يك رزومه ضامن يافتن شغل براي شما نيست، يك رزومه نمي‌تواند شايستگي شما را بيشتر از حوزه تجربه‌تان نشان دهد. در مسير يافتن شغل يك رزومه درهاي موفقيت را براي شما باز يا بسته نمي‌كند.ولي يك رزومه خوب كارهاي زيادي مي‌تواند انجام دهد و كمك‌‌‌هاي فراواني در يك جستجوي شغلي مي‌كند و تمام طالبان شغل كه در پي آن هستند مي‌توانند آن كمك‌ها را بكار گيرند.
براي سبقت گرفتن از ديگران در يافتن شغل، علاوه بر سابقه كاري، دوران خدمت، سمت‌ها يا حتي نتايج تلاش‌ها و موفقيت‌هاي شما، رزومه بايد موارد بيشتري را شامل شود.  كساني كه كار انتخاب و گزينش را انجام مي‌دهند بيشتر از آنچه انجام داده‌ايد مي‌خواهند  بدانند كه چطور و چرا شما آن را انجام داده‌ايد؟ از اين طريق آن‌ها مي‌توانند شما را در راستاي اهداف و برنامه‌هاي خود قرار دهند  و با نياز خود منطبق كنند.
در مقايسه با رزومه‌هاي ديگر، رزومه‌هاي اجرايي طولاني‌تر هستند (به طور معمول دو يا حتي سه صفحه)، جزئيات بيشتري را مي‌طلبند، و بر مشاركت‌ها و فنون آن تاكيد بيشتري دارند. همه چيز در رزومه بايد باعث شناساندن بيشتر شما شود و هدف كاري خاص شما را تقويت كند. تمام سندها و مطالب آن بايد دقيق، صريح و واضح و متمركز باشد. عكس ضميمه بايد كاملاً مشخص كند كه شما چه كسي هستيد، ارزش و درجه كاري شما در رزومه بايد برجسته شود .
در اينجا فنون ذيل براي يك معرفي‌نامه قدرتمند از توانايي‌هاي شما آورده شده است:
1- با يك مقدمه مختصر شروع كنيد
اظهار موضوع در رزومه جايي ندارد. در عوض نمايي از نكات قوتي كه داريد را ارائه دهيد، اين نكات باعث جذب خواننده رزومه و جلب توجه او مي‌شود. مطمئن شويد اين مقدمه مختصر، وضعيتي كه شما خواستار آن هستيد را به خوبي نشان مي‌دهد همچنين دقت كنيد كه ارائه شده شامل تمام حرفه‌هايي باشد كه در آن مشاركت داشته‌‌ايد.
2- در گذشته كاري خود ترتيب زماني را رعايت كنيد
هنگام فرستادن رزومه از طريق اينترنت يا هنگامي كه آن را تايپ مي‌كنيد دقت كنيد كه در رزومه شما سلسه مراتب زماني رعايت شده باشد و گذشته كاريتان گيج‌ كننده نباشد تقريبا تمام كساني كه در يافتن شغل مورد نظرشان موفق بوده‌اند با ايجاد ترتيب زماني خلاصه‌اي قوي از معرفي‌نامه خود ارائه داده‌اند كه مورد قبول واقع شده است.
حتي اگر سعي داريد بعضي تجربيات كم ارزش‌تر خود را در گذشته كاريتان در آخر بنويسيد جزئيات كامل آن شغل، كارمندان و تاريخ استخدامتان را به وضوح ذكر كنيد و از مشخصات كامل آن تجربيات چشم‌پوشي نكنيد پرهيز كنيد وگرنه شانس خود را در انتخاب شدن كمتر خواهيد كرد.
3- تعريف‌هاي (توصيفات) شغلي خود را ننويسيد
رزومه شما بايد بيشتر نشان دهد كه شما چه كارهايي انجام داده‌ايد و چه توانايي‌هايي داريد تا اينكه به توصيف و تشريح يك دوران كاري بپردازد. به طور مختصر حوزه مسئوليتي خود را كه در آن انجام وظيفه مي‌كرديد توضيح دهيد و موفقيت‌ها و كارهايي كه در آن مشاركت داشته‌ايد را مشخص كنيد. طرح اين مسايل باعث مي‌شود منافع، سودمندي و باروري شما در مسايل شغلي بيشتر شود.
از توضيح يك به يك و روزانه كارهايتان در دوران خدمت و كار پرهيز كنيد.
به خاطر داشته باشيد خوانندگان رزومه افرادي كاملا هوشيار و باهوش هستند كه اساس انتخاب را بر مبناي عناوين شغلي كه تا به حال داشته‌ايد و اظهارات كلي مي‌گذارند و نيازي به تشريحات و توصيفات شما در دوران كاري شما براي تصميم‌گيري ندارند.
4- محكم و خاص باشيد
از كلماتي كه باعث ايجاد شرايطي مبهم مي‌شوند پرهيز كنيد مثل (در حقيقت) و (قابل توجه) اين كلمات استحكام جملات شما را از بين مي‌برد و فضايي گنگ در رزومه شما ايجاد مي‌كند به جاي اين كلمات از واژه‌هاي محكمي استفاده كنيد كه باعث اعتبار اظهارات شما مي‌شود و آن را به طور كامل مختص به شما مي‌كند.
5- مفاد و حقوق را توضيح دهيد
هنگامي كه درخواست حقوق بيشتر نسبت به شغل قبلي خود دارد به جاي نوشتن جمله درخواست اضافه حقوق دارم، مي‌توانيد مفاد حقوقي قانون كار راجع به اضافه شدن حقوق كارمندان در سال جاري را به مطالب خود اضافه كنيد سپس درخواست اضافه حقوق نماييد آوردن اين مطالب درخواست شما را كارآمدتر و بامعني‌تر خواهد كرد اطلاعات شما در اين مورد تاثير بيشتري خواهد داشت.
6- مختصر بنويسيد
كارآيي و مقبوليت يك رزومه نهايي دو يا سه صفحه‌اي در جستجوي يك شغل بيشتر خواهد بود. نوشتن مختصر و فشرده نكته مهمي است كه با توجه به آن مي‌توانيد اطلاعات مهم و مورد نياز خوانندگان رزومه را بدون اينكه در دريايي از جملات بيهوده سرگردان شوند به اشتراك بگذاريد. اطلاعات غيرضروري را از پيام مورد نظر خود حذف كنيد.
7- براي تاثير بيشتر نگارش صحيح به كار بريد
نگارش درست جملات به خواننده كمك مي‌كند كه اطلاعات مهم و نكات كليدي را از رزومه شما به آساني برداشت كند، نوع نگارش خود را براي جذب بهتر و بيشتر بهبود دهيد، متن خود را ويرايش كنيد و مطمئن شويد كه در علامت‌گذاري‌ها انجام شده، غلط املايي نداريد و جملات را از نظر دستوري درست بكار برده‌ايد.

 

  بازار کار

  پری سا

  رزومه‌نویسی و درخواست شغلی

  هفت | شگرد | براي | نوشتن | رزومه |