بي شك برنامه ريزي هاي كوتاه و بلند مدت در حوزه كسب و كار، مديريت بحران و اجراي طرحهاي اشتغالزا به تحقيق و مشاوره نياز دارد. هيچ موفقيتي بدون تلاش، تمرين و برنامهريزي به دست نميآيد. مهمترين خصوصيت كارآفرينان پيگيري فرصتهاي اشتغال و نوع ديدگاه متفاوت آنان به امور مختلف است. برخي از مهمترين ويژگيهاي كارآفرينان و ديدگاه آنان را بررسي ميكنيم.

انگيزه
انگيزه مهمترين عامل تسريعكننده فعاليتهاي كاري ، موتور محرك كسبوكار كارآفرينان، دغدغهها و باورهاي ذهني آنان است كه در عالم واقعيت با برنامهريزي به اجراي طرحهاي اشتغالزا منجر ميشود. خلق موقعيتهاي كاري جديد و تلاش براي تحقق بخشيدن طرحها، آنان را به جستجو و آزمون و خطا سوق ميدهد. تجربه فعاليتهاي كارآفرينان در طرحهاي مختلف نشان داده است كه وسعت ديدگاه و نگرش آنان به امور مختلف، بازتاب گستردهاي در خلق طرحهاي نوين اشتغالــــــــزا بهوجود ميآورد.

استفاده صحيح از فرصتها

وجود سرمايه و دانش مورد نياز براي تحقق طرحهاي كارآفريني از يك سو و انگيزه و مشاوره با كارشناســـــــان از سوي ديگر موجب ميشود تا آنان با ديدگاهي کاملاً حرفهاي كوچكترين فرصتها و موقعيتها را به بزرگترين طرحهاي كارآفريني تبديل كنند. سالها فعاليت در اين عرصه و مواجهه با شرايط مختلف آنان را به متخصصيني متبحر تبديل كرده است.

قدرت مديريت و اعتماد به نفس
مديريت هنر به خدمت گرفتن تخصصها در قالـــــــب يك مجموعه هماهنگ شده و در حال گسترش است. در دست گرفتن اداره امور، كنترل منابع انساني و توليد نياز به مهارت و تجربهاي فوقالعاده دارد كه در سايه سالها فعاليت و حضور در عرصههاي مختلف علمي و عملي امكانپذير خواهد شد. مديريت تنها محدود به فضاي درون سازماني، توليد و كنترل اعضا نميشود. براي ارتقاي دانش توليد و كنترل صحيح منابع مختلف بايد روابط فراسازماني را نيز افزايش داد.
تبادل اطلاعات با مديران و مقامات مسئول در سازمانهاي ديگر، شركت در دورههاي آموزشي، بازبيني عملكرد شركتها، سازمانها و رقيبان ميتواند راهكارهاي جديدي را فراسوي مسير موفقيت مديران قرار دهد.
رابطه کاملاً مكملي ميان مديريت و اعتماد به نفس وجود دارد. شخصيت، ظاهر و رفتارهاي مديران، حاصل اعتماد به نفــــس والاي آنان است. در واقع در پس خونسردي چهره مدير، تفكري عميق، برنامهاي دقيق و ساختاري مشخص هدايت تمامي امور را در دست گرفته كه درواقع اساس سازمان نيز برهمين اصــــل بنيان نهاده شده است.

چقدر مخاطبان و مشتريانتان را ميشناسيد
تا چه اندازهاي مشتريان و مخاطبان خودتان را ميشناسيد و از نيازها و خواستههاي آنان مطلع هستيد؟ كليد يك ارتباط مناسب به آگاهي از شرايط مخاطبان، ميزان سرمايه، نياز بازارهاي تجاري و درنهايت قدرت خريد مشتريان وابسته است. درباره انتظارات مخاطبان و مشتريان تحقيق كنيد. طرحها و سبكهاي جديد در فروش و توليد را بسنجيد و در پايان راهكارهاي نوين را به اجرا درآوريد.
مشتريان محصولات شما به کسبوکارتان رونق ميدهند و عاملي براي تداوم موفقيتهايتان محسوب ميشوند. تنوع و كيفيت مناسب محصولات هميشه جزو آن دسته از مباحثي بودهاند كه با مطالعه راهكارهاي نوين اقتصادي و بازارهاي تجاري ارتباطي منسجم دارند. نميتوان به برندهاي تجاري، اهميت كيفيت و مرغوبيت آنان بيتوجه بود. مشتريمداري و توليد براساس استانداردهاي بينالمللي جزو اصول اوليه کسبوکار محسوب ميشود.
به مخاطبان و مشتريان آزادي انتخاب دهيد. بگذاريد تا آزادانه درباره نوع محصولات تحقيق و سپس كالاي مورد نظرشـــان را تهيه كنند. تلاش و تحقيق براي يافتن محصول ايدهآل جزو ويژگيهاي مخاطبان است.

اتخاذ تصميمهاي مقتضي در جريان کسب وکار
شناسایی طیف مخاطبان و انتخاب محصول، ازجمله تصميمهايي است كه به جريان تجارت تحرك ميبخشد. تصميمگيري و مديريت بخشهاي مختلف در مواقع بحراني، شايستگيها، تجربهها و آموختههاي كارآفرينان و طراحان اقتصادي را اثبات ميكند. درهمين رابطه، ارائه محصول متناسب با خواسته مخاطبان، ارزش مالی کالاها، استاندارد، میزان شناخت مديران از مصرفکنندگان، نوع محصول و ضمانتنامه بسترهاي يك کسبوکار موفق را فراهم ميآورند. زمان توزیع محصول نیز اهمیت ویژهای برای مخاطبان دارد. اساساً هدف فروش، تلاش برای جلب رضایتمندی مخاطبان است. درهمین راستا، طرح تجاری نیز باید بازتابی از عملکردهای مخاطبان، آموختهها و تجربههاي شما باشد. چنین محیط رقابتیای نیاز مبرم به آگاهی از اطلاعات مختلف در زمینههای بازاریابی، تبلیغات، نوسانهای تجاری و بازار بورس دارد.
تحلیل نقاط ضعف و قدرت در تجارت نیز در جایگاه عاملی موثر در پیشبرد اهداف تجاری و اجراییکردن طرحها حائز اهمیت است. برآورد سرمايهگذاري و بررسی قدرت خرید مخاطبان نیز از عواملی است که میتواند بر روند توسعه تأثیر بگذارد. پیش از قطعیکردن تصمیم خود، باید از اعضای تیم تجاری و مهارتهای آنان اطلاع کسب کنید.

بازاريابي و تبليغات
امروزه بازاريابي و افزايش فروش به دانشي تخصصـــــي تبديل شده است كه در سايه تجربه و آگاهي از بازارهاي داخلي و خارجي به وجود ميآيد. اگرچه محصول با كيفيت هميشه جايگاه خويش را ميان مخاطبان و مشتريان پيدا خواهد كرد، اما تبليغات و بازاريابي نهتنها درصد فروش را افزايش خواهنـــد داد، بلكـــه بر اعتبار مدير و برند تجاري آن نيز ميافزايد. راهكارهاي زيــــر تا حدودي ميتوانند راهنماي افزايش فروش مديران باشند:

مطابق با عصر خود پيش رويد
استفاده از تكنولوژي و همگام شدن با عصر ارتباطات مزاياي خاص خودش را دارد. امروزه اينترنت و فضاي مجازي بخش عظيمي از روند تبليغات را انجام ميدهند. سبكهاي سنتي را كنار بگذاريد. هيچ گاه از جادوي رنگها و تنوع بستهبنديها در فروش محصولاتتان غافل نشويد.

اخلاق و احترام به مشتري
هيچگاه تاثير نخستين برخورد را از ياد نبريد. ايجاد يك رابطه پايدار و دوستانه، ترفندي است كه اغلب مديران فروش در كارشان استفاده ميكنند. مشتريان را راهنمايي كنيد. از توضيحدادن اضافي بپرهيزيد. سعي كنيد با ارسال يك هديه كوچك به مشتريان خاطره و تاثيري فراموش نشدني به جاي بگذاريد.

محيط كارتان را طراحي كنيد
تزئين و طراحي محيط كار نيز يكي ديگر از روشهايي است كه با بهکارگیری اصول روانشناختي، دكوراسيون، تركيب رنگها و پوسترهاي جذاب موجب جلب توجه مشتريان ميشود. مكان و موقعيت تجاري بايد حتماً در مركز شهر و محيطي پر رفت و آمد بنا شود. آگهيهاي تبليغاتي، پوسترها و حراجهاي فصلي نيز نقش تاثيرگذاري در افزايش فروش دارند.

مرز ميان مديران و مخاطبان
تعهد به كار و مسئوليتپذيري، ويژگياي است كه اغلب مديران موفق در برنامههاي تجاري خودشان از آنها استفاده ميكنند. مشتري مداري و برآوردن خواستههاي مخاطبان به برنامهاي هماهنگ در توليد، ارزيابي كارشناسانه منابع انساني، تبليغات و بازاريابي و درنهايت كيفيت نياز دارد.
مخاطبان براساس تبليغات و كيفيت محصولات خريد ميكنند. اگر به هر دليلي نتوانيد رضايت آنان را جلب كنيد، فرصت مجددي براي فروش نخواهيد داشت. از اين منظر و در جايگاه مديري كارآزموده بايد اعتماد مخاطبان را جلب كنيد.

اعتمادپذيري
اگر در زمينه کسبوکارهای الكترونيكي و يا سفارشهاي پستي فعاليت ميكنيد، ارسال به موقع كالاها، حفظ احترام مخاطبان و مشتريان و كسب اعتماد آنان جزو اركان اوليـــــه اين حوزه محسوب ميشود.
گاهي وقتها حتي يك پوزش ساده به دليل تأخیر در ارسال سفارشها و يا هديهاي كوچك ميتواند پيوند دوبارهاي براي ارتباط ميان مديران فروش با مشتريان محسوب شود.

برنامه ريزي
در پايان هر فصل براساس ميزان درآمد، سود شركت و تعداد بازديدكنندگان آماري ارائه ميشود كه به واسطه آن ميزان عملكردها و فعاليتهاي مديران بخشهاي مختلف شركت و سازمان مشخص خواهد شد. آيا توانستهايد بر شمار بازديدكنندگانتان بيفزاييد؟ آيا در بخش تبليغات و بازاريـــــابي موفق بودهايد؟
با استفاده از آمار فصلي ميزان صعود و نزول فعاليتهاي خودتان را بررسي كنيد و با ارائه راهكارهاي مقتضي روند كسبوكارتان را ارتقا دهيد.

كلام آخر
ديدگاههاي نوين و متفاوت، جرقهاي براي آغاز يك تجارت و رويدادي شگرف محسوب ميشوند كه ميتوانند روند فعاليتهاي كسبوكار هر كسي را دگرگون كنند. هر شخصي از زاويهاي خاص به طرح كسبوكار مينگرد و عقيدهاي خاص نسبت به فعاليت تجاري دارد. جذب مشتريان و افزايش ميزان فروش نيز به تحقيق و ارزيابي بازارهاي تجاري و كسب اعتماد مخاطبان نياز دارد.

 

  بازار کار

  پری سا

  منابع و اسناد کسب و کار | آموزش‌های مهارتی و فنی مشاغل

  اصول | موفقيت | در | كسب | و | كار