هنگامی که کسب و کارها در پی کسب نتایج مختلف هستند، چه اقدام‌هایی را مد نظر قرار می دهند؟ زمانی را تصور کنید که کسب و کار شما نیازمند ایجاد تغییر به منظور ارتقا و بهبود عملکرد، بهره‌وری یا فروش است؛ شما چه اقدام‌هایی را انجام خواهید داد؟ آیا تنها امیدوار هستید تا شرایط خود به خود و به مرور زمان تغییر کرده و روند بهبود کسب و کارتان آغاز شود و یا به منظور کسب نتایج دلخواه، اقدام دیگری انجام خواهید داد؟ اگر در چنین شرایطی قرار دارید برای آنکه نتیجه مورد نظر خود را کسب کنید نباید به انتظار تغییرات غیر منتظره باشید.

برای کسب موفقیت این خود ما هستیم که باید زمینه رخ دادن اتفاقات را فراهم کنیم. چگونگی انجام این کار مسلما به خود شما بستگی دارد. صاحبان کسب و کار تغییراتی را ایجاد می کنند که انتظار دارند نتایج مورد نظرشان را در پی داشته باشند. حتی اگر به صورت مستقیم در این زمینه فعال نباشند، حداقل در روند ایجاد این تغییرات و آنچه که انتظار رخ دادن آن را خواهند داشت، نقش دارند. در حقیقت، تمامی چیزی که در کسب و کار رخ می دهد مشاهده و تشخیص مشکلات، ارائه راه حل‌ها و برطرف کردن مشکلات و حرکت در مسیر بهبود و ارتقا فعالیت‌ها است. برای ایجاد تغییرات می توانید موارد زیر را مد نظر قرار دهید:

تعیین اهداف

بررسی و مشخص کردن مشکلات اگر چالش کوچکی نباشد، چندان دشوار هم نیست. همچنین، شکایت درباره مشکلات نیز کار آسانی است. از این رو، یکی از نکاتی که باید به آن توجه داشته باشید این است که شکایات و شکایت کردن به برطرف کردن مشکلات و ارائه راه حل منجر نخواهد شد، بلکه این راه حل‌ها هستند که مشکلات را برطرف می کنند.

همچنین، اگر راه حل مشکلات را در اختیار داشته اما اقدامی انجام ندهید، شاهد برطرف شدن مشکلات نیز نخواهید بود. در نتیجه، اقدام کردن نکته کلیدی در این زمینه محسوب می شود. بر همین اساس، باید درباره آن چیزهایی که قصد دستیابی به آنها را دارید، تصمیم بگیرید. تعیین حتی یک هدف می تواند شما را برای نخستین گام و کسب موفقیت هدایت کند.

تعیین جدول زمانی

چه وقتی بهترین زمان برای آغاز فعالیت‌ها و تغییرات است؟ اهمیت این تغییرات تا چه میزان است؟ در اکثر موارد هرچه اقدام و تغییری را زودتر آغاز کنید، اثر آن نیز زودتر مشخص شده و تلاش بیشتری برای برداشتن گام‌های بعدی صرف خواهید کرد. هنگامی که این کار را انجام دهید در مسیر دستیابی به هدف خود حرکت خواهید کرد. باید درازا و مدت زمانی که برای دستیابی به اهداف خود نیاز دارید را مشخص کنید. بر همین اساس، اگر از جدول زمانی برخوردار باشید، ایجاد فهرست کارهایی که باید انجام شوند را با بازه‌های زمانی مشخص، تعیین کرده‌اید.

برداشتن نخستین گام

یکی از مشکلاتی که بسیاری از کسب و کارها در زمینه ایجاد تغییر با آن مواجه هستند، نگرش آنها نسبت به غیر ممکن بودن این مساله و ناتوانی در انجام امور لازم برای تغییر این شرایط است. بی تردید، برداشتن نخستین گام آسان نیست، اما باید انجام شود. در کسب و کار اگر طالب ایجاد تغییر هستید باید نوآور بوده و چیز جدیدی خلق کنید که این مساله به خودی خود رخ نخواهد داد. در دنیای رقابتی امروز اگر از فرصتی که دارید استفاده نکنید، احتمالا خیلی زود شاهد استفاده رقیبان از آن خواهید بود.

نکاتی که در این مطلب به آنها اشاره شد، تجربه دردناکی برای ایجاد تغییر نخواهند بود. حتی هزینه بالایی در پی نخواهند داشت. زمان زیادی نیز برای انجام شدن لازم نداشته و نیازی به پیچیده کردن آنها نیست. زمانی که گام نخست در ایجاد تغییر مد نظر قرار می گیرد، باید تا حد امکان آن را ساده نگه داشت. در حقیقت، هر کسب و کار موفقی در زمان درست نیاز به تغییر را شناسایی و نیاز به اقدام کردن برای ایجاد تغییر را درک می کنند. زمانی که کسب و کاری نیاز به تغییر را حس می کند، گام بعدی ساده بوده که شامل اقدام برای ایجاد تغییر است.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه

  ایجاد | تغییر؛ | عاملی | کلیدی | در | موفقیت | کسب | وکارمی | باشد.