دغدغه اصلي کارآفرينان درباره ميزان سوددهي و تحقق اهدافشان است. سبکها و مدلهاي تجاري در توسعه کسب و کار و افزايش بهرهوري بسيار موثر هستند. در واقع گام نخست براي پرورش يک ايده و تبديل آن به طـــــرح کسب و کار، برنامهريزي و توانمندي در به اجرا درآوردن مدلتجاري از مرحله تئوري به دنياي واقعيت است. رکود اقتصادي، وضعيت بازارهاي تجاري، نوع محصول، ميزان سرمايهگذاري و تبليغات از جمله عواملي هستند که ميتوانند با برنامهاي هدفمند موجب توسعه توليد و صادرات محصولات شوند.

 

تحقق يک ايده

جان مک كينزي هنگامي که در سال 2007 از دانشگاه Stanford واقع در ايالت کاليفرنياي آمريکا فارغالتحصيل شد؛ به همراه دوستانش يک دستگاه ديجيتال براي تشخيص درجه دماي بدن نوزادان توليد کردند. اما در مرحله بعد پرسش اساسي آنان درباره نحوه معرفي طرح جديد و تجاريسازي ابداعشان بود.

آيا اين نوع محصول توان مقابله در بازارهاي تجاري را دارد؟ آيا ميتوان موفقيت طرح را تضمين کرد؟ وضعيت بازاريابي و تبليغات محصول جديد چگونه خواهد بود؟

براي قطعيت و تضمين موفقيت طرح، انواع سبکهاي تجاري بررسي و درنهايت مسأله بهرهوري و ميزان سوددهي در مقايسه با شکست تجاري کارشناسي شد.

هر چه ميزان بهرهوري افزايش يابد، سرمايهگذاران خصوصي رغبت بيشتري به توسعه طرح نشان ميدهند و در نتيجه بازتاب موفقيت افزايش مييابد. از سوي ديگر با شکست طرح در بازارهاي بينالمللي نه تنها سرمايه اوليه از بين خـــواهد رفت، برند تجاري و عنوان شرکت نيز به همراه تيم تجــــــاري از حافظه عمومي محو ميشود.

مک كينزي معتقد است که کارفرما يا کارآفرين در درجه اول بايد قدرت خطرپذيري داشته باشد و در مواجهه با اتفاقهاي مختلف بتواند در مواقع بحران با مديريت کارآمد شرکـــت را در مسير درست هدايت کند.

ابتکار عمل گروه توليدي مک كينزي نيز اگرچه در مراحل اوليه نتوانست مخاطبان گستردهاي پيدا کند، اما با تبليغات و ارائه خدمات مناسب به مخاطبان و مشتريان، اندکاندک با ظهور پديدههاي متنوعتر در دنياي تجارت توانست جايگاه خود را بازيابد.

از ديگر ابتکارات گروه مك كينزي تبليغات گسترده و همزمان در تمام شهرها بود. در واقع براي شرکتهاي نوظهوري که در بازارهاي تجاري محبوبيت کمتري دارند، کاهش درصد ناچيزي از قيمت اصلي محصولات و ارائه خدمات ميتواند راهکار کاملاً مناسبي براي حضور پرقدرت و ثبات در بازارهاي تجاري تلقي شود.

 

همگام با تكنولوژي

پيشرفت روزافزون فناوري و ارتباطات، شركتها، سازمانهاي پيشرو و توليدكننده را به رقابتي آگاهانه ميكشاند. تعلل و همگام نشدن با عصر تكنولوژي موجب بازماندن از مسير تحول ميشود. سازمانهايي در اين رقابت به موفقيــــــت دست مييابند که مديران آنها، خود و منابع انسانيشان را با شرايط فعلي وفق دهند.

ميزان بهرهوري سازمان كه شريانهاي حياتي و بقاي آن را تضمين ميکند، به طراحي برنامه مديريت بازار براساس نياز مخاطبان و مشتريان وابسته است. در چنين شرايطي مديريت توليد بر پايه مشترمداري تنظيم ميشود و از خطاهاي تجاري ميكاهد.

 

طرح كسب و كار

در تمام مراحل تجارت، طرح بايد با سبك و مقتضيات عرصه كسب و كار سازگاري داشته باشد. در واقع ميزان بهرهوري، طراحي، قابليت اجرا، همگوني، دقت عمليات و درنهايت اطمينان از نتايج، بايد در طرح لحاظ گردد.

پيش از اجراي هر اقدامي بايد به اين نکته توجه کرد که طرح، هنگامي توجيه خواهد داشت که عوايد حاصل از اجراي آن بيشتر از سرمايه اوليه باشد. به هرحال، در اين مرحله که اساسيترين مرحله کار است، فقدان دقت در اطلاعات و نحوه جمعآوري آن، همچنين خطاي انساني در ارزشيابي، باعث شكست طرح خواهد شد. بنابراين بايد در جمعآوري و تفكيك اطلاعات، اجراي كنترل بر کيفيت و کميت دادهها نهايت دقت اعمال شود.

 

ارزيابي براي توليد

از روشهاي مذاکره، مصاحبه و حتي بررسي گروه مصرفکنندگان نيز ميتوان براي جمعآوري اطلاعات استفاده کرد. در تمام تحقيقات بايد بدانيم ارزش اطلاعات دســــت اول يعني اطلاعاتي که مستقيم و بيواسطه به دست آمدهاند، بسيار بالاتر از اطلاعات دست دوم يا اطلاعاتي است که با واسطه و يا غيرمستقيم به دست خواهند آمد. اين اطلاعات عبارتند از: کتابها، نشريات، آمارهاي منتشره از مراکز مختلف و

 

توصيهها و نظرات كارشناسان

جمعآوري اطلاعات ازطريق کارمندان و کارشناسان شرکت، مشاوران و افراد متخصص در اين امر ازجمله پژوهشگران، نمايندگان پخش، کارمندان و ميتواند دقت و صحت اطلاعات را بالا برده و در راستاي تحقيقات بازار کمک شاياني به طراحان كند.

تعيين تعداد رقيبان وشناخت محصولات در بازاركار از يك سو و بررسي وضعيت هرکدام از ديدگاه مشتريان به توليدكنندگان اين امکان را خواهد داد که عوامل و عناصر رقابت را شناسايي كند و از آنها براي تسلط بر بازار، دستيابي به تدارکات، امكان توليد و فروش بهتر استفاده كند.

 

نوسانهاي عرصه كسب و كار

تجزيه و تحليل رفتار مصرف کنندگان در تغييرات فصلي، کيفيت توليد، تغييرات آداب و رسوم و عادات و علاوه بر اينکه بر طرح كسب و كار تاثير فوقالعادهاي ميگذارند، گاهي اوقات به پيداکردن بازارهـــاي جديد منجر ميشوند.

معمولاً براي سادهسازي تفهيم اطلاعات از نمودارها استفاده ميکنند. قبل از کوشش براي يافتن بازارهاي جديد بايد اين نکتـــــــه را بدانيم که حفظ بازارهاي موجود، در درجه اول اهميـــــت قرار دارد. درواقع به جاي رقابت در همه سطوح بازار بايد قسمتي از آن را انتخاب کنيد که براي شما جاذبه بيشتري دارد.

پتانسيل فروش به کل بازار درواقع همان توان فروش بنگاه نسبت به ساير بنگاهها در بــــــازار است که در تصميمگيري براي طرحريزي اهــداف آتي نقش به سزايي را ايفا ميکند.

 

تحليل اطلاعات

پس از اتمام مرحله جمعآوري اطلاعات، بسته به نوع اطلاعات استخـــراج شده و برنامــهکاري طراحي شده، بايـــــد به طبقهبندي، تجزيه و تحليل اطلاعات پرداخت. اطلاعات استخراج شده بايد پردازش و تحليل شوند.

ارزيابي نقاط قوت و ضعف، فرصتها و تهديدها را طبق الگوهاي آماري مشخص ميكند. براي احاطه به وضعيت فعلي در بازار وگسترش حيطه فعاليت در آينده بايد موقعيتها و نيروهاي بالقوه را شناخت.

شرکتي که تنها توليدکننده يک محصول در بازار است از آزادي عمل و انعطاف پذيري بيشتري نسبت به شرکتهاي ديگر در فضاي پر از رقابت برخوردار است.

 

اهميت بازاريابي و تبليغات

 در كسب و كار

بازاريابي شامل تجزيه و تحليل، ثبت نظاممند مشاهدات و کنترل منابع بازار است. تحقيقات بازاريابي با توجه به حيطه فعاليت شرکتها متغير هستند.

درهمين رابطه نام يک کالا ميتواند اطلاعات و مفاهيم زيادي را به خريدار ارائه دهد. عنوان تجاري بايد با دقت انتخاب شود. كيفيت و خدمات پس از فروش از جمله مواردي هستند كه به كالا اعتبار ميدهند و نام شركت را در فهرست اسامي ماندگار براي اذعان عمومي باقي ميگذارند.

 

  مخاطبان و مشتريان

در مناطق و فرهنگهاي مختلف نحوه و کاربرد استفاده از يک کالا متفاوت است. انتخاب پوششهاي جغرافيايي و کانالهاي توزيع جهت ارائه خدمات رابطه مستقيم با ويژگيهاي کالاي توليدي دارد. در واقع توليدكــــــنندگان بايد متناسب با نياز مخاطبان محصولات متنوع و مناسب به لحاظ كمي و كيفي توليد و توزيع كنند. مخاطـــــب امروزي با توجه به مقايسه محصولات شركتهاي مختلف، همانند كارشناسي متبحر تمام ظرفيتها، معايب و محاسن كالاها را ارزيابي ميكند و با درنظرگرفتن قيمت و خدمات، بهترين گزينه را انتخاب و خريداري خواهد کرد.

در جايگاه توليد كننده و فردي كه در كانون كسب و كار مشغول فعاليت است، سعيكنيد تا عنوان تجاري و محصول خودتان را با كيفيتي بيرقيـب در ذهن مخاطب ماندگـــــار نگه داريد زيرا مخاطبانتان اولين و بهترين مبلغان تجاريتان خواهند شد.

خريداران فقـــط به دنبال خــــريد کالا نيستند بلکه انتظاراتي از مديران دارند. به همين دليل خدمات بعد از فروش به هرگونه بايد جزيي تفكيكناپذيردر استراتژي محصول باشد. اما بايد دقت كنيد كه نوع ارائه خدمات و ضمانت به لحاظ جغرافيايي و اجتماعي بايد متفاوت و هماهنگ با مقتضيات آن محدوده باشد.

 

تعيين قيمت محصولات

شايد در مرحله اول هزينه توليد، مديريت و بازاريابي براي هر واحد محصول به علاوه درصدي براي سود را بتوان در فرآيند ارزيابي تعيين نرخ كالاها درنظر گرفت. عوامل ديگري نيز مانند تغييرات نرخ ارز، تورم و ديگر شاخصهاي اقتصادي درجايگاه عوامل خارجي در اين فرايند دخيل هستند.

علاوه بر عوامل داخلي و خارجي در تعيين استراتژي قيمت گذاري، رقابت، بازار هدف، سطح درآمـــــد و شرايــــط بازار و محصول نيز نقش مهمي در تعيين قيمت يک کالا ايفا ميکنند.

 

  بازار کار

  پری سا

  آموزش‌های کاربردی کسب و کار

  اهميت | سبك | تجاري | در | توسعه | كسب‌و | كار