شروع یک فعالیت تجاری جدید همواره یک تصمیم گیری بزرگ و دشوار در دنیای اقتصاد به شمار می رود. ممکن است شما جز آن دسته افرادی هستید که تا پیش از این تجربه این کار را داشته و ایده های خلاقانه ای را در زمینه انجام موفقیت آمیز آن در نظر داشته باشید و یا از کسانی هستید که قصد دارند برای اولین بار این کار را تجربه کنند.   به گزارش پول‌نیوز، در هر دو مورد مذکور توجه به هفت عاملی که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت می تواند نکته ها و توصیه های مهمی را برای شروع یک فعالیت تجاری جدید به همراه داشته و تا حدود زیادی موفقیت آن را تضمین نماید.

بازار سرمایه

انتخاب بازار و یا حوزه سرمایه گذاری مناسب عاملی کلیدی در موفقیت و یا شکست یک فعالیت تجاری محسوب می شود. از این رو جنبه های مختلف حضور در این بازار از قبیل شرایط اقتصادی، اجتماعی، جغرافیایی و ... باید پیش از آغاز فعالیت تجاری و سرمایه گذاری به دقت مورد بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر در نظر گرفتن تخصص و تجربه لازم برای فعالیت در این حوزه و یا میزان سودی که سرمایه گذاری در این بخش به همراه دارد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

میزان سرمایه  

مسلما یکی از ملزومات اساسی در آغاز هر فعالیت تجاری میزان سرمایه ای است که برای این کار در نظر گرفته می شود. از این رو در صورت عدم برخورداری از سرمایه و پول لازم منطق حکم می کند که پیش از آغاز فعالیت کاری خود این کسری بودجه را به گونه ای جبران کنید. در نتیجه تعیین میزان دقیق سرمایه لازم و بخش هایی که باید در آنها مورد استفاده قرار بگیرد از اهمیت بسیاری پیش از شروع فعالیت تجاری جدید برخوردار است.

مدیریت

میزان بزرگی و یا کوچکی فعالیت تجاری که قصد شروع آن را دارید نسبت به مدیریت امور مربوط به آن از اهمیت کمتری برخوردار است. مسلما برخورداری از الگوی مدیریتی مناسب و تعریف دقیق وظایف افراد با توجه به مهارت های آنها باعث می شود تا امور مختلف به خوبی انجام شده و حجم کلی کار -سنگین یا سبک - مانعی در مسیر موفقیت فعالیت کاری و تجاری ایجاد نکند.

جنبه های قانونی

برای شروع هر فعالیت تجاری اخذ برخی مجوزها و پروانه های کاری الزامی است. این در حالی است که کسب برخی از این مدارک مستلزم گذراندن دوره های تخصصی و آموزشی نیز است. از این رو باید هزینه های مربوط به این مساله و یا دوره های آموزشی مربوط به آن را پیش از آغاز فعالیت تجاری خود مورد توجه قرار دهید.

محل استقرار

انتخاب محلی مناسب برای افتتاح دفتر شرکت و یا تاسیس کارخانه با توجه به فعالیتی که افراد قصد شروع آن را دارند می تواند نقش مهمی را در موفقیت آمیز بودن این فعالیت تجاری داشته باشد. بررسی لوازم و تجهیزاتی که باید در این مکان مورد استفاده قرار بگیرند نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است. به عنوان مثال در برخی موارد شاید بتوان با یک کامپیوتر شخصی و اختصاص یکی از اتاق های منزل فعالیت کاری خود را آغاز کرد البته احتمال دارد برای کسب اعتبار و جذب مشتری به دفتری لوکس در بهترین نقطه شهر و امکاناتی پیشرفته نیاز باشد.

حق مالکیت

انتخاب نوع مالکیت بر فعالیت تجاری – انفرادی و یا مشارکتی - از دیگر نکاتی است که باید در زمان آغاز آن مورد توجه قرار بگیرد. اگر قصد دارید به صورت انفرادی به فعالیت بپردازید باید به این نکته توجه داشت که برخورداری از دانش، وقت، انرژی و تخصص لازم از اهمیت بسیاری در این زمینه برخوردار است.

مشتری

مسلما در صورت جذب مشتری های ثابت و دائمی فعالیت تجاری شکل جدیدی به خود خواهد گرفت. رضایت یک مشتری از خدمات و یا محصول تولیدی شما می تواند تضمین کننده افزایش تعداد مشتری ها در آینده باشد. دریافت انتقاد و پیشنهاد از سوی آنها نیز به شما در افزایش کیفیت و یا تولید محصولات و ارائه خدماتی جدید بر اساس نیاز آنها کمک می کند. در نتیجه ارائه خدمات و محصولاتی مناسب و جذب هر چه بیشتر مشتری از اهمیت بسیاری در شروع و موفقیت یک فعالیت تجاری جدید برخوردار است.

مسلما در صورت توجه به هفت عامل مذکور ذهنیت واقع گرایانه ای را نسبت به شروع یک فعالیت تجاری جدید در اختیار شما قرار داده و اداره امور و موفقیت در این مسیر را بیش از گذشته تسهیل می کند.

  کارستان

  مریم خدایی

  ویژه کارآفرینان و مدیران | مهارت‌های ضروری مدیران | فنون موفقیت تحصیلی و اجتماعی | سرمایه‌گذاری، بورس و سهام