نگارش تجربه‌هاي شغلي و تحصيلي در قالب رزومه، فرصت‌هاي اشتغال بيشتري را در اختيار كارجويان قرار مي‌دهد. به طوري كه،هرچه مهارت‌ها و تخصص‌هاي كارجويان خاص‌تر باشد، شرايط اشتغال آنان نيز افزايش مي‌يابد.

مهم‌ترين بخش رزومه عنوان آن است. اغلب مديران ديدگاه ويژه‌اي به بخش تحصيلات و رشته دانشگاهي دارند. عنوان مهارت بايد دقيقا متناسب با نوع فعاليت، رشته تخصصي و خواست مديران باشد. آنان به دنبال افراد متخصص در رشته‌هاي مورد تقاضاي خود هستند. پس از مصاحبه، افرادي را انتخاب مي‌كنند كه داراي تخصص، مهارت و سابقه كاري در همان رشته باشند. بنابراين فقط در رشته‌اي كه مورد تقاضاي شركت و سازمان است، شركت كنيد. براي آشنايي بيشتر با نگارش رزومه‌هاي رشته كشاورزي با ما در اين مقاله همراه شويد.

 اهميت رشته‌هاي دانشگاهي در اشتغال كارجويان

امروزه دنياي كسب‌وكار به مشاغل تخصصي و حرفه‌اي نياز دارد. رشته‌هاي كاربردي، كشاورزي و فني و مهندسي به دليل وسعت حوزه فعاليت‌ها، هميشه طرفداران خاص خودشان را دارند. عنوان دانشگاه محل تحصيل نيز نقشي بسيار حائز اهميت در اشتغال دارد. معمولا اغلب كارفرمايان و مديران سعي مي‌كنند تا از مراكز معتبر علمي، منابع انساني شركت يا سازمان‌شان را تامين كنند.

طرح‌ كسب‌وكار، كليد استخدام

اگرچه طرح‌هاي دانشجويي در نگاه نخست غيرحرفه‌اي به نظر مي‌رسند، اما با پرداخت و تدويني كارشناسانه، قابليت سرمايه‌گذاري پيدا مي‌كنند و مي‌توان آن‌ها را اجرايي كرد. آموزش‌هاي آكادميك و نظري اگرچه با معيارهاي بازار كسب‌وكار كه همچون دانشگاهي جامع، بستري براي ارتقاي متخصصين فرآهم مي‌آورد در تضاد است اما كانوني براي پرورش دروس پايه و آگاهي از جهان تجارت به شمار مي‌رود. از اين منظر تلفيق دانش و تجربه و پيوند ميان فضاي آكادميك و قوانين دانشگاه بازار تجارت مي‌تواند همچون پلي ارتباط دهنده شرايط مطلوبي به وجود آورد.  

رزومه‌هاي دانشجويي

رزومه‌هاي دانشجويي برخلاف رزومه‌هاي حرفه‌اي ديگر، محدوديت‌هايي دارند كه با توجه به شرايط تحصيلي و ميزان فعاليت در دوره دانشگاه بررسي مي‌شوند. اغلب فارغ‌التحصيلان سوابق شغلي كمي دارند و محتواي رزومه آنان را اكثرا فعاليت در شركت‌ها به طور نيمه وقت، تدريس در موسسه‌هاي آموزشي، كلاس‌هاي خصوصي و بسياري از فعاليت‌هاي نيمه‌وقت ديگر تشكيل مي‌دهد. اما به لحاظ ميزان تنوع رشته تحصيلي و تخصص‌ها، بيشترين اولويت را به خود اختصاص مي‌دهند. سبك نوشتاري اين نوع رزومه‌ها، قالب ساده و راحتي دارد. در بسياري از آنان دو يا سه مورد سابقه كاري ذكر مي‌شود. بنابراين نيازي به افزودن جزئيات اضافي نيست. سوابق حرفه‌اي در بسياري از آنان وجود ندارد. زيرا به جز درصد بسيار محدودي كه با استفاده از رشته مرتبط دانشگاهي خود جذب همان فعاليت مي‌شوند، افراد ديگر چنين موقعيتي به دست نمي‌آورند و اغلب در فروشگاه‌ها و شركت‌هاي ديگر، به فعاليت‌هايي غيرمرتبط با رشته دانشگاهي خود مي‌پردازند.

 فارغ‌التحصيلان رشته كشاورزي

تهيه و تنظيم فهرستي از عملكردها، تجربه‌هاي علمي و اجرايي، همچنين ارسال مقاله به همايش‌هاي ملي و بين‌المللي از الزامات رزومه‌نويسي و اشتغال در اين رشته محسوب مي‌شوند.

با توجه به پيشينه طولاني اين رشته، اغلب فارغ‌التحصيلان براي آغاز به كار بايد شرايط خاصي را دارا باشند. داشتن زمين كشاورزي، طرح كسب‌وكار و كارآفريني، ايجاد تعاوني‌ به منظور ترويج و توسعه اشتغال و در نهايت ارائه طرح‌هاي كشاورزي و توجيح‌پذير از جمله مواردي است كه فارغ‌التحصيلان اين رشته با آن مواجه هستند.

ويژگي‌هاي رزومه فارغ‌التحصيلان رشته كشاورزي

رزومه‌هاي بخش كشاورزي اغلب بر طرح‌ها و بسترهاي اشتغال و كارآفريني شكل مي‌گيرند. مهم‌ترين عاملي كه در اين گونه رزومه‌ها به چشم مي‌خورد، فقدان سرمايه لازم براي آغاز به كار است. اگر طرح مورد تاييد كارشناسان قرار گيرد، بااخذ تسهيلات شرايط مطلوب براي اجرا فرآهم مي‌آيد. مهم‌ترين اولويت‌هاي اين رزومه‌ها به شرح زيرند:

 *  اهداف، طرح‌ها و نجوه اجرايي‌كردن آن‌ها به طور كامل در رزومه شرح داده شوند.

* مشاغل، سوابق و دانش مورد نياز براي اجراي طرح معرفي شوند.

* سرمايه مورد نياز، منابع انساني، مدت آغاز و اتمام طرح، مساحت زمين مورد نياز و موارد ديگر را عنوان كنيد.

 مشخصات فردي

شرح خصوصيات فردي در ابتداي رزومه نوشته مي‌شود و حاوي اطلاعاتي درباره ( نام و نام خانوادگي. آدرس محل سكونت. شماره تماس و آدرس پست الكترونيكي است.)

 اهداف و برنامه‌ها

در اين بخش هدف از اجراي طرح و شرح برنامه به نگارش درمي‌آيد. چرا قصد داريد اين طرح را به اجرا درآوريد؟ آيا موفقيت طرح توسط كارشناسان تضمين شده است؟ اين طرح براي چه تعداد از افراد شغل ايجاد مي‌كند؟ چه مدت طول مي‌كشد تا طرح به سوددهي برسد؟ سوالاتي اينچنيني و ذكر جزئيات كامل در صورت درخواست كارشناسان در برگه‌اي جداگانه كه حاوي مشخصات كامل طرح است به همراه رزومه ارسال مي‌شود. ولي در رزومه به ذكر نكاتي مختصر درباره طرح اكتفا كنيد.

مهارت‌ها و طرح‌هاي اجرا شده

چكيده‌اي از نخستين فعاليت‌ها و طرح‌هاي كشاورزي خودتان را حداكثر در يك پاراگراف ذكر كنيد. به ياد داشته باشيد؛ محتواي اين پاراگراف، مهم‌ترين بخش رزومه شما را تشكيل مي‌دهد. زيرا به بيان سوابق و مهارت‌هايي مي‌پردازد كه با رزومه‌هاي كارجويان ديگر به رقابت خواهد پرداخت.

سوابق تحصيلي و دوره‌هاي آموزشي

پس از ذكر فعاليت‌ها و طرح‌هاي مرتبط با رشته دانشگاهي، آخرين اطلاعات تحصيلي‌تان را بنويسيد. فهرست مراكز و آموزشگاه‌هايي كه موفق به گذراندن دوره‌هاي مختلف آموزشي شده‌ايد و گواهينامه مهارت دريافت كرده‌ايد، بايد در اين قسمت با ذكر سال اخذ مدرك تحصيلي نوشته شود.

سوابق شغلي

كليه فعاليت‌هايي كه تا كنون انجام داده‌ايد به همراه مكان سازمان و شركت، عناوين و سمت‌هاي شغلي و در نهايت، سال آغاز و خاتمه را در رزومه به نگارش درآوريد.

علايق

سه نمونه ازعلايق و اولويت‌هاي كاري‌تان را ذكر كنيد. همچنين در اين قسمت مي‌توانيد‌ مدت عضويت در سازمان‌هاي مختلف و مرتبط با حوزه كشاورزي را بيان كنيد.

يك معضل هميشگي و راهكاري براي رفع آن

فقدان تجربه و سابقه فعاليت كافي، تنها مشكلي است كه اغلب فارغ‌التحصيلان با آن مواجه هستند و حتي در برخي از موارد به همين دليل نيز از دست‌يابي به مشاغل ايده‌آل‌شان بازمانده‌اند. سوابق كاري و تسلط بر كار، امتيازي است كه تنها با كار عملي و حضور در شركت‌ها و سازمان‌هاي مختلف به دست مي‌آيد. اما پرداختن همزمان به كار و ادامه تحصيل نيز براي همه دانشجويان امكان‌پذير نيست و به برخي از دانشجويان خاص محدود مي‌شود. از اين منظر اشتغال كوتاه مدت حتي به طور دوركاري در فاصله ترم‌هاي دانشگاه و اخذ معرفي‌نامه از شركت مربوطه، مي‌تواند سند اعتباري بر سوابق و تخصص شما محسوب شود.

براي آن گروه از دانشجوياني كه به فعاليتي مرتبط با رشته دانشگاهي خود مي‌پردازند، اما سابقه كار كافي ندارند، توصيه مي‌شود كه در رزومه، مهارت‌ها و قابليت‌هاي ديگر و متمايزتر خود را ذكر كنند. مثلا پروژه‌هاي دانشجويي و تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي در محيط دانشگاه براي تحقيق و بررسي درباره موضوعات مختلف علمي، پايان نامه‌هاي مرتبط كه قابليت سرمايه‌گذاري و بازبيني داشته باشند، ازجمله راهكارهايي هستند كه مي‌توان براي رفع اين مشكل به كار برد. اهداف، نظرات و انگيزه خود را براي همكاري عنوان كنيد. همچنين مي‌توانيد درباره افتخارات، مقالات و يا حتي نشرياتي كه به چاپ رسانده‌ايد، توضيح دهيد.

نكاتي براي موفقيت در رزومه

 *هدف و منظور خود را به طور مشخص شرح دهيد

به طوركلي، مشخص‌بودن هدف و منظور، كمك شاياني به مهم جلوه‌دادن نوشته‌هاي شما در رزومه مي‌كند. هدف شما به طور خلاصه توانايي‌هاي‌تان را بيان مي‌كند و فعاليت‌تان هويت مي‌بخشد.

*به طور متوسط هر مدير به مدت 30 ثانيه روي هر رزومه وقت مي‌گذارد. آنان اغلب به تجربه‌هاي موفق كاري شما در گذشته اهميت مي‌دهند تا تحصيلات متنوع و اطلاعات گوناگون، به همين دليل مهم‌ترين تجربيات خود را در ابتداي رزومه قرار دهيد مانند توانايي‌ها و تجربيات و حتي تحصيلات كه همگي به نوعي با هم در ارتباطند.

*به توانايي‌هاي خود اهميت بدهيد

رزومه خود را بر طبق قابليت‌ها و توانايي‌ها درجه‌بندي كنيد و استعدادهاي خود را به طور خلاصه و مفيد و با رعايت حق تقدم بيان كنيد. هيچ‌گاه اغراق نكنيد و مهارت‌ها و خودتان را همان‌طور كه هستيد بيان كنيد.

*عنوان‌هاي هر قسمت از رزومه را به درستي بنويسيد و شرح دهيد

تجربه‌ها، سوابق كاري، توانايي‌ها، خلاصه تحصيلات، مهارت‌ها، سوابق تدريس و گواهي‌نامه‌هاي كسب شده، امتيازات تحصيلي و حرفه‌اي، كتاب‌ها و مقالات اختصاصي و بسياري از موارد ديگر حداكثر در يك يا دو پاراگراف ذكر كنيد.

 كلام آخر

رزومه‌ شغلي فرصتي براي نشان‌دادن مهارت‌ها و تجربه‌ها به مديران سازمان‌ها و شركت‌ها است. بنابراين با ارائه رزومه‌اي كامل و متفاوت فرصت اشتغال و همكاري با افراد متفاوت و متبحر را به دست آوريد.

 

  بازار کار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی

  فنون | نگارش | رزومه | در | رشته‌هاي | مهندسي | كشاورزي