بنرهای تبلیغاتی تبلیغات را در وب سایتهای خاص نمایش می دهند و معمولا بر اساس CPM (cost per thousand views)فروخته می شوند. البته مساله ای که درباره بنرهای تبلیغاتی وجود دارد اینست که زمانی که تبلیغ به نمایش در می آید (اصطلاحا load می شود) کاربر ممکن است به دلیل شلوغ بودن یا درهم ریختگی صفحه، یا محل بنر در صفحه و یا اینکه علاقمند به موضوع بنر تبلیغاتی نیست، آن را مشاهده نکند. این یک واقعیت است که بسیاری از کاربران عمدا از نگاه کردن به محل هایی که در آنها تبلیغات می شود اجتناب می کنند.
در حال حاضر برای رفع مشکل فوق، استفاده از ویدئو و ویجت ها (ویجت ها برنامه های کاربردی کوچکی که می توان از آنها مستقیماً بر روی صفحه اصلی استفاده کرد) برای نمایش تبلیغات و افزایش درگیری و تعامل همزمان روز به روز در حال افزایش است. این شکل بنرهای تبلیغاتی، بسیار اثرگذارتر از روش های ساده گرافیکی قدیمی هستند.
نکات کلیدی برای موفقیت در استفاده از بنر های تبلیغاتی عبارتند از:
1- بنر باید در نیمه بالایی صفحه * باشد و حتی الامکان در جایی که امکان دید بیشتری دارد قرار گیرد.
2- حتی الامکان محل قرار دادن بنر باید از نظر محتوا با محتوای بنر همخوانی یا مشابهت داشته باشد.
3- همواره از یکی از پیامهای محرک به انجام عمل خاص مانند «نسخه آزمایشی رایگان»، «همین الان خرید کنید»، «عضو شوید» و مانند اینها استفاده کنید.
4- هرچه بنر بزرگتر باشد بیشتر نتیجه می گیرید. از شکل های بزرگتر و یا فرمتهای قطع کننده برای غلبه بر شلوغی محیط استفاده کنید.
همچنین برای مدیریت بهتر رسانه های متعدد، ابزارهایی وجود دارند که می توانند برای مورد استفاده قرار گیرند. این ابزارها ( که می توانید در وب سایت www.shoutlet.com با یکی از آنها آشنا شوید) امکان مدیریت تبلیغات، محتواها، ویدئوهای شرکت را در شبکه های اجتماعی و وب سایتهایی که فضاهای تبلیغاتی آنها خریداری شده فراهم می آورند.
بازاریابی موتورهای جستجو (Search Engine Marketing (SEM
موتورهای جستجو یکی از معمول ترین راههای افراد برای یافتن اطلاعات و محصولات مورد نظر می باشد. گوگل موتور جستجوی برتر در میان موتورهای جستجو است. ولی شگفت انگیز است که با توجه به افزایش استفاده از ویدئو برای نمایش، ارتباط و بازاریابی، یوتیوب رتبه دوم موتورهای جستجو را در جهان به خود اختصاص داده است. این به این دلیل است که بازاریابی مبتنی بر جستجو (search marketing) یا تبلیغات مبتنی بر پرداخت به ازای هر کلیک (pay-per-click advertising) برای شرکتها بسیار جذاب شده است.
تبلیغات مبتنی بر موتورهای جستجو (مانند Google AdWords )، به این دلیل جذابیت یافته است که هزینه پرداختی بر مبنای عملی خاص مانند کلیک می باشد و این به معنای آنست که کاربر واقعا تبلیغ را دیده است و ثانیا آن را برای تعامل انتخاب کرده است.
در مجموع، تبلیغات مبتنی بر جستجو سریع، قابل تعامل و موثر است.
بهینه سازی برای موتورهای جستجو (Search Engine Optimization (SEO
SEO، فرایندی است برای بهبود حجم مراجعه به وب سایت از طریق مرورگرهایی مانند گوگل و یاهو. همانطور که اشاره شد، گوگل برترین موتور جستجوی جهان است. جستجی گوگل به شدت هدفمند است و از آدرس IP برای ارائه نتایج دارای ربط بیشتر (بر اساس موقعیت جغرافیایی) استفاده می کند. برای یک وب سایت، ظاهر شدن در صفحه اول نتایج جستجو ایده آل است. اما بر خلاف جستجوهای با پرداخت به ازای هر کلیک یا موارد مشابه آن که به ازای قیمت معین، محل تبلیغ را مشخص می کرد، در اینجا هیچ تضمینی برای محل وب سایت در جستجوهای طبیعی وجود ندارد. در واقع، عوامل مختلفی برای تاثیر بر محل جایگیری وب سایتها در جستجوهای طبیعی وجود دارد: محبوبیت،
محتوا و ساختار.
محبوبیت
گوگل تکیه زیادی به لینکها می نماید تا تعیین کند کدام سایتها معتبر و دارای منبع مرتبط هستند و کدام نیستند. گوگل از شاخصی به نام Rank Page استفاده می کند تا رابطه مند بودن سایتها را بر اساس لینک هایی که به هر سایت صورت می گیرد تعیین کند. برای این منظور، گوگل از الگوریتمی برای تعیین ارزش نسبی و در نتیجه وزن دهی به لینکها استفاده می کند. لینکهایی که از سایتهای همکار، وبلاگها، سایتهای اجتماعی مانند LinkedIn و ویکی پدیا صورت می گیرد. ابزار مناسبی برای افزایش رتبه صفحه وب سایت (Rank Page) است. نکته مهم اینست که این کار به آرامی و بر اساس استراتژی مشخص صورت گیرد و از اقداماتی که سبب دریافت نتایج ضعیف می شود خودداری گردد.
محتوا
موتورهای جستجو، به محتواهای مناسب بسیار علاقمند هستند. اگر شما مجموعه ای از کلیدواژه های مورد نظر را به دقت در بالای صفحه قرار داده باشید و از این کلیدواژه ها به مراتب استفاده کرده باشید و بر صفحات فرود (landing pages: صفحه ای است شامل دقیقا همان چیزی که کاربران می خواهند، و یا چیزی که دقیقا به دنبال آن هستند) تاکید داشته باشید، این برای موتور های جستجو در افزایش رنکینگ وب سایت شما موثر خواهد بود. موقعیت و میزان کلمات کلیدی به عنوان مولفه های اهمیت شناخته می شوند. استراتژی های SEO، تعادل مناسبی بین ارائه یک تجربه مثبت به کاربر و ارائه اطلاعات کافی برقرار می کند تا موتورهای جستجو رتبه بالاتری به سایت اختصاص دهند.
ساختار
ساختار سایت شامل ساختار کدها و لینکها در تسهیل دسترسی موتورهای جستجو به محتوا بسیار موثرند. موتورهای جستجو به لینکها علاقه زیادی دارند؛ بنابراین استفاده از کلیدواژه های قوی در متن، تدبیر مناسبی برای SEO می باشد. همچنین از فناوری هایی مانند جاوااسکریپت و فلش که بر سر راه موتورهای جستجو قرار می گیرند خودداری کنید.
بازاریابی ایمیلی
حتی با توجه به شهرت کم، شلوغی میل باکس و خستگی و کارکرد بیش از حد کاربر، هنوز هم بازاریابی ایمیلی به عنوان یک ابزار مناسب مطرح است(البته چنانچه مبتنی بر اجازه باشد). اجازه یک کلید است: لیستهای خرید، ارسال کورکورانه ایمیل یا ارائه هر نوع محتوای ناخوشایند کارایی ندارد. در نتیجه، تدوین یک برنامه قوی opt-in (ایمیل های opt-in صرفا برای کاربرانی فرستاده می شوند که خواستار اطلاعات ارسالی وب سایت هستند)، باید هسته مرکزی هر برنامه بلندمدت بازاریابی باشد. چه چیزی باعث می شود یک کاربر متقاعد به ارائه اطلاعات ایمیل خود به وب سایت گردد؟ مواردی مانند تعهد به ارائه اطلاعات مفید و منظم، شانس برنده شدن در یک قرعه کشی یا ارسال اطلاعیه های تخفیف یا فروش فوق العاده یا اشتراک در خبرنامه های ایمیلی می توانند مشوق هایی برای دریافت آدرس ایمیل کاربران باشند. در نتیجه اقدامات انجام شده توسط شرکتها، در حال حاضر، روند رو به رشدی در استفاده از ایمیل برای بازاریابی رفتاری وجود دارد.
مساله مهم اینجاست که به کاربران کنترل اینکه چه زمانی با آنان ارتباط برقرار خواهید کرد داده شود و اجازه انتخاب محتوای مورد نیازشان داده شود و نیز به آنان توان مدیریت رابطه با وب سایت محول شود.
نکات کلیدی در ارسال موفقیت آمیز ایمیل شخصی سازی، ارتباط و کنترل کاربر است. تمام این موارد ارتباط خوشایند و بلندمدتی برای طرفین به دنبال خواهندداشت.

* : منظور از نیمه بالایی صفحه وب، بخشی از صفحه است که بدون اسکرول کردن قابل دیدن باشد. البته اندازه این منطقه بستگی به اندازه نمایشگر کاربر و تنظیمات مرورگر اینترنتی دارد.

  کانون ایران نوین

  هاوژین قربانی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | ویژه کارآفرینان و مدیران | اخبار کسب و کار و اقتصادی | اخبار دانش و فن‌آوری | مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات | مهارت‌های ضروری مدیران

   | ابزارهای | تبلیغاتی | وب | سایتها