موفق‌ترین سخنرانی‌ها و ارائه مطالب در زمینه فروش و مدیریت کسب و کار، آنهایی هستند که مخاطبان را همزمان با حقایق منطقی و جاذبه احساسی درگیر می کنند.

متاسفانه، بسیاری از سخنرانی‌ها در محیط کسب و کار فاقد جنبه احساسی بوده و تنها بر اسلایدهای پاورپوینت و ارائه داده‌های مختلف برای متقاعد کردن مخاطبان متکی هستند.

این در شرایطی است که منطق به تنهایی نمی تواند موجب ایجاد تغییر در مخاطب شده و سخنران باید احساس را نیز به موضوع مورد بحث خود بیفزاید.

یکی از بهترین شیوه‌های جلب توجه احساسی مخاطبان، به کارگیری داستان‌های مختلف است. در قالب یک داستان می توانید به نکته‌های مد نظر خود اشاره کرده و آنها را قابل درک و به یادماندنی‌تر کنید. به رغم رویدادهای روزانه که مشتری‌ها و کارمندان هر سازمانی در آنها دخیل بوده و منبع ارزشمندی محسوب می شوند، اهمیت این مساله آنطور که باید جدی گرفته نشده است. ناآگاهی نسبت به چگونگی یافتن منابع از دلایل مهم نادیده گرفته شدن بیان داستان در سخنرانی‌ها و ارائه مطالب هستند.

از این رو و در ادامه این مطلب، چند منبع کلیدی که دسترسی به آنها در سراسر جهان امکان پذیر است را مورد بررسی قرار می دهیم.

اینترنت

هزاران وب‌سایت به ارائه داستان‌هایی می پردازند که می توان از آنها برای اشاره و تاکید بر نکات کلیدی در سخنرانی‌ها و ارائه مطالب سود برد. اما یکی از مشکلات استفاده از اینترنت به عنوان منبع، احتمال فقدان ارتباط شخصی واقعی مخاطب با داستان انتخابی است.

در واقع، این داستان‌ها ممکن است شامل شخصیت‌ها و موقیعت‌هایی شوند که مخاطب ارتباط مستقیمی با آنها برقرار نکند. از این رو، به جای استفاده مستقیم از داستان‌های اینترنتی می توان از آنها به عنوان یک الگو و منبع الهام‌بخش برای ارائه داستانی درباره شرایط کسب و کار خود استفاده کنید.

کارمندان

یکی از غنی‌ترین منابع تهیه داستان‌ کسب و کار، کارمندان فعال در آن حوزه هستند. کارمندان یک شرکت دارای تجربیات بسیاری هستند زیرا به طور مستمر در ارتباط مستقیم با مشتری ها، پیمانکاران و دیگر کارمندان قرار دارند. از تجربیات این افراد می توان در هر زمینه و ارائه هر نکته‌ای سود برد. تنها باید فرصتی را برای گفت و گو اختصاص داده و مطمئن باشید آنها نیز در به اشتراک گذاشتن آموزه‌های خود درنگ نخواهند کرد. ارزش و اهمیت این منبع غنی هنگامی مشخص‌تر می شود که بدانیم، موقعیت‌ها و شخصیت‌ها کاملا حقیقی بوده و می توانند مخاطبان را به خوبی با موضوع مورد بحث درگیر کنند.

پروژه های گذشته

شکست همواره دردناک و آزاردهنده است. اما اگر زمانی را به تجزیه و تحلیل آنها اختصاص دهید، مسلما آموزه‌های ارزشمندی را کسب خواهید کرد. این نکته‌ای است که همواره باید هنگام بازبینی پروژه های گذشته مد نظر قرار دهید. با بررسی بایگانی بخش خود یا کل سازمان می توانید پروژه هایی که طبق برنامه‌ریزی پیش نرفته اند را شناسایی کنید. از این رو، می توانید پیامی را که قصد انتقال و القا آن به مخاطب را دارید به خوبی پردازش کنید.

پیشنهاد، انتقاد، شکایت

از منظر سخنرانی‌، انتقادات، شکایات یا پیشنهادات، یکی از منابع خوب تهیه محتوای سخنرانی و ارائه مطلب محسوب شوند. به واقع، افرادی که با تمایل شخصی و داوطلبانه با حوزه کسب و کار شما در تماس بوده و تجارب و نظرات خود درباره کالاها و خدماتی که استفاده کرده‌اند را بیان می کنند، گنجینه‌ای ارزشمند هستند. بی شک، هیچ منبعی بهتر از داستان هایی معتبر و الهام بخش که در یک سازمان یا شرکت مطرح شده اند، نیست. از این رو، انتقادات و پیشنهادات را مورد بررسی قرار داده و در سخنرانی های بعدی از امتیازات این اقدام بهره‌مند شوید.

مشتری ها

در بسیاری از سطوح، مشتری ها منبعی فراموش شده محسوب می شوند. تنها با گفت و گویی ساده با آنها می توانید داستان‌ها و حقایقی جذاب را دریابید که به استفاده‌های متنوع از کالاها و خدمات شما اشاره دارند. حتا طی گفت و گوی مستقیم با مشتری‌ها ممکن است به تجارب ارزشمندی دست یابید که منطبق با استانداردهای پیش بینی شده شما نیستند.

مواردی که در این مطلب به آنها اشاره شد، تنها منابع تهیه داستان برای سخنرانی درباره کسب و کار شما نبوده، اما در هر شرکتی و در هر نقطه از جهان امکان دسترسی به آنها وجود دارد. فارغ از منبع مورد استفاده، بیان داستان ابزاری فوق العاده در راستای ارائه مطلب و سخنرانی‌ محسوب می شود. البته باید نکات کلیدی و پیام‌های مورد نظر به صورتی ماهرانه در آنها گنجانده شوند.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه

  بیان | داستان؛ | رمز | موفقیت | معرفی | کسب | و | کار | می | باشد؟