آیا بین راهبرد و تاکتیک در کسب و کار و بازاریابی تفاوتی وجود دارد؟ پاسخ مثبت است. می توان گفت تفاوتی بزرگ بین این دو مقوله وجود دارد. راهبرد و چگونگی استفاده از آن در کسب و کار و همچنین در رابطه با مشتری ها از اهمیت ویژه ای برای صاحبان کسب و کار برخوردار است. در حقیقت، موضوعات بسیاری حول محور راهبرد کسب و کار و بازاریابی در گردش هستند.

در مقابل، تاکتیک اقدامی است که از آن برای انجام کاری در لحظه و یا یک بازه زمانی کوتاه استفاده می شود و اگرچه ممکن است فروش بالایی را برای شما به همراه داشته باشد، اما لزوما در آینده و یا بلند مدت نمی توانید از آن استفاده کنید. در حقیقت، تاکتیک راه حلی موقتی برای دستیابی به آن چیزی است که مد نظر دارید. به عنوان مثال تاکتیک ممکن است استفاده از یک عنوان گمراه کننده باشد. این مساله می تواند در کوتاه مدت موجب جلب توجهات شود، اما تضمینی برای فروش بالا محسوب نمی شود. همچنین، استفاده از تاکتیک ممکن است موجب کسب درآمد شود، اما ثروتمند شدن را در پی نخواهد داشت.

البته این به معنای آن نیست که به بازاریابی بزرگ، فوق العاده و شگفت انگیزی نیازمند هستید بلکه باید راهبردی در پس اقدام هایی که انجام می دهید، وجود داشته باشد تا این احساس به مردم و مشتری ها منتقل شود که آن چه انجام می دهید، فریبکارانه و نادرست نیست. اگر این حس در مردم ایجاد شود می توان نتیجه گرفت بیش از آن که نگرشی راهبردی داشته اید، تاکتیکی عمل کرده اید.

راهبرد راه حلی بلند مدت محسوب می شود که بارها و بارها می توانید از آن در کسب و کار خود استفاده کنید. در حقیقت، راهبرد درباره آگاهی از دلایل و چرایی موجود در پشت اقدام هایی است که انجام می دهید. به بیان دیگر، راهبرد چرایی چگونگی فعالیت هایی است که در کسب و کار خود انجام می دهید. با به کارگیری راهبردهای مناسب بخش های مختلف کسب و کار عملکرد بهتری داشته و برای شما، کارمندان و کل کسب و کار همه چیز روان تر و راحت تر صورت می گیرد.

همه ما دوست داریم تا در زمینه کاری خود بهترین و نفر نخست باشیم، اما به نوعی می توان عدد یک در کسب و کار و بازاریابی را عددی نامناسب عنوان کرد. تصور کنید بسیاری از صاحبان کسب و کار تنها از یک پیام بازاریابی استفاده کرده و یا تنها به یک رسانه برای گسترش پیام خود وابسته باشند. بی تردید، این راهبردی غیر معقول محسوب می شود.

به عنوان مثال، فردی را تصور کنید که تنها از اینترنت برای انجام کسب و کار خود شامل دریافت سفارش، فروش محصولات و ... استفاده می کند. اگر سرورهای این شرکت هنگام انجام معامله ای بزرگ دچار اختلال شوند چه رخ خواهد داد؟ اگر راهبردهای بازاریابی آنلاین اثرگذار نباشند چه رخ خواهد داد؟ بی تردید، در این شرایط هیچ مسیر بازگشتی برای صاحب کسب و کار باقی نمانده و با چالش هایی جدی مواجه می شود.

راهبرد بازاریابی موضوعی است که بدون در نظر گرفتن نوع کسب و کاری که به آن مشغول هستید باید مد نظر قرار دهید. برنامه ریزی، ارتقا، اقدام، آگاهی از موارد مورد نیاز، مواردی که باید به آنها رسیدگی شود و گام های بعدی همگی مواردی هستند که در راهبرد لحاظ می شوند. تمامی آنها مواردی هستند که قصد دارید برای رشد کسب و کار خود در بلند مدت مد نظر قرار دهید.

بازاریابی به عنوان یک قاعده کلی، موضوعی بسیار راهبردی محسوب می شود. برخی از مردم از تاکتیک هایی ویژه در راهبرد بازاریابی خود استفاده می کنند. تاکتیک اقدامی مشخص بوده که برای دستیابی به هدفی مشخص استفاده می شود. موارد مختلفی وجود دارند که به صورت تاکتیکی می توان آنها را انجام داد. اما این تاکتیک ها برای مدتی کارآمد بوده و یا تنها یک بار می توان از آنها استفاده کرد.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار

  چه | راهبرد | هایی | در | برابر | تاکتیک | در | کسب | و | کاروجود | دارد.