ديويد نيلسون، كارآفريني است كه پس از فارغ‌التحصيلي در رشته مديريت، در سال 2002 فعاليت تجاري خود را آغاز كرد. وي با تلفيق دانش، مهارت و تجربه توانست با سرمايه‌گذاري در بازار بورس مهارت‌هاي خويش را به اجرا گذارد. پس از گذشت شش سال، در سال 2008 وي با اقتدار در صف برترين كارآفرينان قرار گرفت و آموخته‌هاي خود را شكوفا كرد. وي در سال 2007 عنوان برترين و جوان‌ترين كارآفرين را اخذ كرد.

 همچنين در همان سال نامش در رديف 40 كارآفرين برتر زير 40 سال ثبت شد. براي آشنايي بيشتر با نحوه فعاليت اين كارآفرين برتر گفت و گويي با وي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌خوانيد.

آقاي نيلسون با تشكر از اين كه وقت خود را در اختيار ما قرار داديد، لطفا خودتان را معرفي كنيد و درباره نحوه فعاليت خود توضيح دهيد؟

ديويد نيلسون هستم فارغ‌التحصيل رشته مديريت و تجارت از آمريكا. در سال 2002 با سرمايه گذاري در بازار بورس فعاليت تجاري‌ام را آغاز كردم. پس از تجربه فعاليت در بازار بورس، از سال 2005، با راه‌اندازي شركتي تجاري به طور مستقل و در گامي فراتر وارد عرصه تجارت شدم و با استفاده از برنامه‌ها و طرح‌هاي تجاري و همكاري بهترين دوستان و كارمندانم، علاوه بر افزايش سرمايه شركت، توانستم تجارت و مهارت‌هاي خودم را نيز گسترش دهم و به جايگاه آرماني و مطلوبي كه سال‌ها پيش در ذهنم مي‌پروراندم، برسم. من فعاليتم را با اخذ سرمايه و به جريان انداختن دارايي‌هاي مشتريان آغاز كردم. البته در شروع هركاري ترديد و احتمال به خطر افتادن سرمايه زياد است، اما با يك برنامه‌ريزي حساب شده، كم كم مراجعين بيشتري به شركت ما آمدند و سرمايه‌هايشان را به ما سپردند.

 مهم‌ترين مشكلي كه با آن مواجه شديد چه بود و چگونه بر آن غلبه كرديد؟

اجازه دهيد با جمله‌اي از «آنتوني رابينز» سوال شما را پاسخ دهم، وي مي‌گويد: «مهم نيست كه چه مشكلي براي شما اتفاق بيفتد، آنچه حائزاهميت است واكنش و پاسخ شما در برابر آن است.» اگر واقعا اين جمله را الگوي كاري خود قرار دهيم، مقابله با مشكلات بسيار آسان مي‌شود. شركت تجاري ما نيز مانند ساير شركت‌هاي تازه تاسيس مشكلات زيادي داشت، اما مهم‌ترين مشكل ما خطرپذيري و جلب اعتماد مردم و به جريان انداختن سرمايه‌هاي آنان بود. بايد تا حد امكان از بروز هرگونه خطايي جلوگيري مي‌كرديم و سرمايه‌ها را افزايش مي‌داديم. زمان زيادي نداشتيم، بنابراين كارگروه‌هاي مشاوره، كارمندان تخصصي و گروه ويژه‌اي براي اين كار درنظر گرفتيم.

پس از گذشت چند سال از آغاز فعاليت شما اكنون شركت در چه جايگاهي قرار دارد و آينده آن را چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟

همان طور كه مي‌دانيد اكنون تقريبا با گذشت 10 سال، شركت و موسسه تجاري ما توانسته با اقتدار جايگاه خويش را در بازارهاي تجاري بازيابد و سكوهاي موفقيت را يكي پس از ديگري تسخير كند. اكنون تعداد كارمندان ما به 100 نفر افزايش يافته‌اند و شمار مشتريان نيز به 6000 نفر رسيده است. شركت تجاري ما عنوان ششمين شركت تجاري موفق را در سال 2007 در واشنگتن اخذ كرد. در بخش صنعت و كارآفريني با اعطاي وام درساخت و ساز و راه‌اندزي شركت‌هاي تجاري كوچك، نقش تاثيرگذاري داشتيم و خود را در موفقيت آنان سهيم مي‌دانيم.

مهم‌ترين انگيزه شما از راه اندازي و آغاز فعاليت تجاري چه بود؟

سال 2002 در برمرتن واشنگتن، از طريق يكي از دوستانم با شركتي تجاري آشنا شدم. در واقع اين شركت تجاري موسسه‌اي مالي بود كه با اعطاي وام‌هاي ميليوني به شركت‌هاي ديگر از آنان حمايت مي‌كرد و در هر سال درصدي از سود شركت‌ها را دريافت مي‌كرد. اين آشنايي رويدادي شگرف در زندگي من بود. باتوجه به رشته دانشگاهي، تجربه و مهارتي كه در اين زمينه داشتم به اين حرفه علاقمند شدم. پس از آن مدتي در همان شركت به فعاليت پرداختم. تلفيق مهارت‌هاي تئوري دانشگاه در فضاي اجرايي، شركت مرا از هر نظر كارآزموده كرد.

در واقع فعاليت در اين شركت روند زندگي‌ام را تغيير داد. پس از چند سال همكاري ، ديگر زمان آن فرارسيده بود تا به طور مستقل فعاليتم را آغاز كنم. سرانجام در سال 2005 پس از سه سال همكاري، شركت تجاري خودم را راه‌اندازي كردم.

موفقيت از ديدگاه شما چيست؟ آيا شركت شما موفق بوده است؟

در پاسخ به سوال شما بايد بگويم تا حد زيادي خواسته‌ها و برنامه‌هايم را به اجرا رسانده‌ام، اما اين دست‌يابي‌ها به معناي پايان فعاليت تجاري و رسيدن به آخرين مرحله نيست. همان‌طور كه مي‌دانيد، تجارت بازي پايان‌ناپذير و درحال نوساني است كه هر لحظه تغيير مي‌كند. من تنها خودم را دراين راه موفق نمي‌دانم، اين موفقيت حاصل فعاليت تمامي اعضا و كارمندان شركت است. وجود تيمي حرفه‌اي و كارآزموده، تاثير زيادي در پيشبرد اهداف تجاري دارد. ما هر سال با اجراي طرحي نوين بازدهي شركت را افزايش داديم، مشتريان و سرمايه‌گذاران بيشتري را جذب كرديم و در نهايت سهم بيشتري در اعطاي وام‌هاي تجاري و راه‌اندازي مشاغل كوچك به خود اختصاص داديم. تبليغات، مهارت اعضاي تيم و خودباوري رمز ماندگاري و موفقيت ما است.

شما در جايگاه يك كارآفرين برترفعاليت خود را با همكاري در يك شركت تجاري آغاز كرديد، سال‌ها در اين زمينه فعاليت كرديد و به مراحل بالايي دست يافتيد. اكنون براي مخاطبان، كارآفرينان و دانشجويان علاقمند به اين رشته چه توصيه‌اي داريد؟

سخت نگيريد، اين حرفه نيز مانند كارهاي ديگر نيازمند دانش و مهارت و تجربه است. درواقع ترس از شكست، مشكل اغلب اعضاي اين حرفه است. حجم بالاي مبادلات تجاري، فضاي رقابتي و پوياي بازارهاي تجاري و مديريت بحران و هدايت تيم وظيفه بسيار دشواري را برعهده مدير مي‌گذارد. اما هميشه هم نبايد فضاي كاري را تا اين اندازه حساس جلوه داد. اگر روند آغاز به كار و تبادلات تجاري آگاهانه و با مشاوره افراد كارشناس و باتجربه اجرا شود، قطعا نتيجه مطلوبي خواهد داشت. هیچ کس نمی‌تواند بگوید که پس از گذراندن دوره‌های مختلف و کسب مهارت‌های لازم در دانشکده و محیط کار به آمادگی صددرصد رسيده است و دیگر احتیاجی به تیم‌های مشاوره، بازاریابی و اصول حرفه‌ای ندارد. همه ما درمقطعی از حرفه و فعالیت، تحصیل و مهارت می‌توانيم موفق شويم، اما این امر حادثه‌ای تکرارناپذیر است. برای رسیدن به موفقیت، تیمی منسجم و گروهی کارآزموده نیاز داریم که همیشه همراه ما باشند و معایب روند تجارت را برای ما بازگو کند.

از خطاها نهراسيد و به حركت در مسير موفقيت ادامه دهيد، بي‌شك مردان بزرگ امروز، همان افراد خلاق ديروز بوده‌اند كه با آزمون و خطاهاي مختلف، در نهايت مسير موفقيت را بازيافته‌اند.

به خودتان و كارتان اعتماد داشته باشيد، نخستين رمز موفقيت، خودباوري و ارزش‌هاي فردي است. ازمشاغل تجاري كوچك، اما عقايد و باورهاي بزرگ، فعاليت تجاري خويش را آغاز كنيد. براي به دست آوردن موفقيت بايد بهاي آن را نيز پرداخت.

مي‌توانيد براي مخاطبان برنامه يك روز كاري خود را شرح دهيد؟

ساعت 5:30 صبح بيدار مي‌شوم

ساعت 6:15 الي 7:30 ورزش و صرف صبحانه

ساعت 8:00 به محل كارم مي‌رسم

ساعت 8:00 الي 9:00 بررسي پروژه‌هاي اصلي شركت

ساعت 9:00 الي 11:30 شركت در جلسه‌ها و كنفرانس‌ها

ساعت 11:30 الي 13:00 صرف ناهار

ساعت 13:00 الي 14:00 مشاوره و پاسخ به ايميل‌ها

ساعت 14:00 الي 15:00 مراجعين حضوري

ساعت 15:00 الي 16:00 تحقيق و نوشتن يادداشت در سايت و وبلاگ

ساعت 16:00 الي 17:00 مرور و جمع‌بندي مطالب با معاونين

ساعت 17:00 الي 18:00 برنامه‌ريزي براي ملاقات‌ها و طرح‌هاي روز بعد

ساعت 18:00 الي 20:00 صرف شام

ساعت 20:00 الي 22:00 مطالعه روزنامه، اخبار و كتاب

براي آينده شركت تجاري خود چه برنامه‌اي داريد؟

اگر به همين طريق ادامه دهيم، تصور مي‌كنم كه تا پنج سال آينده نمايندگي‌هاي خود را گسترش دهيم و دراغلب كشورها مردم با نام شركت ما آشنا شوند.  اما اين امر مستلزم برنامه‌ريزي‌ها و طرح‌هايي كاملا تخصصي و حرفه‌اي است.

 

  بازار کار

  پری سا

  زندگی‌نامه کارآفرینان بزرگ

  ديويد | نيلسون | | كارآفرين | برتر: | خودباوري | و | مهارت | رمز | موفقيت | در | تجارت | است