امروزه با تخصصي تر شدن مشاغل و افزايش متقاضيان كار كساني مي توانند در شغل دلخواه خود مشغول به كار شوند كه مهارت كافي در زمينه آن شغل داشته باشند البته در مواردي مشاهده مي‌شود فرد با داشتن مهارت‌هاي لازم ولي نمي‌توانند شغل دلخواه خود را پيدا كنند. نوشتن رزومه‌اي كه فرد را به بهترين نحو معرفي كند مي‌تواند در راه رسيدن به هدف بسيار موثر باشد. مجموعه فرهنگي هنري تهران يكشنبه گذشته در مركز همايش‌هاي خود در يك ارتباط زنده صوتي و تصوير با خانم لوازند- كارشناس امور مشاغل در آمريكا- ويدئو كنفرانسي با عنوان «اصول نوشتن يك رزومه استاندارد» برگزار كرد كه گزارش آن در پي مي‌آيد، هر چند مطالب ارائه شده در اين كنفرانس بر مبناي آنچه در غرب مورد استفاده قرار مي‌گيرد عرضه شده اما كاربرد آن در كشور ما نيز امكان‌پذير است: اما اطلاع از آن براي بهره‌برداري در رزومه‌هاي داخلي خالي از لطف نيست.
لوازند در مقدمه‌اي درباره‌ي اهميت نوشتن رزومه گفت: طبق تحقيقاتي كه در سال 2004 ميلادي در امريكا، انجام گرفته است تنها 25 درصد از فرصت‌هاي شغلي موجود از طريق آگهي اعلام مي‌شود و در 75 درصد مابقي شركت‌ها و مؤسسان پرسنل مورد نياز خود را از ساير روش ها مانند بررسي رزومه‌هاي كاري دريافتي انتخاب مي‌كنند. در نوشتن رزومه بايد يكسري اصول رعايت گردد تا كارفرما ترغيب شود رزومه شما را بخواند و به آن ترتيب اثر دهد.
 در هر كشوري استانداردهاي مخصوصي براي نوشتن رزومه وجود دارد وروش حاضر اصول استاندارد نوشتن رزومه به زبان انگليسي است كه كشورهاي امريكار شمالي از آن پيروي مي‌كنند.

رزومه چيست و چرا به آن نياز داريم؟
در رزومه افراد خود و توانايي‌هايشان را به كارفرمايان معرفي مي‌كنند به همين دليل اين برگه بايد جذابيت لازم را براي كارفرمايان داشته باشد و كارجويان هم بايد بدانند كه چه چيزهايي بنويسند كه رزومه تاثيرگذارتر شود.
رزومه خوب به شما كمك مي‌كند تا آنچه را داريد به يك استخدام كننده ارائه دهيد. به همين دليل بايد تحصيلات، مهارت‌ها و تجربيات خود را تنها بر روي يك صفحه در نظر بگيرند و در كمترين و كوتاه‌ترين كلمات خودتان را معرفي كنيد كه كار آساني نخواهد بود ولي همين امر باعث تمايز شما با ساير كارجويان مي‌شود. به عبارتي رزومه بايد خود فرد باشد و فرد خودش را در آن ببيند.
تقسيم‌بندي انواع رزومه
لوازند رزومه‌ها را اين گونه تقسيم‌‌ بندي نمود
1- رزومه براساس تاريخ
2- روزمه براساس مهارت
3- تلفيقي از اين دو رزومه
4- رزومه الكترونيك
وي ‌گفت: با توجه به تعريف‌هاي موجود روزمه‌ها براساس يكي از اين رو‌ش‌ها نوشته مي‌شود. از روش تاريخي معمولاً كساني استفاده مي‌كنند كه سابقه و تجربه كار بيشتري دارند، نوشتن رزومه در اين روش بدين گونه است كه تجربه‌هاي كاري خود را به ترتيب از آخرين شغل مي‌نويسند.
روش رزومه‌نويسي براساس مهارت مخصوص كساني است كه تجربه كاري ندارند ولي در هنگام درس خواندن يكسري مهارت‌ها را بدست آورده‌اند يا دوره‌هاي آموزشي را طي نمودند و هنوز جذب بازار كار نشده اند اين افراد مهارت‌هاي خود را در اين نوع رزومه مي‌نويسند.
رزومه نويسي تلفيقي كه بهترين نوع رزومه‌نويسي هم است كه در آن همانگونه كه از اسمش مشخص است تلفيقي ازتجربيات كاري و مهارت‌هاي فرد است به همين دليل به دانشجويان توصيه مي‌شود حتماً دردوران تحصيل در يك حرفه مشغول به كار شوند و در هنگام جستجوي شغل از آن بتوانند به عنوان سابقه كاري استفاده كنند.
دررزومه‌هاي الكترونيك كارجو وب سايت خود را معرفي مي‌كند. از فوايد اين موضوع است كه همانند ساير رزومه‌ها محدوديت فضا نداريم ولي در مقابل امكان آنكه ازآن رزومه ديده شود نسبت به ساير رزومه‌ها كمتر است.
قسمت‌هاي مختلف رزومه
در ادامه اين تله كنفرانس لوازند قسمت‌هاي مختلف يك رزومه انگليسي را تشريح كرد. در رزومه قسمت‌هايي همچون هدف، تحصيلات، مهارت‌ها (شخصي، قابل انتقال،‌ اختصاصي)، تجربه كاري و معرف‌ها نوشته مي‌شود البته نام و نام خانوادگي، آدرس، محل سكونت و شماره تلفن را هم در رزومه مي‌نويسيم.
هدف: در قسمت هدف بايد كاملاً توضيح دهيم كه به دنبال چه كاري هستيم بنابراين اكيداً توصيه مي‌شود كه يك رزومه را براي مشاغل گوناگون نفرستيد و براي هر كدام از آن‌ها يك رزومه جداگانه تهيه كنيد.
تحصيلات: در صورت داشتن تحصيلات دانشگاهي آن‌ها را با ذكر معدل فارغ‌التحصيلي عنوان كنيد و اگر تحصيلات دانشگاهي نداريد عنوان دوره‌هايي را كه گذرانده‌ايد بنويسيد،اما زماني كه تحصيلات دانشگاهي نداريد و هيچ‌ دوره‌ي آموزشي هم نگذرانده‌ايد قسمت مربوط به تحصيلات را در آخر رزومه بياوريد.
مهارت‌ها: در واقع مهمترين قسمت رزومه نوشتن مهارت‌هاي فرد است و فرد بايد مهارت‌هاي خود را همانند كالايي كه قصد فروش آن را دارد به كارجويان عرضه كند. همه‌ي ما يكسري مهارت‌هاي شخصي داريم مانند منظم بودن يا قدرت رهبري يك سيستم و... كه بايد در قسمت مهارت‌هاي شخصي نوشته شود.
مهارت‌هاي قابل انتقال به يكسري مهارت‌هاي عمومي اطلاق مي‌گردد كه ارتباطي به حرفه تخصصي فرد ندارد ولي كارجو به مرور زمان آن‌ها را ياد گرفته است همانند تند نويسي يا داشتن خط خوب كه بهتر است در رزومه نوشته شود.
كارجويان بايد به مهارت‌هاي تخصصي شغلي كه مي‌خوانند در آن فعاليت كنند آشنا باشند تا بتوانند با پيدا كردن لغات‌هاي درست و مورد نياز آن شغل مهارت‌هاي خود را شرح دهند كه در اين زمينه مي‌توانند از نمودارهايي كه رشته‌هاي تحصيلي را معرفي مي‌كند كمك بگيرند. در اين نمودارها توضيح داده مي‌شود كه فارغ‌التحصيل اين رشته توانايي انجام اين كارها را دارد. در ضمن كارجو بايد هنگام نوشتن مهارت‌ها تجربيات كاري خود را به ترتيب از آخرين كار از بالا به پائين بنويسد.
معرف: هر كارجويي بهتر است سه معرف كه او را مي‌شناسد واز توانايي‌هاي او خبر دارد براي خود داشته باشد. كه اين افراد را مي‌تواند از بين همكلاسان يا همكاران سابق، اساتيد دانشگاه و... براي خود انتخاب كند و ضمن اجازه از آن‌ها مشخصات كامل آن‌ها را بگيرد ولي از ذكر اين اسامي در رزومه خودداري نمايد فقط بنويسيد كه سه معرف دارد.
درباره‌ي نوشتن مشخصات و آدرس محل سكونت سعي شود به صورت دقيق تكميل شود البته درباره نوشتن آدرس‌ها در ايران مشكلاتي وجود دارد چون اسامي آدرس‌ها در ايران خيلي طولاني است.
چند نكته درباره‌ي نگارش رزومه
*بين رزومه و تقاضانامه تفاوت وجود دارد شما رزومه را مي‌فرستيد تا كارفرما جذب شود و شما را ببيند در حالي كه تقاضا‌نامه فرم مخصوص شغل خاصي بوده و در آن شما اطلاعات تخصصي‌تري را مي‌نويسيد همچنين نام و مشخصات معرف‌ها را هم در تقاضانامه‌ مي‌آوريم.
*سعي كنيد حتماً خودتان رزومه را بنويسيد چون ممكن است ديگران اطلاعاتي بنويسند كه شما از آن اطلاعي نداشته باشيد و در زمان مصاحبه دچار مشكل شويد.
*رزومه حتما بايد بدون غلط املايي و خط خوردگي باشد چون در آن صورت كارفرما فكر مي‌كند شما دقت لازم را نداريد.
*بر روي دستاوردهاي خودتان تاكيد كنيد مثل انتخاب شدن به عنوان كارگر نمونه و امثال آن.
*در رزومه‌هاي اينترنتي انتخاب لغات‌هاي كليدي براي بيان مهارت‌ها بسيار اهميت دارد، اين امر در استفاده از موتورهاي جستجوگر اينترنتي اهميت مي‌يابد، سعي كنيد از لغات تخصصي شغل خود زياد استفاده كنيد.
*سعي كنيد هميشه اطلاعات شما به روز باشد.
*يك صفحه- يك صفحه- يك صفحه، وقت براي كارفرمايان خيلي مهم است باز هم تاكيد مي‌كنم مطالب رزومه از يك صفحه بيشتر نشود.
در پايان اين مراسم لوازند به سوالات حاضرين پاسخ گفت: وي در پاسخ به سوالي در باره اينكه در رزومه چقدر مي‌توانيم غلو كنيم عنوان نمود: ما نبايد چيزهايي را كه اصلاً از آن اطلاعي نداريم در رزومه بياوريم فقط مهارت‌هاي خود را روشن و دقيق نشان دهيم.
وي در پاسخ به سوال خبرنگار بازاركار درباره‌ي اينكه آيا از اصول استاندارد رزومه نويسي انگليسي در نوشتن رزومه‌هاي فارسي هم مي‌شود استفاده كرد گفت: من اطلاع زيادي از وضعيت رزومه نويسي در ايران ندارم ولي اميدوارم حال كه روند رزومه نويسي در ايران شروع شده است اصول استاندارد آن را هم رعايت شود. با اين وجود من در حال مكاتبه با دوستان ايرانيم هستم تا اطلاعات بيشتري نسبت به رزومه نويسي در ايران پيدا كنم.

  بازار کار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  روش‌هاي | نوشتن | رزومه