هـمانطور که مـی دانید در شــرایط بحرانی برای حفظ بقای
خـود بـاید از یـک سری افـکـار و احسـاسـات خـاصی بـهــره
بگیرید تا با شکست مواجه نشوید؛ درغیر اینصورت شرایـط
محیـطی بـراحتی میتواند موجبات سرخوردگی و شکسـت
شـمـا را فـراهـم آورد. تـرس، اضـطـراب، خشـم، نـاامـیــدی،
احسـاس گنـاه، افـسردگـی و تنـهـایـی از جمـلـه رایـج ترین
احساساتی هستند که فرد در هنگام مواجهه با یک چنـین
شـرایـطی از خـود بروز می دهد. اگر بتوانید این احساسات
را به طور سالم کنـترل و هدایت نمایید، می توانید اطمینان
داشته باشید که این امـکان وجـود دارد کـه بـه طـور حتم به
موفقیت دست پیدا کنید.


اگر قادر نباشید یک چنین احساساتی را کنترل نمایید، می توانند وقفه بزرگی را در زندگی فرد ایجاد کرده و موجبات شکست فرد را فراهم آورند. به جای اینکه انرژی درونی خود را صرف ایجاد کشمکش و درگیری کنید، باید یاد بگیرید که به ترس های درونی خود گوش کنید. معمولاً در این شرایط خیلی پیش از اینکه از نظر فیزیکی دچار مشکل شوید، ممکن است از نظر روحی و روانی دچار مشغله های ذهنی شوید. پیش از اینکه هیچ گونه چالشی برایتان پیش بیاید خودتان را شکست خورده می بینید و احساس می کنید که زندگیتان به پایان رسیده است. باید توجه داشته باشید که قانون بقا یکی از نرمال ترین و رایج ترین قوانین حاکم بر طبیعت است. باید روح و جسم خود را طوری هدایت کنید که به راحتی بتوانند بر این شرایط طبیعی غلبه کرده و از خود واکنش های معمولی نشان دهند و مطابق میل شما عمل نمایند.


مقاله امروز را بخوانید تا متوجه شوید چگونه می توانید از قوانین بقا به نفع خود بهره بگیرید. تکنیک هایی که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم به شما کمک می کنند که بتوانید نوعی نگرش مثبت نسبت به حفظ بقا بدست آورید. اثبات شده  است که برخی از این استراتژی ها حتی در زندگی روزانه افراد نیز نقش مهمی را ایفا نموده و مثمر ثمر واقع شده اند.


خودتان را بشناسید


موقعیت خود را در شرایط مختلف بسنجید. چه عکس العمل ها و رفتاری را در شرایط مختلف از خود نشان می دهید. می توانید در این مورد از خانواده و دوستانتان سوال کنید و بپرسید که آنها رفتار شما را در شرایط مختلف چگونه پیش بینی می کنند. آنها معمولاً مسائلی که شما خودتان متوجه نمی شوید را متوجه می شوند. سعی کنید تا آنجاییکه می توانید نقاط قوت خودتان را تقویت کنید. از سوی دیگر باید نقاط ضعفتان را نیز بررسی کرده و بر روی آنها کار کرده و تا جاییکه ممکن است آنها را نیز ارتقا بخشید. با کار کردن بر روی هر دوی این موارد می توانید به طور کلی انسان نیرمند تری از خودتان بسازید.این امر نه تنها به بقای فردی شما کمک می کند، بلکه می تواند تاثیر مثبتی بر روی زندگی روزمره شما نیز بگذارد.


ترس هایتان را پیش بینی کنید


زمانیکه در شرایط بحرانی قرار گرفتید، لازم نیست وانمود کنید که از چیزی نمی ترسید. با خیال آسوده تمام مواردی را که برایتان ترس ایجاد می کنند، پیش بینی کنید و آنها را مخاطب قرار داده و سعی کنید به مرور زمان آنها را از بین ببرید. اگر بتوانید کنترل ترس هایتان را به دست بگیرید، بی شک پیروزی از آن شما خواهد بود. همین ترس های کنترل شده سبب می شوند با نیروی بیشتری به جنگ مشکلات بروید. ترس هایتان را در ذهن به تصویر بکشید. ببینید برای از بین بردنشان چه فکری به ذهنتان خطور میکند. اگر لازم است در این زمینه مهارت های جدیدی بدست آورید، به هیچ وجه کوتاهی نکنید و در کلاس های آموزشی شرکت کنید. در این شرایط هدف از بین بردن ترس نیست، بلکه باید در درون خود این اعتماد را بوجود آورید که بر خلاف تمام ترس های موجود شما این جرات را دارید که در برابر مشکلات پیش آمده از خود واکنش نشان داده و وارد عمل شوید. از این روش در بهبود شیوه زندگی روزمره خود نیز می توانید استفاده کنید.


واقع گرا باشید


یک بررسی و ارزیابی دقیق از عملکرد خود داشته باشید. شرایط را همانگونه که هست، ببینید و وقایع را آنطور که دلتان می خواهد به تصویر نکشید. شاید واقعیت همیشه آنطوری که شما تصور می کنید، دلپذیر و مطابق میلتان نباشد، اما اگر شرایط را همانطوری که هست، قبول کنید این امر می تواند به شما کمک کند که از میان گزینه های مختلفی که در پیش رویتان قرار گرفته بهترین مورد را انتخاب کنید. انتظارات و امیدهای خود را همیشه در قالب واقعیت ها نگه دارید. زمانیکه با در سر داشتن انتظارات نادرست وارد جنگی برای بقا می شوید، با دست های خودتان شرایط ناامید کننده تری را برای خود بوجود می آورید. همیشه این شعار را سرلوحه زندگی خود قرار دهید: "با آرزوی بهترین ها، خودم را برای مواجهه با بدترین ها آماده می کنم." خیلی بهتر است که شما با اتفاقات خوشایند، هیجان زده شود تا اینکه با اتفاقات بد و غیر منتظره غافلگیر شوید.


نگرش مثبت داشته باشید


نگرش مثبت در هر شرایطی می تواند به شما کمک کند. مسائل بیشماری هستند که در نگاه اول بدتر از آن چیزی که هستند به نظر می رسند. سعی کنید تا آنجاییکه می توانید از بین چیزهای بد، نکات مثبت آنرا پیدا کرده و بر روی آنها تمرکز کنید. شاید در اولین گام انجام چنین کاری برایتان مشکل باشد، اما با سعی و تلاش نه تنها می توانید مثبت گرایی را در خود گسترش دهید، بلکه در عین حال می توانید قوه ادراک خود را نیز توانمند سازید.


آموزش ببینید


اگر فرصت داشته باشید، می توانید در کلاس های آموزشی که تحت این عنوان دایر می شوند، شرکت کنید. هیچ چیز بیشتر از یک تجربه واقعی نمی تواند به شما کمک کرده و برایتان سودمند باشد. در زمان مواجهه با مشکل، می بایست از ذهن خود کمک بگیرید و ببیند که با اتکا به دانسته های شخصی خود چگونه می توانید به بهترین شیوه از آگاهی های فردی بهره بگیرید.


با تکنیک های مدیریت استرس آشنا شوید


قرار گرفتن در شرایطی که بخواهید برای بقای خود در آن تلاش کنید، می تواند شما را تحت فشار و استرس بی سابقه ای قرار دهد. یادگیری تکنیک های مدیریت استرس هم در شرایط عادی و هم در شرایط حاد و بحرانی می تواند برای شما سودمند باشد.

با توجه به نکاتی که در این مقاله شما را با آنها آشنا نمودیم، می توانید در شرایطی که با موارد بحرانی مواجه شدید و لازم بود که برای بقای خود تلاش کنید، از خود عکس العمل مناسبی نشان دهید.

  مردمان

  هاوژین قربانی

  دانستنی‌ها و اطلاعات عمومی | خانواده، فرزندان، روابط همسران | اطلاعات عمومی و جالب و خواندنی

  آمادگی | روانی | برای | بقا | و | ادامه | زندگی