محقق ساختن امنیت و آزادی در امور مالی کار آسانی نبوده، اما غیرممکن نیز محسوب نمی شود. در حقیقت، برای کسب درآمد و افزایش سرمایه، باید زمان، انرژی و پول را در کارآمدترین شکل ممکن به کار بگیرید. میلیونرها و میلیاردرها نیز این مساله را همواره یکی از نکات کلیدی موفقیت خود عنوان کرده اند. از این رو، اگر در پی آزادی و استقلال مالی هستید، باید ذهنیت و طرز فکرتان را تغییر داده و خود را وقف افزایش درآمدهایتان کنید. در ادامه چند نکته که می توانند در این مسیر کمک حالتان باشند را معرفی می کنیم.

افزایش جریان سرمایه

بهترین روش برای افزایش جریان سرمایه، محدود و کم کردن میزان بدهی هاست. این مساله نیز از دو طریق امکان پذیر است؛ یا باید پول بیشتری نسبت به هزینه های خود کسب کنید و یا هزینه های کمتری نسبت به درآمدهای خود ایجاد کنید. با بررسی ابعاد مختلف، بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

مدیریت بدهی

تا زمانی که گرفتار بدهی هستید کسب استقلال مالی مسیر پر چالشی محسوب می شود. با این وجود، مدیریت مناسب و صحیح بدهی ها می تواند پس انداز خوبی را برای شما محقق سازد. در صورتی که میزان بدهی هایتان به صفر برسد، یکی از مهم ترین کلیدهای کسب استقلال و آزادی مالی را در اختیار خواهید داشت.

آمادگی برای شرایط اضطراری

اختصاص بودجه ای برای شرایط اضطراری گام بسیار مهمی در کسب آزادی مالی محسوب می شود اما این مساله با توجه به شرایط اقتصادی یک کشور و میزان درآمدها متغییر است. از این رو، اختصاص چنین بودجه ای ممکن است برای برخی چالش برانگیز محسوب شود.

اقدام های حفاظتی

هموراه می توانید طرح ها و برنامه های جایگزین را برای محافظت از خود، خانواده و دارایی هایتان در برابر کمبود و یا از دست رفتن درآمدهایتان مد نظر قرار دهید. انتخاب شغلی پاره وقت در کنار حرفه اصلی می تواند یکی از گزینه های ممکن در این زمینه محسوب شود.

استفاده از فرصت ها

این مساله که در چه زمانی و چگونه پس انداز و سرمایه گذاری خود را آغاز کنید، در کسب آزادی مالی بسیار مهم است. گاهی در بحبوحه بحران های اقتصادی، فرصت های بسیار مناسب سرمایه گذاری ایجاد می شوند که از چشم بسیاری دور می مانند. در صورت انتخاب درست مسلما نتیجه چشمگیری از این مساله کسب خواهید کرد.

تعیین هدف

تعریف هدف آزادی مالی بسیار ساده است؛ در اختیار داشتن پول و سرمایه کافی برای تامین و برآورده کردن نیازهای مختلف. از این رو، ممکن است نیازمند کاهش بدهی ها یا عادت های صرف هزینه خود شوید. بدون شک، در مسیر کسب آزادی مالی هر ریال ارزشمند است. در نتیجه، تا حد ممکن هزینه های خود را کاهش داده و بدون دلیل پول خود را خرج نکنید.

این نکته را به خاطر بسپارید که هدف شما کسب آزادی مالی است و قصد ندارید به دیگران در کسب این هدف کمک کنید. در واقع، هر ریالی که پس انداز کرده اید، همان ریالی است که کسب کرده اید.

برای آغاز مسیر کسب آزادی مالی باید اندکی در طرز فکر خود تغییر ایجاد کنید. برنامه بودجه ای دقیق و با تمام جزیئات تهیه کنید. باید تفاوت میان درآمدها و هزینه ها را مشخص کنید. هیچ هدف بزرگی تا زمانی که دست یافتنی محسوب نشود، ارزشی ندارد. پس، برای تحقق اهداف خود جدول زمان بندی تهیه کنید. دنبال کردن جریان سرمایه و اهداف کوچکی که محقق شده اند، انگیزه لازم برای ادامه مسیر را به شما می دهند.

به برنامه و طرح خود پایبند باشید. مسلما در طول زندگی همواره رویدادها و شرایط پیش بینی نشده ای رخ می دهند، اما اجازه ندهید از مسیر کسب آزادی مالی دورتان کنند.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام