کمبود فرصت های شغلی تنها عامل موثر در پیچیده شدن روند پیدا کردن شغل مناسب برای افراد نیست. در این میان پیدا کردن کار خوب می تواند به معنای دور شدن از اهداف آرمانی و مورد علاقه افراد نیز باشد. به گزارش پول‌نیوز، این مساله با توجه به عدم توانایی فرد در پیدا کردن شغل پس از یک دوره بیکاری و یا زمانی که یک فرصت شغلی از نظر خانواده و دوستان دارای موقعیت اجتماعی و یا درآمدی مناسب است، بیش از پیش نمود پیدا می کند.

در حالی که این تجربه می تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد اما بهترین راه برای انتخاب مشاغل پیشنهادی نمی باشد. معمولا انتخاب شغل در این قبیل موارد به شدت تحت تاثیر جنبه هایی قرار دارد که رضایت حرفه ای و کاری را به دنبال نخواهد داشت.

هر انسانی از سطح انتظارات و آرزوهای متفاوتی در رابطه با شغل و حرفه مورد نظر خود برخوردار است. به بیان دیگر هیچ شغلی که به خودی خود مناسب باشد وجود نداشته و این افراد هستند که شغلی را مناسب و یا نامناسب می کنند.   در نظر گرفتن جنبه های مختلف فرصت شغلی

یک رویکرد متداول برای افراد جویای کار پر کردن فرم استخدامی شرکت های مختلف، انجام مصاحبه و اتخاذ تصمیم نهایی در رابطه با پیشنهادهای ارائه شده است. نکته منفی خاصی در این زمینه به ویژه در زمان هایی که شرایط اقتصادی و بازار کار مناسب نبوده و کسب هر فرصت شغلی دستاوردی بزرگ محسوب می شود، وجود ندارد.

با این حال درک درست، تفکر لازم و ارزیابی دقیق جنبه های مختلف این فرصت شغلی پیش از متعهد شدن به انجام آن بسیار با اهمیت است. علاوه بر این جنبه های مشخصی از کار تا مراحل بعدی و انجام مصاحبه مشخص نبوده و پس از انجام این امور و بررسی های لازم باید شغل مورد نظر خود را انتخاب کنید.   اولویت های خود را در نظر بگیرید

این امکان وجود دارد که فرصت های شغلی مناسب و دلخواه افراد از موقعیت اجتماعی و یا درآمد بالا و مطرحی برخوردار نباشند. همچنین ممکن است تمام توانایی ها و کیفیت کاری افراد در این شغل مورد استفاده قرار نگیرد. با این وجود مساله مهم این است که فرصت شغلی مورد نظر اولویت های فرد را برآورده سازد.

می توان تجربیات فعلی و گذشته را مورد بررسی قرار داده و مسائلی را که باعث تغییر شغل شما شده و یا مواردی را که قصد دارید شغل جدید را انتخاب کنید، مورد بررسی قرار دهید. اگر برای دریافت حقوق بیشتر یا انجام کار خاصی شغل خود را تغییر داده اید ممکن است دلایل غیر منطقی را مد نظر قرار داده باشید. دلایل غیر منطقی را کنار گذاشته و از حرکت در مسیری اشتباه پرهیز کنید.

این پرسش را با خود مطرح کنید که چه موردی نیازهایتان در رابطه با موفقیت و ارزش کاری برآورده می سازد. پاسخ این پرسش ممکن است در نقش شما در شرکت های بزرگ تر، سبک مدیریت، نوع نظارت و ... نهفته باشد. از این رو جنبه های مختلف و اولویت هایی که می تواند به رضایت شغلی و کاری شما منجر شود، در نظر داشته باشید.    عمل کردن

در صورتی که یک پیشنهاد کاری داشته و گمان می کنید شرح وظایف کلی و نیازهایش با انتظارات شما همسان است از این فرصت برخوردار هستید که برای به دست آوردن آن وارد مذاکره شوید. موارد مورد نظر خود را با مسئول مربوطه مطرح کنید.

این مساله می تواند باعث شناسایی نقاط مشترک میان شما و مدیر استخدام شده و به عنوان نامزد مناسبی برای کسب این شغل معرفی شوید. اما به این نکته توجه داشته باشید که همواره با موارد مورد نظرتان موافق نخواهد شد. بیان انتظارات و اهداف واقع بینانه در موفقیت یک مصاحبه و مذاکره شغلی از اهمیت بسیاری برخوردار است.   

انتخاب منطقی

یادگیری موارد و ابعاد مختلف یک فرصت شغلی قبل از پذیرفتن ان کار آسانی نمی باشد. با این وجود نباید به صورت کورکورانه آن را پذیرفته و یا رد کنید. شرح وظایف کاری را به دقت مورد بررسی قرار داده و در رابطه با حوزه های مورد نظر مدیر استخدام تحقیق کنید. در صورت امکان یک یا دو روز را در محل کار گذرانده و با روند روزانه آن آشنا شوید. همچنین می توانید با کسانی که در این سمت به فعالیت پرداخته و یا پست های مشابه با آن را دارند گفت و گو کرده تا از دیدگاه و چشم انداز بهتری نسبت به این شغل برخوردار شوید.  

در پایان و به صورت خلاصه می توان گفت:

پیشنهادهای کاری را با توجه به اهدافتان انتخاب کنید.

به جزئیاتی که در طول روند دریافت کار مطرح می شوند، توجه کنید.

مسائل مورد نظر و واقع بینانه خود را مطرح کنید.

بدون انجام ارزیابی مناسب کاری را انتخاب یا رد نکنید.

  پول نیوز

  علیرضا رضوی

  چگونه | می‌توانیم | شغل | مناسبی | را | انتخاب | کنیم؟