در تمام مراحل جست‌وجوی شغل باید به طور جدی سؤالات متعددی را در مورد مبحث حقوق، ارزش‌های اقتصادی و درآمد آینده در نظر داشته باشید.
به عنوان مثال، برای کارتان چه میزان دستمزد باید به شما پرداخت شود؟ چگونه می‌توانید ارزش خودتان را به بهترین شکل به کارفرما نشان دهید؟

بحث حقوق موضوعی است که کارفرمایان بهتر از افرادی که اســــــتـخدام می‌شوند در آن تخصص و مهارت دارند.

برای آشنایی با این موضوع به نکــــــاتی اشاره شـــــده اســــــت که در پی‌می‌آید:

 

بحث حقوق را به تجربیات گذشته خود بسط دهید

دستاوردهای خود را بشناسید، هنگام صحبت در مورد حقوق تجربیات گذشته خود را به عنوان راهکار وارد بحث کنید.

 

از آنچه می‌توانید ارائه دهید، فهرستی تهیه کنید

فهرستی از مهارت‌ها، توانایی‌ها، استعدادها و دانش خود تهیه کنید.

 آماده باشید تا بتوانید به کارفرما نشان دهید که چه قابلیت‌هایی را می‌توانید وارد شرکت او کنید.

برای تائید بیشتر لازم است برخی از مهارت‌ها و توانایی‌ها را در خود تقویت کنید.

 

ضرورت اشتغال این شغل به چه میزان است؟

دریابید به چه میزان برای کارفرما ارزشمند هستید و چقدر نیاز دارد که جایگاه مورد نظر را با داوطلب واجدشرایط پر کنند. این امر قدرت مذاکره بیشتری ایجاد می‌کند.

 

منتظر پیشنهاد باشید

صحبت در مورد حقوق را به زمانی موکول کنید که جایگاه مورد نظر به شما پیشنهاد گردد.

 

نسبت به شغل اشتیاق و علاقه نشان دهید

ابتدا مطمئن شوید که خواهان شغل‌اید بوده و به آن علاقه دارید، سپس کارفرما را متوجه کنید صرفاً در مورد حقوق دچار تردید هستید.

 

نیازهای شخصی خود را وارد بحث نکنید

هیچ‌گاه در مورد نیازهای اقتصادی خانواده‌تان یا هزینه زندگی بحث نکنید. این موارد بحث را از مسیر اصلی منحرف می‌کنند.

 

میزان حقوق مورد نظر را در ذهن داشته باشید

با سه گزینه پیشنهادی برای حقوق آماده باشید: پیشنهاد کف و حداقلی، پیشنهادی که لبخند بر لبانتان می‌آورد و پیشنهادی که آنقدر هیجان‌زده می‌شود که در پوست خود نمی‌گنجید.

بهتر است پیشنهادی بین رقم میانی و رقم بالایی ارائه دهید.

 

کارفرما هم بودجه‌ای در نظر دارد

به این نکته توجه کنید که اکثر کارفرمایان محــــدوده‌ای را در نظر دارند (بودجه‌ای برای شغل و جایگاه مورد نظر) و در واقع از کمترین میزان صحبت خود را شروع می‌کنند.

البته بدین معنا نیست که سعی دارند کمترین میزان ممکن را به جایگاه مورد نظر اختصاص دهند. چنانچه به دنبال داوطلب واجدشرایط باشند این فکر را نخواهند داشت.

 

حداقل حقوق مورد نظر خود را مشخص کنید

حداقل حقوق مورد نظرتان را برای گذراندن زندگی مشخص کنید. البته عاقلانه نیست که این میزان در مصاحبه مطــــرح گردد. صرفاً برای خودتان حداقل مورد نظر را مشخص کنید.

 

بگذارید ابتدا کارفرما موضوع حقوق را پیش بکشد

منتظر پیشنهاد طرف مقابل بمانید. اگر هم به طور مسـتقیم به بحث حقوق اشاره شد، بهتر است شما مستقیم سراغ موضوع نروید.

 به عنوان مثال: «پیشنهاد منطقی را می‌پذیرم.» اگر هم بحث حقوق زودتر از حداقل معمول عنوان شود، بهتر است بحث را با عباراتی مانند «در خصوص حقوق و مزایا محدودیتی ندارم و ترجیح می‌دهم ابتدا تجربیات خود را نشان دهم و اینکه چقدر می‌توانم برای شرکت مثمرثمر واقع گردم.» مدیریت کنید.

 

کارفرمایان بحث و گفت‌وگو را دوست دارند

توجه داشته باشید صحبت و گفت‌وگو درخصوص حقوق معمولاً مورد نظر کارفرمایان اسـت. این حس به آنان القاء می‌گردد که در انتخاب فرد مناسب برای جایگاه تصمیــــم‌گیری صحیحی داشته‌اند.

 

در مورد محدوده حقوق تحقیق کنید

پیش از آنکه وارد جلسه مصاحبه شوید نرخ و ارزش بازار را برای جایگاه خودتان بدانید و خود را برای مذاکره در مورد این رقم آماده کنید. محدوده حقوقی را در ذهن خود داشته باشید.

 

نقاط قوت و ضعف محدوده جغرافیایی خود را بشناسید

هنگامی که ارزش‌های خود را دنبال می‌کنید حتماً جایگاه و شغل‌های مشابه در شرکت‌های مشابه در محدوده جغرافیایی خود را نیز در نظر داشته باشید.

محدوده حقوق به طور چشمگیری از یک ناحیه و حتی شهری تا مناطق روستایی متفاوت است.

 

آماده معرفی خود به بازار باشید

بر دلایلی که با تکیه بر آنان باید به شما پیشنهاد دهند، تاکید کنید و در مقابل هرگونه دلیل مبنی بر عدم پیشنهاد را از بین ببرید.

 

خود را برای توضیح در مورد حقوق قبلیتان آماده کنید

چنانچه دستمزد قبلی شما بالا بوده است، شرایطی را فراهم آورید تا کارفرما بداند در جایگاه و شغل قبلی خود چــــــه کاری انجام داده‌اید.

 

استدلال و نظرات کارفرما را پیش‌بینی کنید

استدلال کارفرما را برای محدوده حقوقی مورد نظرتان پیش‌بینی کنید. به عنوان مثال: از عهده پرداخت مبلغ بیشتر برنمی‌آیند، تصور نمی‌کنند ارزش شما بیشتر باشد. بیاموزید چگونه می‌توانید بر این چالش‌ها غلبه کنید.

 

گفت‌وگو در مورد حقوق را به یک تجربه دوستانه مبدل کنید

گفت‌وگو در مورد حقوق را فرآیندی دلپذیر و شیرین در نظر بگیرید، نه بحث و مجادله. باید شرایطی فراهم آورید که کارفرما احساس کند شما و او در یک جهت قرار دارید و با کمک و همفکری یکدیگر سعی دریافتن راه‌حل و بستر مناسبی برای رفع نیازهای طرفین دارید. انتظار شرایط برنده- برنده را داشته باشید.

هرگونه شک و تردید مبنی بر عدم شایستگی خودتان برای جایگاه مورد نظر را رفع کنید

اگر حقوق تنها دلیل شک و تردید باشد پس بیشترین تأثیر را خواهید داشت. مطمئن شوید که هیچ‌گونه موضوع یا تردیدی از جانب شما برای کارفرمای آینده وجود ندارد و شما بهترین گزینه و داوطلب برای این شغل هستید.

 

متعادل‌سازی تأثیرات هزینه

شرکت را آگاه سازید که توانایی شما به چه میزان می‌تواند موجب کاهش هزینه‌های شرکت شود، لذا بدین صورت می‌توانید دستمزد بالاتری را طلب کنید.

 

وقار و آرامش خود را حفظ کنید

پیشنهاد بیان شده و بسیار پایین به نظر می‌رسد. ساکت بمانید گویی در حال بررسی پیشنهاد هستید. همین سکوت در نوع خود بیانگر عدم رضایت شما از مبلغ پیشنهادی است و موجب می‌شود مصاحبه‌کننده مبلغ پیشنهاد خود را افزایش دهد.

 

خلاقانه عمل کنید

اگر شرکت نمی‌تواند از عهده حقوق بالاتر برآید، می‌توانید مزایای دیگری را درخواست کنید، ماشین اداری یا فوق‌العاده، پاداش، افزایش پس از 3 الی 6 ماه عملکرد، شراکت در سود، تعطیلات یا مسکن و اقامت موقت.

 

انعطاف‌پذیر باشد

ساعات کاری کمتر همانند مشاوره، چهار روز در هفته را نیز بررسی کنید.

 

سایر موارد و موقعیت‌ها را بررسی کنید

برخی مواقع شرکت‌ها برای جلب توجه و اغوای داوطلبان در صحبت‌هایشان پیشنهاد پاداش و مزایای نقدی یا «مزایای استخدامی» می‌دهند. در چنین مواقعی هوشیار باشید که نظر شرکت به چه صورت است.

 

نگاه به آینده داشته باشید

به خاطر داشته باشید حتی اگر نتوانید میزان حقوق را افزایش دهید (به سبب برنامه ثابت شرکت) شرکت از گفت‌وگوی شما در مورد حقوق و اینکه فرد مناسبی را یافته است احساس مثبتی خواهد داشت. این روند در آینده شغلی شما نیز موثر خواهد بود هنگامی که شاید افزایش رخ دهد.

 

در صورت نیاز آماده عقب‌نشینی باشید

در صورتی که حداقل میزان حقوق مورد نظر شما رعایت نشده باشد می‌تواند در مذاکره عقب‌نشینی کنید.

 

  بازار کار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  آشنایی | با | نکات | طلایی | در | جست‌وجوی | شغل