آسمان در عينك گوگل ابري است!

نوزاد انسان در مراحل اوليه، از طريق زبان دنياي اطراف خود را مزه مي‌كند و مي‌شناسد. چهار حس ديگر بعدتر شكل مي‌گيرند و درك انسان از جهان را كامل مي‌كنند. به مرور كلمات به كمك حواس پنج‌گانه مي‌آيند و اطلاعات ذهن انسان را بيشتر و پخته‌تر مي‌كنند. اطلاعاتي كه در قرن بيست و يك به شكل ديتا در مي‌آيد، روي سرورهاي كامپيوتري ذخيره مي‌شود و به كمك اينترنت در همه جاي دنيا به اشتراك گذاشته مي‌شود.
يكي از ابزارهاي گوگل، ابر شركتي كه به تكرار ثابت كرده است هيچ چيز حياتي‌تر از اطلاعات جامع نيست، عينك هوشمند است كه با تحليل هر تصويري كه از جلوي چشمتان مي‌گذرد، اطلاعاتي به نام واقعيت افزوده بر آنچه مي‌بينيد مي‌افزايد و هر لحظه با آنچه هركسي هر جاي دنيا مي‌بيند منطبق مي‌شود و به يك شكل واحد براي همه كاربرانش ارسال مي‌كند.
عينك گوگل در رده فناوري‌هاي پوشيدني طبقه‌بندي مي‌شود و در حقيقت يك نمايشگر سربند است كه واقعيت افزوده را از سرورهاي اطلاعاتي گوگل مي‌گيرد و به مخاطب منتقل مي‌كند. در واقعيت افزوده، اطلاعات معمولا به صورت بي‌درنگ به عناصر محيطي اضافه مي‌شوند. ساده‌ترين مثال براي واقعيت افزوده، اطلاعاتي

مشخصات فني شبيه به موبايل

است كه هنگام پخش مسابقات تلويزيوني به نمايش درمي‌آيد. فاصله نقطه ضربه آزاد با دروازه در بازي فوتبال كه با يك پيكان مشخص مي‌شود، نمونه‌اي از واقعيت افزوده به گزارش بازي است. گوگل گلس يك نمايشگر سربند تك چشمي است كه توسط يك منشور اطلاعات را روي چشم ديگر مخاطب مي‌تاباند.

مشخصات فني شبيه به موبايل
عينك هوشمند گوگل به دو گيگابايت حافظه رم، ۱۶گيگابايت حافظه ذخيره‌سازي و باتري ۲۱۰۰ميلي‌آمپر ساعتي مجهز شده است. اين عينك داراي اسپيكر داخلي و چند سنسور مختلف است.
از جمله سنسورهاي به‌كار رفته در اين عينك مي‌توان به ژيروسكوپ، شتاب‌سنج، سنجش نور، سنسور فاصله‌سنج اشاره كرد. اين عينك از طريق دستورات صوتي و تاچ‌پد روي دسته‌ كنترل مي‌شود. تصوير نيز روي لنز شفاف مقابل چشم كاربر تابانده مي‌شود.
تصوير نمايش داده شده داراي رزولوشن ۶۴۰ در ۳۶۰پيكسل است. عينك هوشمند گوگل همچنين داراي يك دوربين ۵ مگاپيكسلي است و از اتصالات واي-فاي و بلوتوث پشتيباني مي‌كند. اين دوربين قادر است ويدئو با رزولوشن ۷۲۰p ضبط كند.
زمان عرضه اين گجت پوشيدني اواخر سال جاري يا اوايل سال ۲۱۰۵ ميلادي خواهد بود. هنوز خبري از قيمت اين ابزار در دست نيست ولي گوگل تعداد مشخصي را به قيمت هزار و پانصد دلار به صورت محدود و غيرقابل انتقال در اختيار كاربران

گوگل تنها نيست

قرار داده است.

گوگل تنها نيست
البته بايد اشاره كرد كه شركت‌هاي سوني، توشيبا، هواوي، لنوو و بسياري ديگر از برند‌هاي معتبر جهان به دنبال عرضه عينك‌هاي هوشمند خود هستند. ولي آنچه مسلم است اين ابزار با اتكا به ابرهاي پردازشي شركت گوگل است كه به يك محصول منحصربفرد تبديل مي‌شود. برنامه‌هاي اين عينك همگي به‌صورت ابري و روي سرورهاي گوگل پردازش مي‌شوند.
امكاناتي كه براي اين عينك مي‌توان متصور شد با فيلم‌هاي علمي-تخيلي برابري مي‌كند. نام و اطلاعات بازيكنان فوتبال، منوي رستوران قبل از ورود، آدرس محلي كه در آن حاضر هستيد و مدت زمان انتظار براي مترو را ببينيد. البته همه اينها از طريق اپليكشن‌هاي جانبي به گوگل گلاس افزوده مي‌شوند و شما متناسب با نيازهايتان اين ابزارها را دقيقا شبيه به تلفن همراه اندرويدي دريافت مي‌كنيد.
بلند پروازي‌هاي طرح عملي شده گوگل آنقدر زياد است كه بسياري را نگران كرده است. نگراني منتقدان اين فناوري از اين است كه جهان‌بيني يكدست و واحد ارائه شده، توسط گوگل كنترل شود و اطلاعات را با سياست‌هاي مطبوع خودش طبقه‌بندي و منتشر كند. در عين حال اطلاعاتي كه به‌صورت مداوم از اطراف و احوال كاربر جمع‌آوري مي‌شود به نوعي ناقض و نافي حريم خصوصي است.

  کسب وکار

  Elnur Naghinezhad

  گلچین اخبار روز ایران و جهان | اخبار دانش و فن‌آوری

  کسب و کار | تکنولوژی | گوگل | عینک | آسمان