اکثر صاحبان فعالیت های تجاری کوچک می توانند با استخدام یک مشاور تجاری خوب از مزایای بسیاری برخوردار شوند. این مساله به ویژه زمانی که قصد شروع یک فعالیت تجاری جدید را داشته و یا زمانی که به نظر می رسد کارها آنگونه که امیدوار بوده اید، پیش نمی رود از اهمیت بیشتری برخوردار می شود.

مشاور تجاری می تواند به شیوه های گوناگونی صاحبان فعالیت های تجاری را مورد حمایت و کمک قرار دهد. ارائه تجربیات و شیوه های مدیریتی درست به منظور کسب بیشترین امتیاز و بازدهی در شروع کار جدید و یا ارائه راهکارهایی موثر به منظور خروج از بحران و ورشکستگی از جمله این موارد هستند. در صورتی که از امکانات و زیرساخت های مناسب برخوردار بوده اما نقشه راه مشخصی را نداشته باشید، احتمال مواجه با خطر و بحران افزایش می یابد. مشاوران تجاری می توانند این نقشه راه را به درستی برای شما ترسیم و برنامه ریزی کنند.

زمانی که یک مشاور تجاری استخدام می کنید در واقع یک فرد را به خدمت نگرفته اید بلکه تجربه و مهارتی را که در گستره عظیمی از عوامل تجارت وجود دارد را در اختیار دارید. مشاور تجاری می تواند چشم انداز و دیدگاه جدیدی را برای تجارت شما در زمینه های مختلف از قبیل تحلیل عملکرد، کسب بودجه و امور مالی، برنامه ریزی های راهبردی، مشاوره مدیریت و انجام معاملات بزرگ تر و پرسودتر فراهم کند.

معمولا صاحبان مشاغل و فعالیت های تجاری کوچک از آگاهی و دانش کافی و همچنین فردی که راهنمایی های موثری را به آنها ارائه دهد، برخوردار نمی باشند. خدمات مشاوره تجاری این قطعات گمشده را می تواند در اختیار آنها قرار دهد. این مساله نه تنها می تواند کسب و کارهایی که با مشکل و بحران مواجه هستند را به مرحله سوددهی برساند بلکه می تواند دستاوردهای یک شرکت موفق را افزایش داده و حوزه نفوذ آن در بازارهای مختلف را نیز افزایش دهد.

بنابراین مشخص است که استخدام مشاور تجاری تنها در زمان بحران انجام نگرفته بلکه شرکت های موفق به منظور افزایش سرعت رشد و موفقیت های خود نیز این کار را انجام می دهند.

شاید باز هم این پرسش مطرح شود که چرا باید یک مشاور تجاری استخدام کنیم؟

آیا شرایط بازار را درک کرده اما از مهارت های لازم برای گسترش فعالیت تجاری خود برخوردار نیستید؟

آیا به مرحله ای رسیده اید که برای پیشرفت هرچه بیشتر به کمک های حرفه ای نیازمند هستید؟

آیا فعالیت تجاریتان در حال رشد است اما می خواهید سرعت این رشد را افزایش دهید؟

آیا فعالیت خود را به تازگی آغاز کرده و نسبت به گام بعدی خود اطمینان ندارید؟

آیا به این نیاز دارید که نیازهای مشتریان خود را بیش از پیش شناسایی کنید؟

آیا کسب و کارتان با ضرر مالی مواجه است؟

اگر با هرکدام از شرایطی که در بالا به آنها اشاره شد و یا مواردی مشابه مواجه هستید، یک مشاور تجاری می تواند کمک و پیشنهادهای خوبی را به شما ارائه کند. در ادامه به برخی از مزایای استفاده از مشاور تجاری اشاره می کنیم.

طرح ایده ها و راهبردهایی جدید که ممکن است هیچ گاه به آنها توجه ای نشود

مشخص کردن حوزه هایی از فعالیت تجاری که به توجه بیشتری نیازمند هستند

کمک به تعیین راهبرد و برنامه هایی هدفمند در راستای رشد فعالیت تجاری

شناسایی مشکلات بالقوه و ارائه راهکارهایی موثر برای برطرف کردن آنها

کسب بیشترین سودی که از فعالیت خود می توانید انتظار داشته باشید

کمک به پیدا کردن منابع مالی بیشتر برای توسعه فعالیت های تجاری

بهترین استفاده از بازاریابی و ارائه بهتر محصولات و خدمات

شروع موفقیت آمیز یک فعالیت تجاری

اگرچه به اعتقاد برخی استخدام یک مشاور تجاری مساله ای هزینه بر محسوب می شود اما این فرد و خدماتی که می تواند ارائه کند، بسیار مقرون به صرفه تر از آن چیزی است که تصور می شود. مسلما بودجه ای که برای مشاوران تجاری هزینه می شود به راحتی و با توسعه در کارایی و سودآوری کسب و کار جبران خواهد شد. بدون شک به کارگیری این افراد برای فعالیت های تجاری مفید است اما برای اینکه بیشترین استفاده را از آنها داشته باشبد باید:

1. بهترین فردی را که می توانید استخدام کنید. فردی که از سابقه و پیش زمینه خوبی در رابطه با فعالیت کاری و تجاری شما برخوردار باشد.

2. همواره نکته ها و موارد جدید را از این افراد فرا بگیرید. یادگیری چگونگی فعالیت آنها، اینکه از چه تکنیک هایی استفاده می کنند و از چه خدمات جانبی، وب سایت ها و یا نرم افزارهایی استفاده می کنند می تواند برای شما نیز سودمند باشد.

استخدام یک مشاور تجاری بسیار خوب است اما کسب آموزه های جدید نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. همانگونه که اشاره شد یکی از دلایل اصلی استخدام مشاور تجاری کمک گرفتن از وی است، پس صرف اینکه پولی را بپردازید و آموزه جدیدی کسب نکنید نمی تواند چندان رضایت بخش باشد.

در مجموع اگر باری را که بر دوش دارید با فرد دیگری که از دانش و تجربه کافی برخوردار است، تقسیم کنید کسب و کار خود را آسان تر توسعه داده و به موفقیت های بزرگی نیز دست پیدا می کنید. از سوی دیگر استرس و بار روانی فعالیت های تجاری نیز کاهش یافته و با خیال آسودتری می توانید امور خود را مدیریت کنید.

 

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  ویژه کارجویان و حقوق‌بگیران

  مشاور | تجاری؛ | لازمه | موفقیت | فعالیت‌های | تجاری | کوچک