بیان صریح، حفظ اصول نگارشی، ایجاد رابطه‌ای مکمل میان اشتغال و تحصیل و درنهایت کسب تجربه از جمله اصول اولیه‌ای هستند که فارغ‌التحصیلان، کارجویان و متخصصین خواستار تغییر و تحول شغلی باید در صفحات رزومه خود رعایت کنند. در واقع تا حدود زیادی موفقیت هر شخص با رعایت معیارهای رزومه‌نویسی و پایبندی به قالب محتوایی آن امکان‌پذیر خواهد شد.

 

نگارش رزومه‌

نخستین ویژگی‌ رزومه، به روز بودن آن است. هر سال بر مهارت‌ها و دانش‌تان افزوده خواهد شد؛ فرصت‌های تحصیلی و شغلی جدیدی را کسب خواهید کرد و به‌تبع این عوامل تأثیر فراوانی در اولویت‌های اشتغال‌تان خواهند داشت. در واقع باید ارتباطی کاملاً هماهنگ میان رشته تحصیلی و شغل ایجاد شود. هر چه محتوای رزومه پربارتر و آمیخته با سوابق شغلی و تحصیلی متعدد باشد، انگیزه‌ها و اولویت‌های مدیران نیز برای جذب نیروی جدید بیشتر خواهد بود.

همواره به یاد داشته باشید، مدیران و مصاحبه‌کنندگان بسیار دقیق و نکته‌سنج هستند، شاید مطالعه هر رزومه 3 دقیقه هم به طول نینجامد. اما در این میان تأثیری که به واسطه سبک رزومه ایجاد می‌شود تا مدت‌ها ذهن مصاحبه‌کننده را مشغول خواهد کرد. مهم‌ترین اصول نگارش رزومه به شرح زیرند:

سبک رزومه‌نویسی

هر کارجو يا فارغ‌التحصیل برحسب میزان تحصیلات، دانش و آگاهی، سبکی متمایز را برای رزومه‌نویسی برمی‌گزیند. قطعاً باید سبکی را انتخاب کنید که همسو با توانمندی‌هایتان باشد و بتوانید بهترین استفاده را از آن ببرید. شاید ذکر آخرین اطلاعات، سوابق شغلی و تحصیلی از انتها به ابتدا و براساس جدیدترین توالی زمانی برای افراد کم‌تجربه‌تر مثمرثمر باشد.

آن دسته از متقاضیان کار که دارای سوابق، عناوین سازمانی و توانمندی‌های متفاوت‌تری هستند، معمولاً به همراه برگه‌های رزومه مدارک و اطلاعات کامل شغلی خودشان را نیز ضمیمه پرونده می‌کنند.

به یاد داشته باشید، آنچه که در اولویت‌های استخدام مدیران لحاظ خواهد شد، میزان توانمندی و آمادگی کارجویان است. در واقع صحت مدارک تنها از طریق اجرای آزمون‌های کتبی و شفاهی مشخص مي‌شود.

مباحث حقوقي در رزومه

معمولا در رزومه و هنگامی ‌که کارجویان برای مشاغل مختلف معرفی می‌شوند، به ندرت درباره حقوق و مزایا بحث مي‌كنند، زیرا اولویت هر کارجو و متخصصی، اشتغال است و دریافت حقوق بر اساس میزان سوابق کاری، نوع مدرک تحصیلی، سمت و عناوین اخذ شده متغیر خواهد بود.

به یاد داشته باشید، هیچگاه در رزومه درباره میزان حقوق پیشنهادی مطلبی ننویسید، مدير درباره میزان حقوق تصمیم می‌گیرد، هر شرکتی به جز رزومه و مصاحبه اولیه، فرم‌های قراردادی خویش را به کارجویان ارائه می‌دهد تا در آن جزئیات سوابق شغلی و تحصیلی مشخص شود، در انتهای این فرم‌ها عنوان مبلغ حقوق پیشنهادی ذکر شده است که کارجویان با توجه به شرایط و آگاهی از میزان فعاليت خود آن را تکمیل می‌کنند.

 

 

انتخاب مناسب

اگر انتخاب‌ شغل دقيق و متناسب با مهارت و دانش هر كس انجام شد، قطعا مسير دست‌يابي به آن نيز فرآهم مي‌شود. از اين منظر رزومه و مصاحبه‌هاي شغلي به منظور شناسايي، ارزيابي و جايگزيني منابع انساني متبحر اجرا مي‌شوند. در واقع آزمون‌هاي كتبي، شفاهي و عملي مصاحبه نيز ميداني براي نمايش توانمندي‌هاي كارجويان هستند. بنابراين با آمادگي، اطلاعات كافي و مطالعه نكات ضروري، احتمال موفقيت‌تان را افزايش دهيد.

 

 

محتوای رزومه

اصلی‌ترین بخش رزومه مبحث سوابق است. در چه رشته‌ای ادامه تحصیل داده‌اید و از کدامین دانشگاه معتبر فارغ‌التحصیل شده‌اید؟ آیا تحصیلات آکادمیک می‌تواند در فضای کسب و کار واقعی کارجویان را در مسیر درست هدایت کند؟ ظرفیت‌ها و توانمندی‌های‌تان را در بازارکار چگونه ارزیابی خواهید کرد؟

این پرسش‌ها به نوعی هر کارجو و فارغ‌التحصیل را به مطالعه‌ای عمیق مجبور می‌کنند. مهم‌ترین نکته، انطباق آموخته‌ها و خودآزمایی عملی در دنیای واقعی تجارت است. همیشه مصاحبه‌کنندگان از رزومه‌هایی استقبال می‌کنند که به نوعی ترکیبی از مهارت، سوابق و دانش مرتبط با هر حرفه را دارا باشند.

در همين رابطه سوابق شغلی از جمله کلیدهای موفقیت کارجویان محسوب می‌شود. هرچه میزان سوابق بیشتر باشد، مسئولیت‌ها، اختیارات و در نهایت دیدگاه مدیر و مصاحبه‌کننده نیز بهتر خواهد شد.

مهم‌ترين اجزاي رزومه را سه بخش مشخصات فردي، سوابق تحصيلي و شغلي تشكيل مي‌دهند. پس از اين سه مرحله اصلي، بخش‌هاي ديگر شامل مهارات‌ها و افتخارات؛ علاقه‌مندي‌ها و استعدادها؛ دوره‌هاي آموزشي و جزئيات ديگر هستند.

مشخصات فردي

در نخستین بخش رزومه مشخصات فردی با قسمت‌های مختلفی مانند (نام- نام‌خانوادگی- تاریخ تولد- شماره شناسنامه، وضعیت تأهل وجود دارند و در نهایت با ذکر آدرس پست الکترونیکی، شماره تماس و آدرس منزل به پایان می‌رسند.

سوابق تحصيلي

در دومین قسمت که شامل سوابق تحصیلی خواهد بود، آخرین مدارک، سوابق و اطلاعات لازم درخصوص تحصیلات حرفه‌ای و دانشگاهی را باید عنوان کنید. به یاد داشته باشید پس از اصلی‌ترین بخش رزومه که درباره سوابق شغلی است، مبحث تحصیلات و دانشگاه محل تحصیل، از اولویت‌های مدیران و مصاحبه‌کنندگان برای پذیرش محسوب می‌شود. بنابراین سعی کنید تا با انتخاب رشته‌ای مرتبط با شغل مورد نظر، احتمال موفقیت‌تان را افزایش دهید.

سوابق شغلی

سوابق شغلی به مجموعه فعالیت‌های هر فرد در مراکز مختلف و میزان سال‌های خدمتی وی در سمت و یا مسئولیتی ویژه اطلاق می‌شود. اما اهمیت ویژه این بخش به دلیل سطح توانمندی‌های کارجویان، تجربه حضور حرفه‌ای در شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف و عناوین سازمانی‌ای است که به واسطه سال‌ها خدمت و تخصص کسب کرده‌اند.

بررسي قالب رزومه

پس از آنكه بخش‌هاي مختلف رزومه را به درستي مجزا كرديد، بايد گام آخر را رعايت كنيد. رعايت نكات دستوري، املايي و نگارشي، به مهم‌ترين بخش رزومه‌تان مبدل خواهد شد. در اين مرحله هيچ‌گونه خطايي از چشمان مصاحبه‌كننده پوشيده نخواهد ماند. مهم‌ترين نكات اين بخش به شرح زيرند:

 

·        از كاغذ A4 و بدون حاشيه براي نگارش رزومه استفاده كنيد.

 

·   توضيح بيش از حد به جز اتلاف وقت هيچ فايده‌ ديگري ندارد. بنابراين به طور مختصر و مفيد اطلاعات‌تان را  بنويسيد. اگر لازم است مدارك يا مستنداتي به رزومه پيوست كنيد.

 

·   رعايت محتوا و اصول نگارشي نقش بسيار زيادي در آينده شغلي كارجويان دارد. بنابراين مطابق رزومه‌هاي استاندارد سعي كنيد تا مشخصات طبق قالب كلي و منظم به نگارش درآيد.

 

 

·   واقع بين باشيد. هر آنچه را كه قادر به انجام آن هستيد، بيان كنيد. از حاشيه‌پردازي و گزافه‌گويي بپرهيزيد.

 

·    رزومه خودتان را چندين بار به دقت بخوانيد و از چند كارشناس نيز بخواهيد كه اين كار را انجام دهند. در واقع با اين كار نه‌تنها از صحت مطالب مطمئن خواهيد شد، اعتماد به نفس‌تان نيز افزايش مي‌يابد. اجراي همين نكات ظريف موجب حفظ آرامش در هنگام مصاحبه شغلي مي‌شود.

 

 

·   سعي كنيد با مطالعه و تحقيق روش‌هاي عملي يافتن شغل، تكنيك‌هاي رزومه نويسي، مصاحبه‌هاي استخدامي و غيره را بياموزيد. با اين‌كار يك گام از رقباي خود كه بدون مطالعه و آمادگي در جستجوي شغل هستند پيش خواهيد بود.

 

·   به جاي اينكه فهرست تجربه‌هاي شغلي خودتان را در رزومه بنويسيد، توضيح دهيد كه در هر مدت كاري چطور با شركت‌هاي قبلي همكاري مي‌كرديد و در نهايت چه تاثيري بر روند كاري آن‌ها گذاشتيد.

 

 

·   مديران و مصاحبه‌كنندگان بر اساس توانايي‌ها و مهارت‌هاي كارجويان، آنان را انتخاب مي‌كنند. تاكيد و توجه به خواسته‌ها و علايق شخصي، احتمال انتخاب را كاهش خواهد داد. به ياد داشته باشيد؛ هميشه موضوع‌هاي كاربردي و تخصصي داراي تاثير بيشتري نسبت به مسايل شخصي هستند.

 

·   با بررسي سوابق شغلي، سال‌هاي اجراي مسئوليت‌ها، عناوين سازماني و محل خدمت را ذكر كنيد. موضوع و جايگاه شغلي مورد نظرتان را به دقت بنويسيد. غفلت از اين مساله كارفرمايان را دچار مشكل خواهد كرد سعي كنيد با محاسبه دقيق، هرگونه مشكلي را در رزومه‌تان از ميان برداريد.

·   از نوشتن مطالب منفي در رزومه بپرهيزيد. ممكن است از كار قبلي خود به دلايلي انصراف داده باشيد. فقط در صورتي كه مدير در اين باره پرسش كرد، دلايل خودتان را ذكر كنيد.

 

 

  بازار کار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  معيارها | و | سبك‌هاي | رزومه‌نويسي