راه‌کارهایی مفید که به شما کمک می‌کنند احتمال پیروزی در رقابت‌های تبلیغاتی را به حداکثر رسانده و تا آنجا که ممکن است کمتر خرج کنید

اغلب کسب و کارهای کوچک بودجه‌های کمی دارند و این یعنی باید حساب هر یک دلاری را که درمی‌آورید داشته باشید. این ۱۰ راه را بخوانید و دیدتان را برای یک برنامه‌ریزی جدید تغییر دهید.

۱٫ در قدم اول نوع تبلیغات‌تان را از حالت تک بعدی خارج کرده و آن را به همین شیوه‌های متداول محدود نکنید. ‌با این‌که تولید و گسترش تبلیغات هزینه‌بردار است اما هنوز راه‌هایی وجود دارد که محصول‌تان را در معرض دید مشتریان احتمالی قرار دهید، بدون این‌که نیازی به پرداخت هزینه اضافی باشد. کمترین هزینه‌ای که متحمل می‌شوید سفارش منبع کافی برای تامین، چاپ و توزیع خواهد بود که البته کم هم نیست. وقتی به تقاضاهای مشتریان پاسخ می‌دهید یک بسته تبلیغاتی هم ضمیمه ایمیل‌تان کنید. این کار در وهله اول به مشتری یادآوری می‌کند که به چه دلیل تصمیم گرفته با شما معامله کند و پیام اصلی شرکت‌تان را تقویت می‌کند.

تبلیغات‌تان را برای بخش‌های داخلی دیگر شرکت خود مثل بخش مهندسی، تولید، فروش، خدمات مشتری، تحقیق و توسعه پخش کنید تا آن‌ها را هم نسبت به آخرین فعالیت‌های بازاریابی و تبلیغاتی خود آگاه کنید. مطمئن شوید که فروشندگان‌تان به اندازه کافی منبع چاپی برای عرضه تبلیغات در اختیار داشته باشند. باید تشویق‌شان کنید که تمام تمرکزشان روی کار باشد و حداقل یکی از تبلیغات را ضمیمه هر ایمیل یا فروش دستی کنند.

با اضافه‌کردن مشخصات فنی و اطلاعات فروش بیشتر به پشت برگه آگهی چاپی می‌توانید تبلیغات‌تان را تبدیل به یک شناسنامه کامل اطلاعات محصول کنید. این کار براحتی هزینه طرح‌های جدید و پرخرج را از بنیاد حذف می‌کند. در کل مشتریان احتمالی وقتی تبلیغات به این شکل را می‌بینند حس بهتری دارند. هم به شما اعتماد می‌کنند و هم پیام‌تان را مستقیم دریافت می‌کنند.

اگر قبلا به همین شیوه یک سری تبلیغات کرده‌اید حالا می‌توانید با تجدید چاپ تعداد محدودی از همان آگهی‌های پیشین بروشورهای متنوع طراحی کنید. این کار هم مشتریان پیشین‌تان را حفظ می‌کند و برای‌شان شما هنوز همان نام تجاری قدیمی هستید و هم زمان و هزینه کمتری برای‌تان دارد.

اگر تبلیغات‌تان حامل پیام‌ها و اطلاعات ارزشمند و به دردبخوری باشند می‌توانید آن‌ها را به عنوان منابع اطلاعاتی مفید با موضوع آزاد برای شرکت‌ها و فروشگاه‌هایی که در صنعت شما همکاری می‌کنند بفرستید.

از همان آگهی‌های پیشین‌تان می‌توانید بارها و بارها استفاده کنید. هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده‌اید و هم در طی این فرآیند خودتان را بیش از پیش به همگان شناسانده‌اید.

۲٫ اگر می‌بینید یکی از راه‌ها جواب داد، همان را ادامه بدهید. بسیاری از بازاریاب‌ها تبلیغات گذشته‌شان را اسقاط می‌کنند و چون برای‌شان تکراری شده است. سراغ طراحی‌ها و تبلیغات جدید می‌روند. این واقعا وقت تلف‌کردن است. اگر می‌بینید روش تبلیغ‌تان هنوز دقیق و مؤثر است پس چرا ریسک یک شروع جدید را می‌پذیرید؟ تا زمانی که مشتریان‌تان را از طریق همین روش تبلیغی جذب می‌کنید پس دیگر حتی یک تکان کوچک هم ممکن است همه چیز را خراب کند.

نتیجه گرفتن از یک تبلیغ چقدر طول می‌کشد؟ یک شرکت امریکایی که در سال ۱۹۶۶ تاسیس شده بود، بیش از ۴۱ بار در یک مجله واحد برای توزیع غربال‌هایش تبلیغ کرد. بعد از یازده سال هنوز قریب به تمام مشتریانش از طریق همان آگهی به او سفارش می‌دادند.

اگر می‌بینید تبلیغ‌تان هنوز هم قدرت فروش دارد اصلا برای به روز کردنش نیازی نیست آن را دور بیندازید و از ابتدا شروع کنید. فقط کافی‌ست کمی تاریخ‌ها را تغییر دهید تا به نظر منقضی نباشند. درست است که ظاهرش برای مدیر و کل شرکت ممکن است خسته‌کننده و یکنواخت باشد اما بازی که نیست. در ازای‌اش پول بیشتری در می‌آورید.

۳٫ خودتان را بیش از آن‌چه که هستید، نشان ندهید. یکی از عجیب‌ترین و صد البته بدترین اتفاق‌هایی که برای برخی کارفرمایان می‌افتد این است که وقتی چند تومان بودجه بیشتر برای تبلیغات می‌گیرند و همزمان بروشورهای طلایی برجسته، رنگی و لوکس با کیفیت‌های بالای شرکت‌های بزرگ را می‌بینند و با خود می‌گویند: «ببین به این می‌گویند تبلیغات! چرا ما مثل این‌ها نباشیم؟» همین ابتدای یک اشتباه بزرگ است. ظاهر، لحن و تصویر هر آگهی باید با نوع محصول و بازار مورد نظرش مطابقت داشته باشد، نه با آن‌چه شرکت‌های دیگر منتشر می‌کنند. این تبلیغ شرکت شماست و آن هم تبلیغ یک جای دیگر.

تولید و انتشار آگهی‌هایی که خیلی سطح بالاتر از واقعیت محصول و هدف شرکت تولیدکننده‌اش باشد اتلاف مطلق هزینه است. حتی گاهی زیان‌آور هم می‌شود. مشتریان احتمالی‌تان با دیدن این همه مبالغه متعجب شده و تردید می‌کنند که آیا شما اصلا نیازهای بازار موردنظر و مشتریان‌تان را می‌شناسید یا خیر.

۴٫ از بروشورهای «چند بخشی» استفاده کنید. یکی از مشکلات رایج در تبلیغات چگونگی ترویج و توزیع یک محصول به بازارهای کوچک و مختلف است. هر بازاری نیازهای خودش را دارد و به دلایل خاصی به سمت خرید یک محصول گرایش پیدا می‌کند. اما با توجه به بودجه‌ای که در اختیار دارید، تقریبا غیرممکن است که بتوان برای هر کدام از این بازارها آگهی مجزایی طراحی کرد.

راه حل این مساله در بروشورهای چند بخشی است. چند بخشی یعنی در واقع یک بروشور با بخش‌های مجزا که نیاز‌های بازارهای مختلف را پوشش می‌دهد. اما در نهایت تمام بخش‌ها، صرف‌نظر از مخاطب، مرتبط هستند و حاوی یک پیام واحد. تنها بخش‌های معدودی مثل مزایای محصول برای شخص استفاده‌کننده یا کاربردهای دیگر آن باید برای مخاطبان مشخصی طراحی شوند. در این طرح، بخش‌های استاندارد همان‌طور ثابت باقی می‌مانند اما قسمت‌های جدید را می‌توان با حروفچینی متفاوت و قابل جدا کردن به نوعی طراحی کرد که هر قسمت را بتوان در صورت لزوم برای بازار و مشتری مخصوص خودش جدا کرد. با این کار در واقع شما یک بروشور چند منظوره تهیه کرده‌اید که به ظاهر یکی است اما با طراحی متفاوتش هم نیازهای مختلف را پوشش داده و هم در وقت و هزینه بسیار صرفه‌جویی کرده است.

۵٫ از مقالات چاپ شده به عنوان آگهی مکمل استفاده کنید. دفتر مدیران بازاریابی دائم از طریق همین تبلیغات غیرمستقیم بمباران از مشتری می‌شوند. مهندسان برای فهمیدن برخی از ویژگی‌های فنی کوچک به جزئیات بسیار دقیقی در برگه اطلاعات نیاز دارند. فرمول کلی این است که نمایندگان فروش هر شرکتی دوست دارند بروشورهای تبلیغاتی مطابق میل و ادبیات آن‌ها طراحی شده باشند. برای اجرای چنین طرحی نه زمان کافی در اختیار دارید و نه بودجه اضافی.

راه حل این است که از هر کدام از این متخصصان بخواهید به جای این‌که از بسته‌های نرم‌افزاری فنی یا خیلی تخصصی استفاده کنند، هرکدام با توجه به تخصص خود یک مقاله درباره موضوعی که می‌خواهد برایش تبلیغ کند بنویسد. شما هم موظفید مقالات را در مجله مناسب که در معرض دید خوانندگان زیادی است چاپ کنید. این مقالات و نوشته‌ها هم ارزش علمی بیشتری دارند و هم اعتبارش برای اهل مطالعه غیر قابل مقایسه با تبلیغات معمولی است و البته از همه مهم‌تر برای‌تان یک تبلیغ رایگان اما بسیار مفید می‌شود.

۶٫ دنبال جایگزین‌های ارزان قیمت‌تری برای نسل پیش‌روی تبلیغات باشید. معیار بسیاری از شرکت‌های کوچک برای یک تبلیغ مؤثر تنها تعداد بنرها و تابلوهایی است که نام یک شرکت تجاری روی آن درج شده است. این تفکر بیشتر به فکر یک بخت و اقبال یک باره است تا یک شناخت ریشه‌ای بر پایه اعتماد مشتری.

به جای بنرهای بزرگ در سطح شهر یا تبلیغات رسانه‌ای در رادیو و تلویزیون می‌توانید تمام این‌ها را در وب‌سایت‌تان هم منعکس کنید. فقط کافی‌ست یک عبارت مخصوص به خودتان داشته باشید که همه جا شما را با آن عبارت یا کلمه بشناسند. دیگر تعدد تبلیغات در این عصر جایی ندارد. خلاقیت است که حرف اول را می‌زند.

۷٫ پول‌تان را خرج استعدادهای به ظاهر خلاق اما بیهوده نکنید. کمی با خودتان فکر کنید. می‌توانید با یک دو-دوتا چهارتای ساده مشاوران و بازاریابان معتبری را استخدام کنید که حقوق‌شان با بودجه شما سازگار است.

مثلا دستمزد عکاسان تبلیغاتی حرفه‌ای و رده بالا دست‌کم روزی هزار دلار است. خب چنین خرجی برای تبلیغات شرکت‌های کلان که این هزینه را به راحتی دوباره به دست می‌آورند مناسب است. اما پرداخت چنین مبلغی به یک کارمند خبرنامه یا یک تبلیغ (از هر نوعی) برای تجارت‌های کوچک خودکشی است. آن‌قدر عکاس‌های خوب و شایسته وجود دارند که با هزینه کم هم می‌توانند یک عکس تبلیغاتی خیلی خوب و شیک بگیرند. اصلا چه ایرادی دارد اگر سیاه و سفید باشد؟

وقتی بدون در نظر گرفتن بودجه کار مشاور، نویسنده، هنرمند، عکاس، مدل و از این دست کارمندان را استخدام می‌کنید باید فکر پرداخت حقوق‌شان هم باشید. از نظر من که اصلا کار عاقلانه‌ای نیست.

۸٫ بسیاری از کارها را خودتان هم می‌توانید انجام بدهید. کارهایی مثل انتشار و توزیع مطبوعاتی آگهی‌ها یا طراحی صفحات کارهایی هستند که خودتان در منزل خیلی راحت‌تر می‌توانید انجام‌شان بدهید تا دیگران در دفتر کار. هم از نظر مالی صرفه‌جویی کرده‌اید و هم از نظر زمانی. آژانس‌ها و مشاوران گران‌قیمت را بگذارید برای زمانی که واقعا به تخصص‌شان احتیاج دارید. برای کسانی پول کلان خرج کنید که کارشان را هیچ‌کس به جز خودشان نمی‌تواند انجام بدهد.

اگر مدیر بازاریابی یا دستیار ندارید، یک معاون اداری تمام وقت یا حتی پاره وقت استخدام کنید که به کارهای جزئی شرکت رسیدگی کند. این کارهای جزئی می‌تواند حتی شامل کمک در کارهای مدیریتی هم باشد. این راه حل به مراتب اقتصادی‌تر از این است که برای هر قسمت به یک متخصص کار بدهید که در آن بخش مورد نظر از نیمی از توانایی‌هایش هم بهره نبرد.

۹٫ از فضای موجود حداکثر استفاده را ببرید. اغلب می‌توانید از عکس‌ها، صفحه آرایی‌ها و حتی تصاویر تبلیغات دیگرتان در جای دیگری استفاده کنید که حداقل از هزینه‌های اضافی بکاهید. برای مثال می‌توانید از عکس استفاده شده در تبلیغ شرکت‌تان به عنوان مقدمه گزارش سالانه استفاده کنید.

حتی می‌شود از عناوین، تصاویر و جملاتی که پیش‌تر برای پروژه‌های پیشین رد شده‌اند و مورد استفاده قرار نگرفتند به نحوی در تبلیغات و آگهی‌های آتی استفاده کنید.

۱۰٫ پول فروشندگان را به موقع بپردازید. می‌پرسید چرا؟ چون وقتی پول‌ها را به موقع پرداخت می‌کنید اولا جریمه‌ای بابت تأخیر پرداخت نمی‌کنید؛ ثانیا فروشندگان گاهی در ازای دریافت به موقع پول‌شان تخفیف‌های خوبی می‌دهند. همین تخفیف‌های خرده‌ریز هستند که باعث صرفه‌جویی و سازگاری با بودجه‌های معین می‌شوند. در آخر هم پرداخت‌های به موقع باعث جلب اعتماد فروشندگان شده و در نتیجه آن‌ها را تشویق می‌کند که در معاملات آینده خدمات‌رسانی بهتری برای شرکت شما ارائه دهند.

  خلاقیت

  هاوژین قربانی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | منابع و اسناد کسب و کار | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل | اخبار کسب و کار و اقتصادی | ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران | دانستنی‌های مهم بازرگانی | فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | خواندنی‌های مکمل کسب و کار | فنون ارتقای شغلی و افزایش حقوق | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

  ۱۰ | راه | برای | خلاقیت | در | صرفه‌جویی | مالی | در | تبلیغات