طی چند سال اخیر و با توجه به بحران های اقتصادی ایجاد شده در جهان، راهکارهای مختلفی برای مبارزه با این بحران ها در دستور کار کشورهای جهان قرار گرفته است.   به گزارش پول‌نیوز، یکی از گزینه هائی که همواره در این شرایط مورد استفاده قرار می گیرد، چاپ پول بیشتر و تزریق نقدینگی در بخش های مختلف جامعه و بازارهای سرمایه است.   اما این مساله باعث ایحاد یکی از بدترین شرایطی است که هیچ کارشناس و مقام اقتصادی تمایلی به مواجه با آن ندارد؛ افزایش تورم. افزایش نقدینگی حال حاضر کشورهای جهان تقریبا طی یک دهه گذشته بی سابقه بوده و با توجه به بحران های جدید اقتصادی که کشورهای مختلف را درگیر خود ساخته است، احتمال افزایش بیش از پیش آن نیز وجود دارد.   این گونه می توان گفت که شرایط فعلی همانند آن است که قصد داشته باشید محتویات یک بشکه آب را در در یک قوطی کوچک نوشابه جای دهید. این درست زمانی است که میزان تورم روندی صعودی پیدا می کند. از سوی دیگر به هر میزان که این جریان افزایش نقدینگی و تورم ادامه پیدا کند، در مقابل ارزش واحد پول کشور مورد نظر کاهش می یابد. در نتیجه این فشار تورمی، نظام اقتصادی به شدت آسیب دیده و خسارات جبران ناپذیری را بر بخش های مختلف جامعه وارد می کند.

تورم و سرمایه گذاری در بازار بورس

در یک نظام اقتصادی که از تورم بالایی برخوردار است، فشار مضاعف بر قشری از جامعه وارد می شود که از درآمدی ثابت برخوردار هستند. دلیل این مساله نیز کاملا روشن است، همانطور که بر میزان تورم افزوده می شود از قدرت خرید این افراد با توجه به درآمد ثابتشان کاسته می شود. اما این افراد چگونه می توانند پس انداز و اصل سرمایه خود را در این شرایط حفظ نمایند؟

بازار بورس یکی از حوزه های سرمایه گذاری است که می تواند تا حدودی امنیت حفظ اصل سرمایه و کسب سود را تضمین نماید. اگر شرکتی از مدیریتی قوی و کارآمد برخوردار بوده و قیمت کالاهای خود را با توجه به افزایش هزینه ها، تنظیم نماید، درآمد و سود کلی شرکت مذکور با توجه به افزایش تورم نه تنها کاهش نمی یابد بلکه به همان میزان، روندی صعودی به خود می گیرد. در نتیجه شرط موفقیت در این زمینه، بررسی دقیق وضعیت مالی و جریان های سرمایه شرکت مورد نظر پیش از خرید سهام آن است.

تورم و افزایش سرمایه گذاری های کوتاه مدت

با افزایش تورم سرمایه گذاران تمایل بیشتری برای انجام سرمایه گذاری های کوتاه مدت پیدا می کنند. دلیل این مساله نیز کاملا مشخص است؛ آنها قصد دارند تا در کوتاهترین زمان ممکن بیشترین سود را نصیب خود نمایند. بی ثباتی در بازارهای سرمایه و غیر قابل پیش بینی بودن شرایط حاکم بر آنها در آینده، سبب می شود تا سرمایه گذاران تمایل چندانی برای انجام سرمایه گذاری های بلند مدت نداشته باشند. این در حالی است که ادامه این روند و کاهش سرمایه گذاری های بلند مدت، خسارت های جبران ناپذیری را بر نظام اقتصادی یک کشور وارد می کند. یکی از اثرات مخرب این مساله کند شدن سرعت شاخص رشد اقتصادی و یا منفی شدن رشد آن است.

تورم و خرید کالاهای گران بها

یکی دیگر از راهکارهای که معمولا در شرایطی که با افزایش تورم روبرو هستیم مورد استفاده قرار می گیرد، خرید کالاهایی است که با توجه به نوسانات بازارهای سرمایه ارزش کلی خود را از دست نمی دهند. خرید فلزات گران بها مانند طلا و نقره یکی از گزینه های رایج در سطح جهان و در این زمینه است. از گزینه های مطرح دیگر در این زمینه می توان به خرید سنگ های گران بها همچون الماس و یا سرمایه گذاری و خرید املاک و مستغلات اشاره کرد. مسلما در گذر زمان این کالاها نیز از نوسان قیمت برخوردار خواهند بود اما در مجموع همواره ارزش کلی خود را حفظ خواهند کرد. در نتیجه می توان از آنها بعنوان ذخیره ای ارزشمند در برابر خطرات ناشی از افزایش تورم استفاده کرد.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام