وفاداری مشتری بزرگترین دستاوردی است که بدون در نظر گرفتن اندازه و دامنه فعالیت‌های کسب و کارهای مختلف می تواند بسیار مفید باشد زیرا آسان‌ترین و مقرون به صرفه‌ترین گزینه برای صرف هزینه‌های بیشتر حفظ مشتری‌های فعلی به جای تلاش برای یافتن مشتری‌های جدید است. اگر قادر باشید تا مجموعه‌ای از مشتری‌ها را برای استفاده از خدمات و کالاهایی که ارائه می کنید، حفظ کنید، نه تنها منبع کسب درآمد خود را تثبیت می کنید، بلکه چارچوبی را برای یافتن مشتری‌های بالقوه دیگر در اختیار خواهید داشت.

سه عامل کلیدی وجود دارند که می توانند رضایت مشتری‌ها را جلب کرده و وفاداری آنها به شما را افزایش دهند. در ادامه این مطلب آنها را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

ارتباط

باید ارتباط سازنده‌ای با مشتری‌های خود داشته باشید تا از نقطه نظرات آنها نسبت به فعالیت‌های کسب و کار خود آگاه بوده و اطمینان حاصل کنید که شما را به خاطر خواهند داشت. همواره بازخورد مشتری‌های خود را مورد توجه قرار داده و با استفاده از نظرات ارائه شده، اقدام‌های لازم در راستای رسیدگی به آنها را انجام دهید. از طریق ایمیل، تماس تلفنی یا ارسال نامه یا پیامک به نظرات ارائه شده از سوی مشتری‌ها پاسخ دهید و بازخورد آنها در قبال هر اقدامی که انجام می دهید را جویا شوید.

ارائه انتقادات و شکایات این فرصت را برای شما فراهم می کند تا به بررسی مشکلات و برطرف کردن آنها پرداخته و اعتماد مشتری‌ها را بار دیگر کسب کنید. از این طریق، در سطحی عاطفی نیز با مشتری خود ارتباط برقرار می کنید. در حقیقت، با ارائه راه حل مشکل ایجاد شده برای مشتری‌ها، تمایل خود برای آگاهی از کاستی‌ها و مشکلات و حصول اطمینان از این که بار دیگر تکرار نخواهند شد را نشان داده و تجربه مثبتی از ارتباط با شما برای مشتری‌ها رقم می خورد.

قیمت‌ها

قیمت بخش اصلی و عامل کلیدی در وفاداری مشتری‌ها به کسب و کار شما محسوب می شود. این مساله زمانی که دنیای رقابتی امروز و گسترش دامنه فعالیت کسب و کارها به هر نقطه جهان به واسطه استفاده از اینترنت را در نظر بگیریم، بیش از پیش اهمیت خود را نشان می دهد.

اطمینان حاصل کنید که همواره قیمت‌های کالا و خدمات خود را در رقابت با رقبای خود نگه می دارید. البته اگر کسب و کار شما محصولات مختلفی را ارائه می کند، نیازی نیست حتما قیمت‌های خود را با شرکت‌های دیگر هماهنگ کنید، بلکه باید دلیلی را به مشتری‌ها برای استفاده از محصولاتتان به جای نمونه‌های مشابه شرکتی دیگر که ارزان‌تر هستند، ارائه کنید.

پیشنهادهای ویژه

یکی از گزینه‌های کارآمد برای حفظ مشتری‌های خود ایجاد احساس خاص و ویژه بودن در آنها است که می توانید از طریق ارائه پیشنهادهایی انحصاری حاصل شود. اگر احساس منحصر به فرد بودن را از طریق ارائه تخفیف‌های ویژه و یا ارتقا محصول در مشتری‌های خود ایجاد کنید، نه تنها در خاطر آنها باقی خواهید ماند، بلکه حس استفاده از محصولات شما به جای محصولات شرکتی دیگر را نیز در آنها ایجاد می کنید. ارائه پیشنهادهای ویژه نه تنها وفاداری مشتری‌های شما را افزایش می دهد، بلکه می تواند به معرفی شما از سوی آنها به مشتری‌های بالقوه دیگر منجر شود.

در دنیای رقابتی امروز برای جلوگیری از کاهش مشتری‌ها و تداوم استفاده از کالاها و خدماتی که ارائه می کنید باید تمرکز خود را بر رضایت و شادی مشتری معطوف کرده و ایده‌هایی نوآورانه را به کار بگیرید تا نسبت به کسب و کارتان وفادار باقی بمانند.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  مهارت‌های بازاریابی و فروش | مهارت‌های روابط عمومی و تبلیغات

  ما | چگونه | می | توانیم | وفاداری | مشتری‌ها | را | نسبت | به | خودحفظ | نماییم؟