بروز شکست در کسب و کارهای مختلف مساله عجیبی نبوده و کسب و کارهای آنلاین نیز از مواجه با این سرنوشت در امان نیستند. کسب و کارهایی که بر مبنای فعالیت در دنیای اینترنت شکل می گیرند با برخی چالش‌ها و موانع مشابه با همتایان آفلاین خود مواجه هستند که بازار بسیار رقابتی و تلاش برای جذب هرچه بیشتر مشتری‌ از آن جمله‌اند.

امروزه شرکت‌های بیشتری از اینترنت به عنوان ابزاری برای هرچه بهتر دیده شدن و افزایش درآمد و سود خود استفاده می کنند و به عنوان مثال شبکه‌های اجتماعی در معرفی محصولات و بازاریابی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار شده‌اند.

اما کسب و کارهای اینترنتی به دلایل مختلفی با شکست مواجه می شوند و اگر بررسی دقیقی درباره این دلایل داشته باشیم در می یابیم بسیاری از آنها قابل پیشگیری هستند. در ادامه این مطلب برخی دلایل شکست کسب و کارهای آنلاین را به صورت مختصر بررسی می کنیم.

یکی از دلایل اصلی شکست کسب و کارهای اینترنتی به ناتوانی در تعیین اهداف باز می گردد. گفته می شود که حدود 95 درصد از مردم جهان اهداف مکتوبی برای خود نداشته و در نهایت نیز با شکست مواجه شده، در شرایطی که 5 درصد باقی مانده با تعهد به اجرای اهداف مکتوب خود در مسیر موفقیت گام بر می دارند. بدون تعیین اهدافی مشخص، ادامه مسیر به ویژه در دنیای کسب و کار امروز تقریبا غیر ممکن است. در اهداف تعریف شده، مسیر، چگونگی دستیابی و زمان تحقق آنها مشخص شده است. در حقیقت، تعیین هدف این امکان را فراهم می کند تا تعریفی از موفقیت و اندازه گیری آن داشته باشید.

یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی که قابل پیشگیری نیز است با عدم پایبندی و صبر اندک کارآفرینان در ارتباط است. اکثر افرادی که یک فرصت کسب و کار را انتخاب می کنند امیدوارند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به نتایج دلخواه خود دست یابند. اما زمانی که این مساله محقق نمی شود شانس خود را در حوزه و فرصت دیگری آزمایش می کنند. صبر و پشتکار دو اصل کلیدی در موفقیت کسب و کار آنلاین بوده و با گذشت زمان می توانید آنچه را در نظر دارید کسب کنید.

دلیل دیگر شکست کسب و کارهای آنلاین به انتخاب فرصت اشتباه باز می گردد. با توجه به این حقیقت که امروزه فرصت‌های کسب و کار بیشماری در دنیای اینترنت وجود دارند، انتخاب فرصت اشتباه چندان جای شگفتی ندارد. اکثر کارآفرینان کسب و کار خود را بیشتر بر اساس فرصت‌هایی که ادعا می شود بیشترین بازدهی را دارند، آغاز می کنند بدون آنکه درک درستی از ابزار و ملزومات موفقیت در این مسیر داشته باشند. پیش از آنکه پول و وقت خود را درگیر یک فرصت کسب و کار کنید، زمانی را به پژوهش در این زمینه اختصاص داده و بهترین فرصت با توجه به داشته‌هایتان انتخاب کنید.

یکی دیگر از دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی فقدان پشتیبانی و آموزش لازم است. بسیاری از کارآفرینان درباره آغاز فعالیتی جدید هیجان زده بوده و مولفه‌هایی کلیدی و مهم را نادیده می گیرند که در نهایت به شکست آنها منجر می شود. آغاز یک کسب و کار آنلاین بدون آموزش مداوم، ارتقا مهارت‌ها و پشتیبانی لازم، سرنوشت و چشم انداز روشنی ندارد. اگر از مهارت‌های لازم برخوردار نیستید با استخدام افراد خبره در زمینه‌های مختلف مانند بازاریابی می توانید رشد و موفقیت کسب و کار خود را تا حد زیادی تضمین کنید.

در پایان، یکی از شایع‌ترین دلایل شکست کسب و کارهای اینترنتی ناتوانی در اقدام به موقع است. کارآفرینان نوپا ممکن است گرفتار "ترس از شکست"، "ترس از موفقیت" و یا "ناتوانی در تجزیه و تحلیل" شوند. ناتوانی در تجزیه و تحلیل زمانی رخ می دهد که کارآفرین معتقد است باید همه چیز را برای انجام هرچیزی بداند. بی تردید، در دنیای پیشرفته و گسترده امروز دیگر همانند گذشته نمی توان در چند حوزه مختلف به درجات عالی رسید.

به طور خلاصه، پیش از انتخاب فرصت کسب و کار آنلاین زمانی را برای پژوهش اختصاص داده و آگاهانه انتخاب کنید. مدل کسب و کار مناسب با توانایی‌هایی خود را انتخاب کنید که پاسخگوی نیازهایتان باشد. صبر و پشتکار را فراموش نکرده و خیلی زود با شکست‌های جزئی ناامید نشوید. به یاد داشته باشید که شما کارآفرین هستید و کسب و کار شخصی خود را اداره می کنید.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | مهارت‌های ضروری مدیران

  چه | کنیم | تا | در | کسب | و | کار | اینترنتی | که | انجام | می | دهیم | شکست | نخوریم؟