در جهان پررقابت امروز، آمادگي براي مصاحبه بهترين سرمايه شماست. آمادگي در پاسخگويي به سوالهايي از قبيل: براي مصاحبه چه بپوشم؟ براي چه سوالهايي بايد خودم را آماده كنم؟ راجع به سازمان چه تحقيقاتي بايد انجام دهم؟ آيا همه چيز را در مورد مدير استخدام يا تيم استخدام مي‌دانم؟ وضعيت اقتصادي و مالي شركت چگونه است؟ آيا جديداً راجع به محصولات ، پروژه و اعضايشان مقاله‌اي دارند؟ كليدي است كه موجب دريافت پيشنهاد كار مي‌شود. اما اينجا توقف نكنيد ... ياد بگيريد كه چگونه به سوالها براساس تجربه‌هاي شغلي پاسخ دهيد. به اين طريق در رقابت با ديگران برجسته خواهيد شد.
اصول رفتاري
سوالهاي مصاحبه رفتاري، بيشتر روي نتيجه پروژه‌هاي قبلي كه انجام داده‌ايد، متمركز است.
با توجه به اين كه عملكرد گذشته بيان‌كننده توانمندي در رفتارهاي آينده است، استخدام كننده در جستجوي كليدي در عملكردهاي گذشته است. مديران استخدام در بازار امروز بسيار به زندگي حرفه‌اي شما توجه دارند كه ببينند آيا شما مناسب هستيد؟ هرچه موضوع كاري شما مرتبط‌تر باشد بيشتر در ذهن مصاحبه‌گر باقي مي‌ماند. . وقتي سرگذشت كاري خود را توضيح مي‌دهيد به جاي استفاده از "ما" از "من" استفاده كنيد. آنها به مشاركتها و رفتارهاي شغلي شما علاقمند هستند نه  ديگران.
5 كليد اساسي كه در موقع پاسخ به سوالهاي رفتاري بايد بدانيد:
1- تصور كنيد در كلاس نگارش وانشاء هستيد
از الگوي (موقعيت، كار، عمل ، نتيجه) استفاده كنيد. وقتي به سوال رفتاري پاسخ مي‌دهيد مانند وقتي كه مي‌خواهيد انشاء بنويسيد لازم است راجع به موضوع در چارچوب مقدمه‌ (موقعيت و نوع كار)، متن اصلي (عملكرد) و پايان مطلب (نتيجه) بگوييد.
 - موقعيت يا شرايط كار مقدمه‌اي است كه به مديراستخدام جزئياتي را راجع به موضوعي كه شما مي‌خواهيد بگوئيد (چه وقت، كجا، با چه كسي) مي‌دهد.
- اقدامات يا رفتارهايي كه شما كرده‌ايد علت پرسيدن اين سوالات است. شما در آن موقعيت چه اقدام خاصي انجام داديد؟ چگونه مشكل را حل كرديد؟ اگر اشتباهي انجام داديد، آيا از آن درس گرفتيد و از تكرار آن اجتناب كرديد؟
- نتيجه بايد قابل اندازه‌گيري باشد. براي تبلور يك نتيجه ويژه از اقدامات انجام گرفته، از درصد، مقدار و ميزان پول و درآمد و واحد شمارش استفاده كنيد. به ياد داشته باشيد اين مطالبي كه گفته مي‌شود قابل كنترل است و به عنوان مطالبي است كه درگذشته واقعاً اتفاق افتاده است بنابراين براي اطمينان، حقايق را بررسي و مرور كنيد.
2- تمرين كنيد
سوالات مربوط به عملكرد خود در رابطه با شغل جديد را بنويسيد و با كسي كه مي‌تواند نقش مقابل را بازي كند تمرين كنيد. اين باعث مي‌شود موضوعات را خلاصه كنيد و در چارچوب الگوي نگارش بنويسيد تا اعتماد به نفس لازم را براي گفتن تمام مطالب مهم و تاثيرگذار به دست آوريد.
3- بهتر است قبل از پاسخ مكث كنيد
آمادگي نقش مهمي در پاسخ به سوالات رفتاري دارد اما ممكن است سوالي از شما بپرسند كه انتظارش را نداريد. اجازه بخواهيد كه فرصتي به شما داده شود تا فكرتان را جمع كنيد و سپس با دنبال كردن الگوي نگارش (مقدمه – موضوع – نتيجه ) به سوال پاسخ دهيد.
4- از توضيحات اضافي اجتناب كنيد
از موفقيت‌ها و اقدامات كاري گذشته صحبت كردن آسان است. مواظب باشيد ، خيلي از مواقع مصاحبه شونده چيزهايي را به داستانهاي شغلي‌اش اضافه مي كند. وقتي شما نتايج قابل اندازه‌گيري و خاص را ارائه داديد توقف كنيد. اگر مصاحبه‌گر كنجكاو و يا مجذوب شده باشد درخواست مي‌كند كه شما توضيح و اطلاعات بيشتر ارائه كنيد. 
 5- سؤال را با اظهارنظر ، تئوري و يا عبارات مبهم پاسخ ندهيد
هدف از سوالهاي رفتاري گذشته شغلي شما است. عقايد شما ، عقيده و نظر شماست و هيچ توضيحي در مورد آنچه كه شما درگذشته انجام داده‌ايد نمي‌دهد. ارائه نظر و تئوري هيچ ارزشي ندارد، كما اينكه ارزش تجربي معتبر هم ندارد . پاسخ مبهم، مدير استخدام را وادار مي‌كند كه حدس بزند و بيشتر مواقع آنها كنجكاو مي‌شوند كه اطلاعاتي را كه در پي آن هستند استعلام كنند.

  بازارکار

  پری سا

  فنون موفقیت شغلی و اجتماعی برای همه | رزومه‌نویسی و درخواست شغلی | فنون کاریابی و تقاضای استخدام

  رفتار | خوب | در | مصاحبه | شغلی