‌تر و شايسته‌تر مي‌شوند. علاوه بر اين ارزيابي دقيقي از مهارت‌ها و توانايي‌هاي خود کسب کرده‌ايد. پس از هر آزمون با شکست و موفقيت روبه رو خواهيد شد. دو عاملي که در سراسر زندگي با آن‌ها مواجه هستيم و درواقع بخش بزرگي از جريان زندگي ما را تشکيل مي‌دهند. شکست به معناي ناتواني نيست بلکه تنها مانعي زودگذر براي دستيابي به موفقيت است. بنابراين از ناكامي نهراسيد و استوارانه به هدفتان ادامه دهيد.

 

  بازار کار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  پیش‌نیازهای | یک | مصاحبه | شغلی | موفق |