۷ اشتباه معمول کارآفرینان در نامگذاری

نامگذاری یک  کسب و کار میتواند یکی از حیاتی ترین پایه های رشد اتی آن باشد در حقیقت نامگذاری میتواند فلسفه و دیدگاه صاحب ایده را به مشتریانش منتقل کند و در صورتی که از اصول درست پیروی کند از اشتباهات رایج کارآفرینان دوری کند یمتواند بسیار موثر باشد .یک نام مناسب هزینه های بازار یابی و  توسعه برند را کاهش میدهد و سرمایه گذاران را برای سرمایه گذاری ترغیب میکند .در واقع نامگذاری مناسب بلند مدت ترین سرمایه گذاری است که شما در شرکتتان انجام میدهید.در ادامه ۷ اشتباه معمول  کارآفرینان در انتخاب نام تجاری کسب و کارشان را معرفی میکنیم . شما با دوری از این اشتباهات میتوانید نام تجاری ماندگاری را برای خود تهیه کنید .

 

اشتباه اول: شما فکر میکنید  نام تجاری تان باید با نام دامنه اینترنتی که آزاد است یکی باشد.

بسیاری از کارآفرینان مخصوصا آنهایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فعالند فکر میکنند که حتما باید نام تجاری شان را بر اساس نام دامنه هایی که امکان خرید آنها را دارند  انتخاب کنند . در صورتیکه   نام تجاری میتواند ترکیبی از نام دلخواه شما و زمینه فعالیتتان باشد و  حتما نیازی نیست که دقیقا با آنچه شما میخواهید یکی باشد . به عنوان مثال شما با افزودن حوزه فعالیتی و یا مشخصه کار خود به دامنه میتوانید آن را ثبت کنید .

اشتباه دوم : برای تازه بودن نام تجاری تان سعی میکنید نام های نامانوس انتخاب کنید .

این یک اشتباه بسیار معمول است که  کارآفرینان مرتکب آن میشوند و دلیل آن هم دو موضوع است اول اینکه نام مورد نظر کارآفرینان قبلا رزرو شده است و این موجب میشود نتوانند با قیمت پایه آنها را تهیه کنند .دوم اینکه این افراد سعی میکنند برای داشتن نام تازه و بکر از کلمات نامانوس و ناآشنا بهره ببرند .نکته این است که ، این نام ها آن طور که توسط  طراح آنها تلفظ میشود در دهان مردم بیان نمیشود و این منجر به هزینه بالا برای ماندگاری برند و در نهایت شکست آن میگردد .  علاوه بر این   نرم افزار های تشخیص صوت نیمتوانند  کلمات نامانوس را تشخیص دهند و این منجر به هزینه های  اضافی میگردد.

اشتباه سوم : استفاده از پسوند های دامنه  مبهم برای شکل دادن نام تجاری

اخیرا نمونه هایی از پسوند های نام تجاری ایجاد شده است که با شکستن یک کلمه و ایجاد یک نقطه و دو حرف آخر کلمه میتوان یک دامنه را ثبت نمود  مانند Copio.us با استفاده از این روش میتواند نام تجاری Copious را به صورت دامنه درآورد . اما مسئله این است که بسیاری از کاربران در موارد مواجه شدن با این نوع دامنه ها به دلیل نگرانی های امنیتی  از آنها استفاده نمیکنند .بنابر این باید مراقب این نوع استفاده در شرایط فعلی باشید.

اشتباه چهارم :نام تجاری را انتخاب کرده اید که  حوزه کاری محدودی دارد

انتخاب نام تجاری خاص موجب محدود شدن فعالیت های شما در آینده میشود . به عنوان مثال تصور کنید اگر سایت آمازون  به جای دامنه Amazon.com یک نام تجاری مثل bookstore.com را انتخاب کرده بود الان مجبور بود تنها در حوزه فروشگاه کتاب فعالیت کند و این امر موجب میشد تا نتواند کسب وکارش را توسعه دهد .یک نمونه ایرانی از انتخاب نادرست نام تجاری شرکت تلوزیون پارس بود. این شرکت بعدها که توان مناسب برای ارائه محصولات گوناگون الکترونیکی را پیدا نمود با معضل  عدم پذیرش نام تجاری پارس برای این محصولات مواجه شد چرا که در ذهن مشتریان نام پارس با تلوزیون عجین شده بود .

 اشتباه پنجم : شما در نام تجاری تان علامت هایی دارید که تنها در زبان شما شناخته شده اند

در  زبان های مختلف علامات و نشانه هایی هستند که خاص آن زبانند مانند علامات فتحه و کسره که در زبان عربی  و فارسی وجود دارند و یا علامت اوملات که در زبان آلمانی به صورت دو نقطه روی حروف دیده میشود. باید مراقب باشید که درنام تجاری تان این نوع علامات وجود نداشته باشد چرا که همه کاربران شما به صفحه کلید هایی که این علامات را داشته باشد دسترسی ندارند . علاوه بر این به این موضوع دقت کنید که  نتایج جستجو در موتور های جستجو گر به صورت متن های سیاه و سفید نمایش داده میشوند پس خواندن نام تجاری شما نباید وابسته به رنگ یا طرح گرافیکی خاصی باشد  یا از فونت خاصی استفاده کرده باشید که قابل خواندن نباشد .

اشتباه ششم :شما یک نام بد آوا  اختراع میکنید

درموارد زیادی مشاهده  میشود که صاحبان استارتاپ ها از نام های ابداعی که معمولا ترکیبی از چند کلمه شناخته شده هستند برای ایجاد یک نام تجاری جدید استفاده میکنند. باید دقت کنید که نام تجاری  اختارع شده توسط شما آوای مناسبی داشته باشد و به خوبی بیان شود . بسیاری از نام های تجاری به دلیل آوای نامناسب در بین مردم جای خود را پیدا نمیکنند و محکوم به شکست می شوند .

اشتباه هفتم :از نام های مرموز و شک برانگیز استفاده میکنید  

بعضی از استارتاپ ها نام هایی را انتخاب میکنند که هیچ گونه پیش زمینه فکری در مورد فعالیتشان ارائه  نمیکند و حتی موجب ایجاد حس بی اعتمادی و بر انگیخته شدن شک نسبت به خود میشوند.استفاده از نام های تصادفی منجر به این مشکل میشود . در ایران به دلیل عدم آزاد بودن انتخاب نام کسب وکار در سازمان ثبت شرکت ها باید به این نکته دقت کنید که با استفاده از نام های تصادفی  موجب انتقال حس نامناسب به مشتریانتان نشوید .

  کارستان

  محمد رضا کرمپور فیروزی

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار | اخبار کسب و کار و اقتصادی | اخبار بانکی، مالی و مالیاتی

  نکته های مهم کارافرینی | نکته | ۷ اشتباه معمول کارآفرینان در نامگذاری